4 495 läst ·
37 svar
4k läst
37 svar
Varmgång i trefasuttag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Det låter som om uttaget varit otätt, t.ex om det är anslutet uppifrån, så att det runnit in vatten, alternativt kondens. Detta i kombination med dåligt åtdragen skruv. Det finns inga skydd mot sådant. Du bör ersätta uttaget med en anslutningsdosa, eller säkerhetsbrytare, för fast anslutning av LLVPn.
Ja isåfall ytterhöljet på själva uttaget. Uttaget är riktat neråt så vattnet ska rinna utanpå kabel handsken om den är inkopplad. Ibland kan det regna horisontellt här, bor just vid havet.Bo.Siltberg skrev:
Det låter som om uttaget varit otätt, t.ex om det är anslutet uppifrån, så att det runnit in vatten, alternativt kondens. Detta i kombination med dåligt åtdragen skruv. Det finns inga skydd mot sådant. Du bör ersätta uttaget med en anslutningsdosa, eller säkerhetsbrytare, för fast anslutning av LLVPn.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Är det alltså ett gammalt Semko 3 fasuttag? Ett platt/ovalt uttag?
Byt i så fall ut det mot ett modernt CEE uttag. De gamla Semko uttagen är förbjudna idag, på goda grunder.
Byt i så fall ut det mot ett modernt CEE uttag. De gamla Semko uttagen är förbjudna idag, på goda grunder.
Här är lite bilder:
Ser ut att ha gått rätt varmt. Inte jättetrevligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ser ut att ha gått rätt varmt. Inte jättetrevligt.
Det är väl fel i trefasuttaget? Det här hade kunnat hända närsomhelst. Jag märkte det väl tidigare nu när det är ett konstant strömuttag. Jag tar ju ut en förhållandevis låg effekt, cirka 2kw när den går som hårdast. Varför jag gjorde såhär var delvis för att jag inte har en jordfelsbrytare i anläggningen. Det får jag med en väska, som LLVP får sin ström ifrån. Sen hade jag väl en viss panik med att drifta pumpen med dyra elpriser.L Liljeros skrev:
EDIT: Skall även tilläggas att detta uttag är över 20 år gammalt.
Redigerat:
Du menar en mindre bärbar byggcentral som påminner om handväskorna flickorna på Malmskillnadsgatan har. Då oftast hängandes lågt.Antewallgren skrev:
Matas med trefas och ut får man minst 3 ggr 230 V 1-fas.
Fyndigt namn i o f s: Trefasväska. Har du kommit på det alldeles själv?
Haha ja det är exakt en sån. Det är ett slangord snickare brukar använda 😁H Hybro skrev: