1 945 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Varmvattenberedare på utsidan
Hej
I mitt fritidshus har jag en varmvattenberedare på utsidan av huset intill ytterväggen till badrummet. Runt den har vi byggt ett litet isolerat rum som skyddar mot väder, vind, frost, etc. I det rummet kan det bli över 30 grader då värmepannan ger ifrån sig en del värme.
Det gör mig lite orolig då jag har byggplats i ytterväggen intill. Det är ju viktigt att det är varmare i huset än utanför om man har byggplast annars kan det ju bli kondens. Om det är runt 30 grader i "lillhuset" runt varmvattenberedaren som ligger jämte ytterväggen så antar jag att det kan bli kondens på byggplasten i väggen om det inte är varmt i badrummet.
Behöver jag vara orolig tror ni?
MVH
I mitt fritidshus har jag en varmvattenberedare på utsidan av huset intill ytterväggen till badrummet. Runt den har vi byggt ett litet isolerat rum som skyddar mot väder, vind, frost, etc. I det rummet kan det bli över 30 grader då värmepannan ger ifrån sig en del värme.
Det gör mig lite orolig då jag har byggplats i ytterväggen intill. Det är ju viktigt att det är varmare i huset än utanför om man har byggplast annars kan det ju bli kondens. Om det är runt 30 grader i "lillhuset" runt varmvattenberedaren som ligger jämte ytterväggen så antar jag att det kan bli kondens på byggplasten i väggen om det inte är varmt i badrummet.
Behöver jag vara orolig tror ni?
MVH
Nej. Oroa dig inte. Plasten ska skydda från att kontinerligt tillförd fukt från t.ex. mänskliga aktiviteter (andas, svettas, torkar kläder, duschar etc) inte kan ta sig längre ut i konstruktionen, där kylan gör att den kondenseras och orsakar problem.
Din vvb släpper ju inte ifrån sig fukt regelbundet till utrymmet den står i. Säkerhetsventilen leds väl till ett bra ställe, och resten av rören är väl täta får man hoppas?
Att tillföra värme orsakar sällan problem, det är fukten som ställer till det.
Din vvb släpper ju inte ifrån sig fukt regelbundet till utrymmet den står i. Säkerhetsventilen leds väl till ett bra ställe, och resten av rören är väl täta får man hoppas?
Ok tack vad tror du om att sätta en ventil på det lilla huset runt vvb då? Så kanske temperaturen går ner lite iafB BSOD skrev:Nej. Oroa dig inte. Plasten ska skydda från att kontinerligt tillförd fukt från t.ex. mänskliga aktiviteter (andas, svettas, torkar kläder, duschar etc) inte kan ta sig längre ut i konstruktionen, där kylan gör att den kondenseras och orsakar problem.
Klicka här för att svara