684 läst ·
4 svar
684 läst
4 svar
Varmvattenberedare - eluppvärmt hus
Hej!
Flyttade in i en villa byggd 1958 förra året, 148 kvadrat, självdrag.
Var radiatorer (el) som värmde upp huset.
Har satt in kamin och två luft-luftvärmepumpar - behöver inte ha igång radiatorerna alls.
Har börjat mäta elförbrukningen och värmepumparna drar isch 5-10 kWh styck beroende på hur kallt det är. Bor i Halland.
Huset snittar typ 40 kWh per dygn varav varmvattenberedaren drar mellan 15-20 kWh.
Har en Nibe Compact 300 som varmvattenberedare (installerad av tidigare ägare).
Jag tycker att det är lite väl mycket den drar, finns det något mer effektivt sätt?
Har kollat på en sånhär värmepumpsberedare, är det något att ha? https://www.polarpumpen.se/varme-oc...are/varmepumpsberedare-indol-ecoheat-260fw4r2
Optimalt skulle jag vilja byta till bergvärme men det känns som ett jäkla projekt med rördragning osv till radiatorer osv...
Flyttade in i en villa byggd 1958 förra året, 148 kvadrat, självdrag.
Var radiatorer (el) som värmde upp huset.
Har satt in kamin och två luft-luftvärmepumpar - behöver inte ha igång radiatorerna alls.
Har börjat mäta elförbrukningen och värmepumparna drar isch 5-10 kWh styck beroende på hur kallt det är. Bor i Halland.
Huset snittar typ 40 kWh per dygn varav varmvattenberedaren drar mellan 15-20 kWh.
Har en Nibe Compact 300 som varmvattenberedare (installerad av tidigare ägare).
Jag tycker att det är lite väl mycket den drar, finns det något mer effektivt sätt?
Har kollat på en sånhär värmepumpsberedare, är det något att ha? https://www.polarpumpen.se/varme-oc...are/varmepumpsberedare-indol-ecoheat-260fw4r2
Optimalt skulle jag vilja byta till bergvärme men det känns som ett jäkla projekt med rördragning osv till radiatorer osv...
Tycker ni att huset har ett bra klimat med självdrag. Så tänk inte på en VP-VVberedare, du får inte hem pengarna. Samt att ska dras en del ventrör med och att den ska ha en viss lufttemp att jobba med. Blir då att öka på värmen i huset, så den får det som den ska ha. Lite som Ebberöds bank blir det. Eller det du tappar på karusellen får du ta tillbaka på gungorna.
Fattar. Det är lite dålig luft så har funderat på FTX. Ponera att vi har FTX och nuvarande varmvattenberedare går sönder, förändrar det något?J jonaserik skrev:Tycker ni att huset har ett bra klimat med självdrag. Så tänk inte på en VP-VVberedare, du får inte hem pengarna. Samt att ska dras en del ventrör med och att den ska ha en viss lufttemp att jobba med. Blir då att öka på värmen i huset, så den får det som den ska ha. Lite som Ebberöds bank blir det. Eller det du tappar på karusellen får du ta tillbaka på gungorna.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Den enklaste lösningen är såklart att förbruka mindre varmvatten.
En stor beredare tar lite mer energi än en liten att varmhålla men det är så lite att köpa något för att spara pengar blir nog väldigt svårt.
Glöm inte att alla värmeförluster blir värme till huset så det är bara skillnaden i mot hur effektivt llvp hade gjort samma värme som är förlusten.
En stor beredare tar lite mer energi än en liten att varmhålla men det är så lite att köpa något för att spara pengar blir nog väldigt svårt.
Glöm inte att alla värmeförluster blir värme till huset så det är bara skillnaden i mot hur effektivt llvp hade gjort samma värme som är förlusten.
Redigerat:
Klicka här för att svara
