6 756 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
Erfarenheter med Metro Therm – Varmvattenberedare slutar fungera?
Hej alla!Jag har en Metro Therm varmvattenberedare som är cirka 4 år gammal. Problemet är att vattnet inte blir varmt. En elkunnig vän har konstaterat att den får el och det verkar "klicka till" när man vrider på termostaten. Jag har även provat att stänga av den i ett dygn och sedan slå på igen, men det har inte gjort någon skillnad.Har någon av er haft liknande problem med er Metro Therm? Vad gjorde ni för att lösa det? Finns det något specifikt jag bör kontrollera för att avgöra om det är styrboxen eller värmeelementet som är trasigt? Jag uppskattar all hjälp och erfarenhet ni kan dela med er av! Tack på förhand!
Vad har du för modell, kan skilja sig lite på elpatronen, det är samma termostat om det är en rostfri eller emaljerad. Får inte patronen el, så kan det vara att överhettningskyddet löst. Ovamför termostatratten en liten stjärnskruv, ta bort den i det lilla hålet rakt in finns en pinne som ska tryckas in. En smal strumpsticka eller ett kraftigt gem. När du trycker, ( kan vara svårt att träffa pinnen ) så håll andan och lyssna om det säger klick. Börja där och återkom.
Tämds lampan på termostaten, om inte så är det antingen en säkring som gått, lyser den och det finns 400 V till patronen, så hat patronen gått. Var i landet är du, sitter med alla delar till dom.
Tämds lampan på termostaten, om inte så är det antingen en säkring som gått, lyser den och det finns 400 V till patronen, så hat patronen gått. Var i landet är du, sitter med alla delar till dom.
Redigerat:
På typskylten står ”typ 2002”J jonaserik skrev:Vad har du för modell, kan skilja sig lite på elpatronen, det är samma termostat om det är en rostfri eller emaljerad. Får inte patronen el, så kan det vara att överhettningskyddet löst. Ovamför termostatratten en liten stjärnskruv, ta bort den i det lilla hålet rakt in finns en pinne som ska tryckas in. En smal strumpsticka eller ett kraftigt gem. När du trycker, ( kan vara svårt att träffa pinnen ) så håll andan och lyssna om det säger klick. Börja där och återkom.
framgår inte vad det är för beläggning, men vi har hårt vatten och jag minns att vi valde efter det.
Har provat att trycka in återställningen för överhettning, men lyckas inte höra nåt klick, och det känns helt stumt där inne. Gör jag fel då?
Lampan lyser…
Vvb står i södra Södermanland.
Jag gissar på att du har en Metrotherm Modul, en sån här, kanske en emaljerad som rörmokarna här i Sörmland rekommenderar vid hårt vatten:
I så fall är en lågoddsare att det är värmeelementet som har gått sönder, det s. k. steatitelementet. Det brinner av lite då och då, förhoppningsvis med många års mellanrum men tyvärr också oftare än så i vissa fall. Det senare kan ha berott på att man hade produktionsproblem med steatitelementen på senare år men det är mest ett rykte, Metrotherm har publikt inte velat redovisa vad problemet beror på.
Elementet är lätt att byta. Sök på "steatitelement" på forumet och du får upp en mängd trådar om problemet och hur du byter det. Där får du också läsa min uppgivenhet över dessa regelbundna byten.
EDIT: Här tråd om steatitelement:
https://www.byggahus.se/forum/threads/metrotherm-problem-med-steatitelement.264141/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I så fall är en lågoddsare att det är värmeelementet som har gått sönder, det s. k. steatitelementet. Det brinner av lite då och då, förhoppningsvis med många års mellanrum men tyvärr också oftare än så i vissa fall. Det senare kan ha berott på att man hade produktionsproblem med steatitelementen på senare år men det är mest ett rykte, Metrotherm har publikt inte velat redovisa vad problemet beror på.
Elementet är lätt att byta. Sök på "steatitelement" på forumet och du får upp en mängd trådar om problemet och hur du byter det. Där får du också läsa min uppgivenhet över dessa regelbundna byten.
https://www.byggahus.se/forum/threads/metrotherm-problem-med-steatitelement.264141/
Redigerat:
OK under i botten innanför luckan, så är det en plastkopp, nder den sitter patronen, troligen med en stor mutter och en bricka som håller patronen på plats. Se så inte inkopplingen på patronen har bränt sönder, även det händer lite ofta. Båda sorter finns på Byggmax, kolla in om något varuhus i din närhet har på hyllan. Lätt att byta, tar ca 15 minuter, men man får vara som en bilmeck och ligga på rygg.T Tony Dahlgren skrev:På typskylten står ”typ 2002”
framgår inte vad det är för beläggning, men vi har hårt vatten och jag minns att vi valde efter det.
Har provat att trycka in återställningen för överhettning, men lyckas inte höra nåt klick, och det känns helt stumt där inne. Gör jag fel då?
Lampan lyser…
Vvb står i södra Södermanland.
PS Pass upp och håll i patronen när muttern lossas, är lite tung och kan slå dig på fingra/hand
Det stämmer, är en sån...Claes Sörmland skrev:
Jag gissar på att du har en Metrotherm Modul, en sån här, kanske en emaljerad som rörmokarna här i Sörmland rekommenderar vid hårt vatten:
[bild]
[länk]
Då förstår jag det som att nästa steg i felsökningen är att skruva bort elementet och kolla om det kan vara det. Så jag tömmer VVB och tar ut patronen. Har du tips på hur jag testar om den är trasig? Inte så hemma på sånt här
En sån?J jonaserik skrev:OK under i botten innanför luckan, så är det en plastkopp, nder den sitter patronen, troligen med en stor mutter och en bricka som håller patronen på plats. Se så inte inkopplingen på patronen har bränt sönder, även det händer lite ofta. Båda sorter finns på Byggmax, kolla in om något varuhus i din närhet har på hyllan. Lätt att byta, tar ca 15 minuter, men man får vara som en bilmeck och ligga på rygg.
PS Pass upp och håll i patronen när muttern lossas, är lite tung och kan slå dig på fingra/hand
https://www.byggmax.se/steatit-element-1-3-kw-55-450-metro-therm-p6412076
Har du koll på om det är det samma till alla modeller av VVB?
Det syns direkt om det är ett keramiskt element och då det sitter som i ett rör upp. Det har ingen kontakt med vatten, VVB behöver inte tömmas. Bara skruva på. glöm inte att bryta strömmen bara.T Tony Dahlgren skrev:
Den patronen passar från 50 L - 300 L så inga problem.
EDIT Methroterm då
Stort tack! Jag ser på undersidan av tanken om det är ett keramiskt element? Hur sitter det annars?J jonaserik skrev:
Det är en stor mutter som håller ett bleck som i sin tur håller patron, med ett litet jack i. Bara ta bort muttern så kommer patron ner, pass på den väger lite,så du får hålla emot när muttern tas bort. Enkelt att byta. Anslutningarna var OK då. I bland bränns dom och ledaren går av. Tji VV då, men patron hel.T Tony Dahlgren skrev:
Så här ser det ut under:
Det sitter en plastkåpa med en enda skruv över steatitelementet och dess elanslutningar. Det är nog för att skydda mot att man kommer i direkt kontakt med elen, ligger ju 240 eller 400 V öppet där...
Bild från tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ro-och-saekringar-som-gar.330705/post-3141420
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det sitter en plastkåpa med en enda skruv över steatitelementet och dess elanslutningar. Det är nog för att skydda mot att man kommer i direkt kontakt med elen, ligger ju 240 eller 400 V öppet där...
Bild från tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ro-och-saekringar-som-gar.330705/post-3141420
Du ser antingen att tråden har bränt av på någon punkt eller så får du ta fram multimetern och mäta resistensen. Jag har alltid sett vart tråden har bränt av och jag har bytt ett antal av dessa sedan 2005 när den installerades. Har även bytt grannens element.T Tony Dahlgren skrev:
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Så ser den rackaren ut… har inte mätt än, men nåt är definitivt trasigtClaes Sörmland skrev:
Och vilket ohm-värde ska det vara om jag mäter resistensen tro? 😊Claes Sörmland skrev: