Jag ska, som rubriken säger, hänga upp en låda i taket (betongbjälklag).

Vill dubbelkolla så jag inte tänkt helt galet.

Lådans botten är i plywood 12x800x1200

Planen är att slå in slagankare (essve) i taket (M8). Sedan skruva i en gängstång M8 som kommer sträcka sig ca 27cm nedåt sedan ner genom botten av lådan och där under dra på en bricka och mutter så att hela låtan vilar på brickorna/muttrarna.

Hålen genom botten tänker jag mig 10cm in från alla kanter.

Lådan har inget tak utan taket bildas genom att trycka sidorna mot taket.

Bifogar bild på hur "lådan" ser ut. Det är en "hushbox" till min projektor. Tänkte labba lite med det även om den redan är ganska tyst. Jag har bara tagit med ena gängstången på bilden för att visa och projektorn är satt eget fäste i taket och bidrar inte till någon vikt (men har med i bilden så man förstår tanken).

Tror lådan kommer väga max ca 30kg.

1779113467436.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kan ju även fästa upp några reglar i taket som du sedan skruvar fast din låda i från sidan för att slippa fula gängstänger.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du kan ju även fästa upp några reglar i taket som du sedan skruvar fast din låda i från sidan för att slippa fula gängstänger.
Jag har funderat på det med faktiskt. Men en del av poängen med stänger och mutter nedanför är att kunna ta ner den enkelt.

Men i övrigt än fult (man kommer inte se stängerna), ser du något problem?

Nä det kommer att funka. Enda problemet som jag ser det är att lyckas trä i gängstängerna medans du håller upp lådan

Matti_75 Matti_75 skrev:
Nä det kommer att funka. Enda problemet som jag ser det är att lyckas trä i gängstängerna medans du håller upp lådan
Ja, det får vi se hur det går..

Tack för input!

M8 är rejält överdimensionerad för att hålla upp en projektor, i hållfklass 4.6 kan man hänga typ 600kg utan att ens komma upp i materialets sträckgräns. Sen kan ju ankarna vara den svaga länken men det har jag inte koll på.
För att göra det hela mer presentabelt kan du ju använda hylsmuttrar istället för vanliga så får du en liten diskret skruvskalleliknande sak med ett hål för insexnyckel istället.
En tanke om avsaknad av separat lock till lådan är att du riskerar ljudläckage den vägen om du inte får tätt mot taket.

P Pettman skrev:
M8 är rejält överdimensionerad för att hålla upp en projektor, i hållfklass 4.6 kan man hänga typ 600kg utan att ens komma upp i materialets sträckgräns. Sen kan ju ankarna vara den svaga länken men det har jag inte koll på.
För att göra det hela mer presentabelt kan du ju använda hylsmuttrar istället för vanliga så får du en liten diskret skruvskalleliknande sak med ett hål för insexnyckel istället.
En tanke om avsaknad av separat lock till lådan är att du riskerar ljudläckage den vägen om du inte får tätt mot taket.
Slagankarna där matchar nog det minst, så ja rejält överdimensionerat.

Min större oro är nog att plywooden kommer svikta, men då får jag nog göra nåt åt det.

Hylsmutter är ju ingen dum ide alls! Kan ju bli riktigt diskret! Stort tack för tipset!

Angående ljudläckage så tänker jag sätta en list mot taket.. men där blir nog lite trixande för att få helt tätt.

Följdfråga, var bör jag sätta fästena. Skulle 20-30cm in funka på långsidorna och 10-20cm in på kortsidorna?

Anledningen är om jag vill göra den mindre i framtiden men behålla ankare för upphängning.

Ja det är ju ingen vikt att tala om

Nu hänger den där, riktigt stabilt. Slog in ankarna så gott det gick och nu skulle jag nog kunna hänga i stängerna om jag orkade ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.