Hej jag har varmluftsugn problemet är att de blir fuktigt bakom spisen. jordfelsbrytaren löser ut huvudsäkringen går flera gånger i månaden. halva huset strömlöst när jag kom hem efter jobb. Orkade inte meka med elen ringde till elektriker han var på plats kl.20.Det blev ingen midda han var och felsökte konstaterades att jordfelsbrytaren är trasig. Kopplade förbi jordfelsbrytaren dagen efter
monterades en ny på plats tidsåtgång ca: 1,15min. vad kan man göra för att förhindra detta problem ? Jag har fläkt över spis eluttaget sitter bakom spis.
monterades en ny på plats tidsåtgång ca: 1,15min. vad kan man göra för att förhindra detta problem ? Jag har fläkt över spis eluttaget sitter bakom spis.
Det låter väldigt märkligt att en varmluftsugn blir så fuktig att den löser jordfelsbrytaren. Ni torkar väl inte kläder i den? 
Hur gammal är ugnen? Mätte inte elektrikern hur mycket läckström ugnen genererade?`Jag tror spisen är på väg att gå sönder eller behöver lagas på något sätt. Ingen frisk varmluftsugn skapar så mycket ånga att den löser jordfelsbrytaren.
Sen har jag svårt att förstå, löser den nya jordfelsbrytaren ut också? Om inte så har väl elektrikern löst problemet?
Hur gammal är ugnen? Mätte inte elektrikern hur mycket läckström ugnen genererade?`Jag tror spisen är på väg att gå sönder eller behöver lagas på något sätt. Ingen frisk varmluftsugn skapar så mycket ånga att den löser jordfelsbrytaren.
Sen har jag svårt att förstå, löser den nya jordfelsbrytaren ut också? Om inte så har väl elektrikern löst problemet?
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Det låter ju lite på beskrivningen i första inlägget som jfb löser även när ugnen är avstängd? Det kan den iofs. ändå göra bara ugnen är inkopplad.
Annars har jag personlig erfarenhet av att ugnselement kan vara helt OK mätmässigt när elementet är kallt, men där det blir överslag mot jord när det blir varmt.
Exakt hur mätte du? Och med vad?
Den här typen av fel bör man mäta upp med en isolationsprovare. Till skillnad mot en vanlig multimeter så läger den ut en mätspänning på 250 - 1000V. Om det då finns fel i isoleringen, men där ledarna inte ligger ihop, det kan vara ett par 10 dels mm mellan ledarna, då får den högre spänningen strömmen att "hoppa", det blir en liten ljusbåge. Med en multimeter som mäter med ca 5V, upptäcker man inte den typen av fel.
Annars har jag personlig erfarenhet av att ugnselement kan vara helt OK mätmässigt när elementet är kallt, men där det blir överslag mot jord när det blir varmt.
Exakt hur mätte du? Och med vad?
Den här typen av fel bör man mäta upp med en isolationsprovare. Till skillnad mot en vanlig multimeter så läger den ut en mätspänning på 250 - 1000V. Om det då finns fel i isoleringen, men där ledarna inte ligger ihop, det kan vara ett par 10 dels mm mellan ledarna, då får den högre spänningen strömmen att "hoppa", det blir en liten ljusbåge. Med en multimeter som mäter med ca 5V, upptäcker man inte den typen av fel.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden