Kom till fritidshuset igår där vi har en Nibe varmvattenberedare som är kopplad med två faser. Nu har en säkring börjat lösa ut. Den smäller inte direkt utan efter ca 5 minuter och när jag känner på säkringen (dvärgbrytare) är den varm. Om jag slår till den igen tar det ytterligare ca 5 min innan den löser ut igen.
Jag hittar inget läckage utan det är torrt och fint under beredaren så det är inte vatten som rinner in i elkopplingen.
Någon som har ett bra tips? Varför löser bara en fas ut? Om det är kortis i elpatronen borde väl båda släktingarna lösa ut?
Beredaren är en ca 10 år men används främst under sommaren och är avstängd när vi inte är på plats.
Jag hittar inget läckage utan det är torrt och fint under beredaren så det är inte vatten som rinner in i elkopplingen.
Någon som har ett bra tips? Varför löser bara en fas ut? Om det är kortis i elpatronen borde väl båda släktingarna lösa ut?
Beredaren är en ca 10 år men används främst under sommaren och är avstängd när vi inte är på plats.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Du har sannolikt en nära kortslutning mot skyddsjord i elpatronen, nära ena änden av den. Därför löser bara en av säkringarna.
Det är nog inte mer att fundera på än att byta denna.
Men kolla hur det ser ut i alla kopplingspunkter. Är det rent och snyggt återstår bara elpatronen. För att bli än mer säker vore det bra att mäta strömmen. Det är lite ovanligt att elpatroner går sönder på så sätt att de dra mer ström. Märkström på VVB vs dvärgen? Dvärgbrytare kan få lite ändrade egenskaper med tiden.
Det är nog inte mer att fundera på än att byta denna.
Men kolla hur det ser ut i alla kopplingspunkter. Är det rent och snyggt återstår bara elpatronen. För att bli än mer säker vore det bra att mäta strömmen. Det är lite ovanligt att elpatroner går sönder på så sätt att de dra mer ström. Märkström på VVB vs dvärgen? Dvärgbrytare kan få lite ändrade egenskaper med tiden.
Vilken typ av beredare är det? Är det en steatitpatron så kan det vara kolrester som gör att strömmen leder över till manteln. Ibland räcker det att ta ut patronen och göra rent, oftast är det en kortsiktig lösning. Är det en steatitpatron så är de oftast väldigt enkla att byta. 2-3 skurvar och ett par flatstift.M Myckling skrev:Kom till fritidshuset igår där vi har en Nibe varmvattenberedare som är kopplad med två faser. Nu har en säkring börjat lösa ut. Den smäller inte direkt utan efter ca 5 minuter och när jag känner på säkringen (dvärgbrytare) är den varm. Om jag slår till den igen tar det ytterligare ca 5 min innan den löser ut igen.
Jag hittar inget läckage utan det är torrt och fint under beredaren så det är inte vatten som rinner in i elkopplingen.
Någon som har ett bra tips? Varför löser bara en fas ut? Om det är kortis i elpatronen borde väl båda släktingarna lösa ut?
Beredaren är en ca 10 år men används främst under sommaren och är avstängd när vi inte är på plats.
Tack för svar. Det märkliga är att nu värmer den som den ska och säkringen löser inte ut längre.
Beredarens märkström tolkar jag som drygt 7A och säkringen är en 10A.
Elpatronen är tydligen rostfri. Märkligt att det funkar igen. Blir intressant att se om det bara är tillfälligt.
Beredarens märkström tolkar jag som drygt 7A och säkringen är en 10A.
Elpatronen är tydligen rostfri. Märkligt att det funkar igen. Blir intressant att se om det bara är tillfälligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
