299 läst ·
12 svar
299 läst
12 svar
Varmvattenberedare löser ut JFB
Hej alla kunniga
I sommarstugan så märkte jag i våras att jfb löste ut när jag slog på varmvattenberedaren (Tesy). Jag försökte hitta en rörmokare som skulle kunna byta ut den men stugan ligger ute i obygden så inte så lätt. Så jag köpte en ny på Jula, Hard Head, väldigt lik den jag hade. Var tvungen att justera ventilblandaren något men verkar ok.
Sen gjorde jag bort mig. Jag slog på den innan den var full. Troligtvis löste överhettningsskyddet ut. Jag monterade ner kåpan för att leta efter knapp att nollställa och tror att jag har hittat den.. men nu går jfb även för den nya..
Som ni hör är jag helt novis på både rörmokeri och el och skulle mycket hellre fått hit en kunnig person. Men nu är jag här och familjen önskar varmt vatten. 😁
Tankar, tips?
I sommarstugan så märkte jag i våras att jfb löste ut när jag slog på varmvattenberedaren (Tesy). Jag försökte hitta en rörmokare som skulle kunna byta ut den men stugan ligger ute i obygden så inte så lätt. Så jag köpte en ny på Jula, Hard Head, väldigt lik den jag hade. Var tvungen att justera ventilblandaren något men verkar ok.
Sen gjorde jag bort mig. Jag slog på den innan den var full. Troligtvis löste överhettningsskyddet ut. Jag monterade ner kåpan för att leta efter knapp att nollställa och tror att jag har hittat den.. men nu går jfb även för den nya..
Som ni hör är jag helt novis på både rörmokeri och el och skulle mycket hellre fått hit en kunnig person. Men nu är jag här och familjen önskar varmt vatten. 😁
Tankar, tips?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 645 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 645 inlägg
Om beredaren startas utan vatten i hinner nog dessvärre värmeelementet brännas sönder (så pass att det "läcker" i alla fall) innan överhettningsskyddet löser ut (som är till för att förhindra kokning om termostaten går sönder). Men till en ny beredare borde värmepatronen finnas som tillbehör/reservdel (har själv liknande beredare från Biltema) så du kan reparera den själv.
Redigerat:
Kanske den första vvb inte var felaktig om den inte var jättegammal. Elpatroner brukar kunna ansamla fukt om de inte används över tid som då ger överslag mot jord och jfb löser ut.
Det är ett vanligt problem med bastuaggregat t ex. Även ugnar har det varit uppe i vissa trådar här på forumet.
Man brukar kunna värma bort detta om man kör dem utan jfb och låta de bli ordentligt varma. Men då bör man kontrollera att det inte är kortslutning. I sådant fall kommer det inte att fungera.
Det är ett vanligt problem med bastuaggregat t ex. Även ugnar har det varit uppe i vissa trådar här på forumet.
Man brukar kunna värma bort detta om man kör dem utan jfb och låta de bli ordentligt varma. Men då bör man kontrollera att det inte är kortslutning. I sådant fall kommer det inte att fungera.
Redigerat:
En elpatron i en beredare är ju gjord för att sitta i vatten och ska väl inte vara känslig för fukt?A avh67f skrev:Kanske den första vvb inte var felaktig om den inte var jättegammal. Elpatroner brukar kunna ansamla fukt om de inte används över tid som då ger överslag mot jord och jfb löser ut.
Till skillnad från ugn eller bastu som normalt är relativt torrt ( jämfört med nedsänkt i vatten 100% av tiden).
Det är flera tillverkare som har torrmonterade elpatroner, Metro therm tex.D Dilato skrev:
Där gör man bytet utan att stänga av eller tömma ur något vatten.
Ok, så dom kan då bli fuktiga av..vad?elmontören skrev:
A avh67f skrev:
Bra fråga, men gissningsvis blir dom torrmonterade elpatronerna i varmvattenberedare fuktiga på samma vis som elpatronerna i ugnar, infravärmare eller i en bastu när dom inte används på länge.D Dilato skrev:
Jag är inte insatt i hur sjävla förloppet sker eller varför dom ansamlar fukt men att det händer har jag varit med om.
Hur mycket luftombyte (ny fukt tränger in) sker i utrymmet där den torrmonterade elpatronen sitter, tror du ( det borde vara i princip vatten/lufttätt, väl)?elmontören skrev:
Bra fråga, men gissningsvis blir dom torrmonterade elpatronerna i varmvattenberedare fuktiga på samma vis som elpatronerna i ugnar, infravärmare eller i en bastu när dom inte används på länge.
Jag är inte insatt i hur sjävla förloppet sker eller varför dom ansamlar fukt men att det händer har jag varit med om.
Inte en aning. Känns som att luften borde stå ganska still i tuben men det är inte tätt med någon packning eller oring mellan tub och elpatron.D Dilato skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 738 inlägg
Ska strax få hem en keramikugn. Det står i Instruktionen att om jfb på 30mA löser ut kan man byta till 300mA, om ugnen får egen matning. Kanske en variant att vvb:n får en egen jfb på 300mA?
Klicka här för att svara