1 182 läst ·
16 svar
1k läst
16 svar
Val av värmesystem i större grage.
Sida 1 av 2
Hej.
Jag håller på att bygga ett lite större garage. Det är 8x15m, 4 m höga väggar och "öppet i nock". Så strax över 500m³ luft att värma. Fristående
Lokalen kommer användas som verkstad för allt som faller mig in inom hantverk.
Samt ett rum för hemmagym.
Jag ville höra mig för hur andra hade tänkt kring uppvärming av en sådan lokal.
Det behöver absolut inte vara full rumstemperatur där inne utan jag tänkte mig att det kan ligga runt 15-17°c.
(Jag vill kunna arbeta i en tjocktröja.)
Jag har fått tag på en renoverad FTX till ett väldigt bra pris som jag tänker sätta in. Dels för att kunna sätta filterlådor på insugen som förhoppningsvis gör lite nytta för dammet som blir. Och för att "röra om lite" så inte all värma står uppe i nock där den inte för så mycket nytta.
Tanken är alltså att dra frånluften uppe längs med nock för att samla in varmluft och sedan dra ner tilluften närmare golvnivå på några ställen.
Frågan är då vilken huvudkälla man kan tänka dig till värmen.
Jag har både driftkostnader och installation/inköp i åtanke här.
*Luft-luft värmepump (kräver en ganska stor sådna/flera.)
* Värmepanna av något slag med radiatorer eller vattenburen fläkt typ. https://vvsoutlet.se/outlet-produkt...EpUpaLPoz2LAbiIB2ThZnYiovGmJImZEaAufvEALw_wcB.
(Fördel att inte behöva en separat varmvattenberedare som jag också vill ha där inne.)(Nackdelen med radiatorer iväg för maskiner.)
*Någon annan lösning.
Jag håller på att bygga ett lite större garage. Det är 8x15m, 4 m höga väggar och "öppet i nock". Så strax över 500m³ luft att värma. Fristående
Lokalen kommer användas som verkstad för allt som faller mig in inom hantverk.
Samt ett rum för hemmagym.
Jag ville höra mig för hur andra hade tänkt kring uppvärming av en sådan lokal.
Det behöver absolut inte vara full rumstemperatur där inne utan jag tänkte mig att det kan ligga runt 15-17°c.
(Jag vill kunna arbeta i en tjocktröja.)
Jag har fått tag på en renoverad FTX till ett väldigt bra pris som jag tänker sätta in. Dels för att kunna sätta filterlådor på insugen som förhoppningsvis gör lite nytta för dammet som blir. Och för att "röra om lite" så inte all värma står uppe i nock där den inte för så mycket nytta.
Tanken är alltså att dra frånluften uppe längs med nock för att samla in varmluft och sedan dra ner tilluften närmare golvnivå på några ställen.
Frågan är då vilken huvudkälla man kan tänka dig till värmen.
Jag har både driftkostnader och installation/inköp i åtanke här.
*Luft-luft värmepump (kräver en ganska stor sådna/flera.)
* Värmepanna av något slag med radiatorer eller vattenburen fläkt typ. https://vvsoutlet.se/outlet-produkt...EpUpaLPoz2LAbiIB2ThZnYiovGmJImZEaAufvEALw_wcB.
(Fördel att inte behöva en separat varmvattenberedare som jag också vill ha där inne.)(Nackdelen med radiatorer iväg för maskiner.)
*Någon annan lösning.
Golvvärme, utan tvekan.
Isf vattenburna radiatorer. Det ger störst flexibilitet. Just nu är det mycket som kan förändras härivärlden, och man vet aldrig om dagens värmekällor kommer att vara vettiga eller ens tillgängliga imorgon.
Planera installationen och använd tunna radiatorer så de inte tar för mycket plats från maskinerna.
Planera installationen och använd tunna radiatorer så de inte tar för mycket plats från maskinerna.
vatten b uret är bra för då kopplar man bara på sin SMR i framtidenricebridge skrev:
Isf vattenburna radiatorer. Det ger störst flexibilitet. Just nu är det mycket som kan förändras härivärlden, och man vet aldrig om dagens värmekällor kommer att vara vettiga eller ens tillgängliga imorgon.
Planera installationen och använd tunna radiatorer så de inte tar för mycket plats från maskinerna.
Plattan är gjute. Och det handlar alltså inte om ett fordonsgarage. Utan en Verkstad, en "workshop"för hantverk. Det kommer inte komma in några blöta/snöiga fordon där annat än om något behöver repareras under vinterhalvåret.returen skrev:
