Hej,
Vi har ett hus i Malmö med krypgrund. Huset har betongbjälklag och väldigt kallt golv. Jag är inte så kunnig så jag laddade upp alla ritningar på huset till chatgpt och fick förslag om att göra om till varmgrund. Chatgpt rekommenderar följande:

1. Täppa igen ventilationshålen till krypgrunden
2.Plastmatta på marken
3. Cellplast 100mm liggande på mattan för att höja värmen.
4. Sprutisolera bjälklaget för att värmen från huset inte ska gå rakt igenom.
5. Avfuktare för säkerhets skull.

Är detta en rimlig plan, får man varmare golv på detta vis?

cmlylmzr cmlylmzr skrev:
4. Sprutisolera bjälklaget för att värmen från huset inte ska gå rakt igenom.
Poängen med varmgrund är väl att värmen ska gå igenom bjälklaget?

Med s.k. varmgrund, kommer fuktproblem att kunna uppstå, värmen gör att det det blir kondens från marken, när den värms upp. Det enda som kan förhindra det, är ett lager på ca minst 30 centimeter kross och en plast över det, som hindrar fukt att vandra upp.

J jonaserik skrev:
Med s.k. varmgrund, kommer fuktproblem att kunna uppstå, värmen gör att det det blir kondens från marken, när den värms upp. Det enda som kan förhindra det, är ett lager på ca minst 30 centimeter kross och en plast över det, som hindrar fukt att vandra upp.
Då har man gjort fel. En varmgrund bygger på att man flyttar isoleringen från golvbjälklaget till marken. Det gamla golvbjälklaget blir som ett mellanbjälklag mellan två uppvärmda våningar. Gör man rätt är det inte större risk för fukt än t ex en isolerad platta på marken.

• Gilla
cmlylmzr
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då har man gjort fel. En varmgrund bygger på att man flyttar isoleringen från golvbjälklaget till marken. Det gamla golvbjälklaget blir som ett mellanbjälklag mellan två uppvärmda våningar. Gör man rätt är det inte större risk för fukt än t ex en isolerad platta på marken.
Tack för era svar. Efter lite mer sökande har jag fått fram följande tips: isoreflekt på marken, löser nästan alla problem med fukt, radon och lite värme. Med isoreflekt behöver man inte cellplast liggande på, man skippar den biten helt. Man ska fortfarande täta krypgrunden så det inte kommer in kalluft utifrån. För att säkerställa att det inte uppstår för mycket fukt så kommer jag nog placera en sorptionsavfuktare för krypgrund också. Sprutisolering på betongbjälklaget är nyckeln för mitt egentliga problem. Genom att isolera den underifrån så läcker inte husets värme ner till krypgrunden utan värmer upp hela "betongplattan" istället. Hela denna process ska förhoppningsvis göra golvet 3-4 grader varmare. I dags läget är temperaturen ca 20 grader men det känns väldigt kallt om fötterna. Alla jag har pratat med tror att detta kan vara realistiskt men är fortfarande lite osäker eftersom jag inte har pratat med någon som har verklig erfarenhet.

cmlylmzr cmlylmzr skrev:
Hela denna process ska förhoppningsvis göra golvet 3-4 grader
Har ni golvvärme?

• Gilla
cmlylmzr
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har ni golvvärme?
Nej, hela idén kom från att vi skulle sätta golvvärme men då sa ai:n ifrån om att värmen i stort kommer läcka ner till krypgrunden. Därav gav den tips om att isolera bjälklaget underifrån. Men nu tänker jag att det kanske inte behövs golvvärme om man fixar krypgrunden. Luften i huset är varmt, kan gå med t-shirt typ men golvet är kallt. Vuxna kan gå med tofflor men barnen är inte så glada för det.

Ok. Ni behöver nog ha mer än 25 grader inne om golvet ska bli 23-24 grader.

• Gilla
cmlylmzr
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Ni behöver nog ha mer än 25 grader inne om golvet ska bli 23-24 grader.
Ja, det kanske man måste ha. Vi har golvvärme i badrummet och grovköket som vi har renoverat. Kanske det hjälper till o värma upp plattan? Tänker att jag i princip måste nog isolera bjälklaget oavsett om jag ska sätta golvvärme på resten av första våningen. Annars kommer det nog bli dyrt med driften. Min tanke är att kolla några månader med bara isolering om det gör någon skillnad, annars sätter jag golvvärmet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.