Det låter som om uttaget varit otätt, t.ex om det är anslutet uppifrån, så att det runnit in vatten, alternativt kondens. Detta i kombination med dåligt åtdragen skruv. Det finns inga skydd mot sådant. Du bör ersätta uttaget med en anslutningsdosa, eller säkerhetsbrytare, för fast anslutning av LLVPn.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter som om uttaget varit otätt, t.ex om det är anslutet uppifrån, så att det runnit in vatten, alternativt kondens. Detta i kombination med dåligt åtdragen skruv. Det finns inga skydd mot sådant. Du bör ersätta uttaget med en anslutningsdosa, eller säkerhetsbrytare, för fast anslutning av LLVPn.
Ja isåfall ytterhöljet på själva uttaget. Uttaget är riktat neråt så vattnet ska rinna utanpå kabel handsken om den är inkopplad. Ibland kan det regna horisontellt här, bor just vid havet.

Är det alltså ett gammalt Semko 3 fasuttag? Ett platt/ovalt uttag?

Byt i så fall ut det mot ett modernt CEE uttag. De gamla Semko uttagen är förbjudna idag, på goda grunder.

Här är lite bilder:
Brännskadad elkontakt med synlig sot och smälta kablar i ett eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bränd och skadad eluttaganslutning efter överhettning.
Skapa konto

Eluttag med tecken på överhettning mot en röd trävägg.
Skapa konto

Ser ut att ha gått rätt varmt. Inte jättetrevligt.

Inget tjafs bara byta, varmgång på fas L3 .

A
En fas är inte ansluten i uttaget. Eller har den brunnit av? Den svarta

Jag hade nog övervägt att snarast lösa en fast installation, hade kunna bli en dyrköpt läxa om det blivit brand och försäkringsbolaget fått nys om situationen…

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Jo den har brunnit av. Men varför är all ström borta pga detta? Kan N ha tappat kontakten samtidigt? Iofs så mätte jag aldrig innan jag slog av säkringen.

Byt båda kontakterna, både hona och hane och klipp bort ett par centimeter för att bli av ved oxiderad koppartråd.. Även dåligt fastskruvade sladdar kan bränna sönder kontakter.

• Gilla
Antewallgren
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag hade nog övervägt att snarast lösa en fast installation, hade kunna bli en dyrköpt läxa om det blivit brand och försäkringsbolaget fått nys om situationen…
Det är väl fel i trefasuttaget? Det här hade kunnat hända närsomhelst. Jag märkte det väl tidigare nu när det är ett konstant strömuttag. Jag tar ju ut en förhållandevis låg effekt, cirka 2kw när den går som hårdast. Varför jag gjorde såhär var delvis för att jag inte har en jordfelsbrytare i anläggningen. Det får jag med en väska, som LLVP får sin ström ifrån. Sen hade jag väl en viss panik med att drifta pumpen med dyra elpriser.

EDIT: Skall även tilläggas att detta uttag är över 20 år gammalt.

Redigerat:
Jag tror fortfarande att en LLVP bör/ska kopplas med fast installation och en allvägsbrytare för att göra den strömlös, tex. vid service. Inte med uttag och stickkontakt.

Redigerat:
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
Finns inget direkt fel i att ansluta något via ett uttag, det är en hel säker brytning av el till något och är helt legalt. Ingen tveksamhet för det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Antewallgren Antewallgren skrev:
Nej det är en central med automatsäkringar. Ja så är det. Vi gjorde mest såhär för att få börja använda den, sen har den ju tuffat på sen slutet av 2021. Har väl inte tyckt att det varit bråttom 😅 Men den sitter i en trefasväska med jordfelsbrytare.
Du menar en mindre bärbar byggcentral som påminner om handväskorna flickorna på Malmskillnadsgatan har. Då oftast hängandes lågt.

Matas med trefas och ut får man minst 3 ggr 230 V 1-fas.

Fyndigt namn i o f s: Trefasväska. Har du kommit på det alldeles själv?

A avh67f skrev:
Brunnit av, med ljusbåge som följd
Kolla sotresterna till höger. Det är vad som är kvar av den svarta ledaren.

H Hybro skrev:
Du menar en mindre bärbar byggcentral som påminner om handväskorna flickorna på Malmskillnadsgatan har. Då oftast hängandes lågt.

Matas med trefas och ut får man minst 3 ggr 230 V 1-fas.

Fyndigt namn i o f s: Trefasväska. Har du kommit på det alldeles själv?
Haha ja det är exakt en sån. Det är ett slangord snickare brukar använda 😁

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.