Byggahus.se

Varmvattenberedare intill frysbox?

1. E
    Medlem · Södermanland · 72 inlägg

elinar

Medlem
    Jag tänkte byta ut den stora klumpiga varmvattenberedare jag har som säkert är ´"lastgammal". Huset tillbyggdes 1977 så den är död vars namn o tel. nummer står därpå.
    Nu skulle jag vilja sätta in en varmvattenberedare på max 60 l. Min bror tyckte det var olämpligt placera en mindre frysbox intill denna. Vad har ni för uppfattning? Kanske inte så bra med något som kanske läcker värme intill någon som läcker kyla. Men så borde det väl ändå inte vara. Har ett litet rum där nu beredaren står där jag nu vill stoppa in boxen. Tacksam för tips!
    Frysboxen står nu i en hall där jag absolut inte vill ha den. Jag anser inte heller jag behöver något kylskåp eftersom jag har både skafferi mot norr och en bra jordkällare. Vill att det ska vara så tyst som det går i mitt kök.

2. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 470 inlägg

HasseTeknik

Medlem
    En modern varmvattenberedare läcker väl inte så stora mängder med värme att det skulle vara negativt för en frysbox, såvida de inte står inklämda i en tillsluten liten skrubb. Gissar på att frysen är den som genererar mest värme av de två.

• Laddar…
  3. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 877 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Jag gjorde ett snabbtest på vår el-beredare, en cylindrisk 100-liters som hänger fritt på vägen.
    Temperaturen på höljet var knappt mätbart, ca 1°C högre än luften i angränsande rum.

• Laddar…
  4. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 470 inlägg

HasseTeknik

Medlem
    Har både en 30-liters och en 80-liters och ingen känns varm på utsidan utan bara på delar av anslutningsrören.

• Laddar…
  5. A
    Medlem · Stockholms län · 9 430 inlägg

Avemo

Medlem
    Min varmvattenberedare har en förlusteffekt på ungefär 50W. Den är från slutet av 60-talet och rymmer 50 liter. Det ger drygt en kWh per dygn i energiförlust. En frysbox borde också dra något sådant eller kanske lite mer. Jag tror inte att det skall vara ett problem. Men blir det ett problem så märker du det genom att det är mycket varmt i rummet.

6. E

elinar

Medlem
    Tack för bra svar!

7. E

elinar

Medlem
    Låter bra. Tack för din hjälp!

8. E

elinar

Medlem
    Det var ett svar som jag hoppades på. Tack snälla du!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.