14 747 läst ·
20 svar
15k läst
20 svar
Varmvatten i fritidshus.
Hej, vi ska installera en gasoldriven varmvattenberedare i vårt sommarhus. Hittills har vi fått rinnande vatten i ledningarna via en hydrofor, som vatten pumpats upp till från brunnen. Hydroforen har tryckt upp vatten till en cistern runt röret till en vedkamin som funkat som varmvattenberedare, men denna lösning börjar kännas osäker. Vet någon om man kan får bra tryck till en gasolbaserad beredare med en hydrofor eller krävs det en 12v pump?
Vad använder ni att fylla hydroforen med? Det är inga problem att ha tillräckligt tryck för en genomströmningsberedare i en hydrofor, men även i dagsläget måste ni ju ha en pump vare sig den är handdriven, eller motordriven. En hydrofor har det tryck som man pumpar upp i den.
Jag har sett en stuga som hade en öppen cistern på vinden varifrån vattnet rann till en gasoldriven genomströmningsberedare. Det fungerade hyfsat, men högre tryck än så är nog att föredra.
Erik
Jag har sett en stuga som hade en öppen cistern på vinden varifrån vattnet rann till en gasoldriven genomströmningsberedare. Det fungerade hyfsat, men högre tryck än så är nog att föredra.
Erik
menar du att ni inte har nån pump för att få cirkulation på vattnet och för att få tryck på det?
och den lösningen ni har låter som en bra lösning (men sen kan den vara rostig eller vara på sista andningen nu så det behövs bytas ändå?)
sen är jag lite förvånad när jag läser tråden här att det bara är gasol som det pratas om för värme
och gasol är ju inte gratis och ska man driva kyl/frys och värme mm med det så kostar det en del om vi säger att man ska fylla en p11 så ligger det på 524kr på
http://www.k-rauta.se/tradgard_681.htm
och det är ungefär lika mycke energi i det som 15liter diesel och ska du köra en brännare så kan du köra med röddiesel som är billigare och kan nog hitta nån bonde att köpa ett fat av så kan du kanske ge 8-10kr/liter och det är en vesäntlig skillnad mot gasol om du ska ha för värme
sen har du ju dieselvärmare på skroten för 12v i mängder till överkomliga priser som du sen kan koppla till din tank och lite beroende på vad du hittar för värmare eller löser styrningen så har du bra med varmvatten när du behöver det
det för personbilar brukar ligga på 1500w på låg effekt och 6000w på full effekt (beroende på märke och modell)
men där drar den 0,11-0,13l/kWh och slås av helt när den inte behövs och jag ser det som ett mycke bättre alternativ för ett hus utan fast el då det drar ca 10W/kWh värme man får ut så klarar man sig bra med solceller eller vad man har för att få el då ett 88Ah betteri räcker till ca 100kWh i uppvärmning (sen att det kommer dra ca 11-13liter diesel med då)
och det är ju ungefär den värmen som behövs för att värma 2000liter vatten med 44C vilket ju är en hel del (ok vi har förluster lite här och där så säg 40grader på 2m3 vatten)
så det skulle väll kunna vara ett bra alternativ eller gillar ni inte tanken att behöva använda diesel fast det står separat för att värma vattnet ?
och den lösningen ni har låter som en bra lösning (men sen kan den vara rostig eller vara på sista andningen nu så det behövs bytas ändå?)
sen är jag lite förvånad när jag läser tråden här att det bara är gasol som det pratas om för värme
och gasol är ju inte gratis och ska man driva kyl/frys och värme mm med det så kostar det en del om vi säger att man ska fylla en p11 så ligger det på 524kr på
http://www.k-rauta.se/tradgard_681.htm
och det är ungefär lika mycke energi i det som 15liter diesel och ska du köra en brännare så kan du köra med röddiesel som är billigare och kan nog hitta nån bonde att köpa ett fat av så kan du kanske ge 8-10kr/liter och det är en vesäntlig skillnad mot gasol om du ska ha för värme
sen har du ju dieselvärmare på skroten för 12v i mängder till överkomliga priser som du sen kan koppla till din tank och lite beroende på vad du hittar för värmare eller löser styrningen så har du bra med varmvatten när du behöver det
det för personbilar brukar ligga på 1500w på låg effekt och 6000w på full effekt (beroende på märke och modell)
men där drar den 0,11-0,13l/kWh och slås av helt när den inte behövs och jag ser det som ett mycke bättre alternativ för ett hus utan fast el då det drar ca 10W/kWh värme man får ut så klarar man sig bra med solceller eller vad man har för att få el då ett 88Ah betteri räcker till ca 100kWh i uppvärmning (sen att det kommer dra ca 11-13liter diesel med då)
och det är ju ungefär den värmen som behövs för att värma 2000liter vatten med 44C vilket ju är en hel del (ok vi har förluster lite här och där så säg 40grader på 2m3 vatten)
så det skulle väll kunna vara ett bra alternativ eller gillar ni inte tanken att behöva använda diesel fast det står separat för att värma vattnet ?
Vi går ner till brunnen och drar igång en bensinpump när vattnet tar slut, och kommer upp i ett tryck på ca 2,4 bar. Funderar på att byta hydrofor från 150L till 300L så att det tar längre tid innan trycket blir för lågt. För tillfället ger hydroforen ett bra tryck i systemet, men kaminlösningen börjar rosta. Diesel har vi inte tänkt på men det är kanske skönt att inte behöva dra igång en dieselmotor för att värma vattnet, även om det kanske är billigare?
Det blir nog tryck så det räcker med den lösning ni har. En gasoldriven beredare tror jag är det mest komfortabla om man inte har tillgång till el. Dock kanske komforten skulle öka ytterligare om ni satte in en 12V-pump och lät en solpanel ladda batteriet. Då skulle ni slippa bensinpumpen.
Erik
Erik
Ja en 12v pump är nog bekvämast. Men räcker en sådan pump för att få upp vatten till huset när det är ca 80 m mellan brunn och hus en höjdskillnad på ca 2m. Vattnet i brunnen är ytligt och skyddas av ett brunnslock och några cementringar. Kanske krävs det en bensinpump med elstart som i sin tur drivs av ett batter? Vi funderar oavsett på att skaffa kraftfullare batterier drivna av solceller för andra ändamål.
/Pontus
/Pontus
Klicka här för att svara