Motorskydd ska bli varma, det är värmen som gör att det löser ut när strömmen (och därmed värmen) blir för hög. Att sätta dit ett större skydd med högre strömvärde ger ett "kallare" motorskydd men får till följd att det inte löser ut vid rätt strömvärde. Om du inte kan mäta upp strömmarna i dom olika faserna och ställa skyddet efter det, kan du skruva ur en säkring när pumpen går och då ska skyddet lösa på ca 20 sekunder om det har rätt värde.

Att dessa motorskyddsbrytare blir varma är ett känt problem, tyvärr är de konstruerade så.

När vi har revisionsbesiktning på jobbet en gång om året brukar besiktningsgubben alltid hitta minst ett som det blir anmärkning på.
Och så gör vi en hänvisning till tillverkaren som säger att det skall vara så.
Och samma visa igen nästa år.... :rolleyes:

Ordentligt varmt men inte brännhett är inte varmt enligt kraven för brytare;), speciellt då överströmsskydd av olika slag. De kan mycket väl bli bortåt 80 °C eller t.o.m mer, men tryckknappar och andra delar som är avsedda att beröras får inte bli mer än ca 60 °C (40-50 grader över rumstemperaturen), vilket känns rejält varmt men lämnar inga brännblåsor.

Jo jag vet att dom ska bli lite varma men har inte klart för mig hur varma. Kanske är detta ok då. Man kan ju inte göra annat än att dimensionera efter märkström tycker jag.

Motorskyddet löser som det ska, det har vi testat. Det har även löst en gång utan att det är fel, men då stod skyddet också inställt exakt på märkströmmen, 1,4A. Specifikationen för motorn säger ju, vilket är rimligt, att strömmen varierar med aktuell nätspänning. Nu har jag ställt skyddet på 1,5A vilket är max i angivet intervall i pumpens spec.

Jag har prylar för att mäta strömmen men jag tror inte det behövs - det är mest värmen jag funderade på men det låter ju som detta är normalt...!

Bo.Siltberg skrev:
Ordentligt varmt men inte brännhett är inte varmt enligt kraven för brytare;), speciellt då överströmsskydd av olika slag. De kan mycket väl bli bortåt 80 °C eller t.o.m mer, men tryckknappar och andra delar som är avsedda att beröras får inte bli mer än ca 60 °C (40-50 grader över rumstemperaturen), vilket känns rejält varmt men lämnar inga brännblåsor.
Det avgör saken definitivt. Funkar mao helt normalt här.

Tack för era svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.