Hej

Jag har en Nibe Fighter 640P och vattenburen golvvärme.
Problemet är att den nu har börjat skicka ut kallt vatten till golvvärmen när den gör varmvatten istället för att (som jag antar att det ska fungera?) bara fortsätta cirkulera det uppvärmda vattnet.

Resultatet blir att golvvärmen växlar mellan att vara varm och kall vilket inte är så skönt och dessutom gör att värmen i hela huset sjunker.

Någon som vet vad som kan vara fel?

Här kommer lite mer information om problemet som kanske gör att något har tips eller förslag på åtgärd.

Först en skiss på systemet:

Skiss över ett värmesystem med komponenter som ackumulatortank, ventiler, pumpar och golvvärme, identifierade med tekniska beteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen en lite mer detaljerad förklaring på hur pumpen beter för tillfället:

• Kompressorn värmer vv till ca 52 grader och slår sen av.
  • När kompressorn stannar pumpas det ut ordentligt varmt vatten till golv/luftvärmen som sen avtar ganska snabbt.
  • Efter ca 10 min startar kompressorn igen och börjar göra värme (ev med eltillskott).
  • Efter ytterligare ca 30 min (dvs ca 40 min efter att vv-produktionen stoppat) har vv-tempern sjunkit till 48 grader.
  • Pumpen slår nu över till vv-läge (kanal 19 visar 12 = "periodisk varmvattenproduktion")
  • Efter att ha gjort vv i ca 45 min har vv-tempen stigit till 51-52 grader igen och kompressorn stannar.
  • Sedan startar processen om.
Observera att inget varmvatten har används under denna tid!

Detta beteende gör att det är väldigt kort tid som pumpen faktiskt producerar någon värme till huset.

Vattnet till golv/luften pendlar alltså mellan:
  • Sval (när pumpen gör vv vilket är större delen av tiden)
  • Mycket varm (precis när kompressorn stannat efter att ha gjort vv)
  • Ganska varm (när pumpen gör värme och håller på att höja framledningstemperaturen)
Det jag har kommit fram till hittills:
  • Periodisk varmvattenproduktion som indikeras på kanal 19 verkar inte vara samma sak som "legionellakörning" då tempen höjs till 60 grader. Detta regleras på en speciell knapp på pumpen där man antingen kan köra det en gång eller ställa den i ett läge där det görs regelbundet. Denna funktion är inte aktiverad.
  • Det känns som att vv-tempen sjunker för snabbt och tar ganska lång tid på sig att öka?
Tacksam för alla tips!

Även om någon utifrån skissen kan se hur systemet är tänkte att fungera. Är ackumulatortanken bara för solfångarna eller har den någon annan funktion? Temperaturen i tanken ligger bara på runt 25-28 grader denna tid på året...

Funkar växelventilen som den ska?

useless useless skrev:
Jag tror det. Den är bytt för ett antal år sedan från en tryckande till en vridande ventil.
Det ser ut som att den vrider runt som den ska.

Om den hade läckt så borde det väl kommit varmvatten ut till golvvärmen när den gör vv?

useless useless skrev:
Dock har jag noterat att rören på de fyra markerade ställena på bilden känns ungefär lika varma vid vv-produktion. Är det normalt?

Hade en VVS-tekniker hemma för ett tag sedan som inte trodde att det hade med växelventilen att göra men som inte heller kunde identifiera felet..

Gul värmepump eller varmvattenberedare i ett skåp med isolering och rör markerade med röda cirklar. Skor och klädhängare synliga bredvid.
Skapa konto

Schematisk ritning av ett solvärmesystem med anslutning till solpaneler, visas rördragning, ventiler och komponenter som värmepump och golvvärme.
Skapa konto

Bättre skiss om det skulle hjälpa något…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.