Hej.

Jag håller på att bygga ett lite större garage. Det är 8x15m, 4 m höga väggar och "öppet i nock". Så strax över 500m³ luft att värma. Fristående

Lokalen kommer användas som verkstad för allt som faller mig in inom hantverk.
Samt ett rum för hemmagym.

Jag ville höra mig för hur andra hade tänkt kring uppvärming av en sådan lokal.

Det behöver absolut inte vara full rumstemperatur där inne utan jag tänkte mig att det kan ligga runt 15-17°c.
(Jag vill kunna arbeta i en tjocktröja.)

Jag har fått tag på en renoverad FTX till ett väldigt bra pris som jag tänker sätta in. Dels för att kunna sätta filterlådor på insugen som förhoppningsvis gör lite nytta för dammet som blir. Och för att "röra om lite" så inte all värma står uppe i nock där den inte för så mycket nytta.

Tanken är alltså att dra frånluften uppe längs med nock för att samla in varmluft och sedan dra ner tilluften närmare golvnivå på några ställen.

Frågan är då vilken huvudkälla man kan tänka dig till värmen.
Jag har både driftkostnader och installation/inköp i åtanke här.

*Luft-luft värmepump (kräver en ganska stor sådna/flera.)

* Värmepanna av något slag med radiatorer eller vattenburen fläkt typ. https://vvsoutlet.se/outlet-produkt...EpUpaLPoz2LAbiIB2ThZnYiovGmJImZEaAufvEALw_wcB.
(Fördel att inte behöva en separat varmvattenberedare som jag också vill ha där inne.)(Nackdelen med radiatorer iväg för maskiner.)

*Någon annan lösning.
 
Golvvärme, utan tvekan.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Golvvärme, utan tvekan.
Plattan är gjuten sedan länge och jag vill kunna skruva fast saker i golvet.
 
Isf vattenburna radiatorer. Det ger störst flexibilitet. Just nu är det mycket som kan förändras härivärlden, och man vet aldrig om dagens värmekällor kommer att vara vettiga eller ens tillgängliga imorgon.

Planera installationen och använd tunna radiatorer så de inte tar för mycket plats från maskinerna.
 
nya åkaren i örebro la golvvärme i sin vst när de bygde nytt runt milleniumskiftet och det var det bästa de gjort
alltid torrt och snöfritt
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Var i landet pratar vi om? I söder eller norr spelar roll för luftvattenvärmepump eller bergvärme.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Isf vattenburna radiatorer. Det ger störst flexibilitet. Just nu är det mycket som kan förändras härivärlden, och man vet aldrig om dagens värmekällor kommer att vara vettiga eller ens tillgängliga imorgon.

Planera installationen och använd tunna radiatorer så de inte tar för mycket plats från maskinerna.
vatten b uret är bra för då kopplar man bara på sin SMR i framtiden
 
Pontus Berggren Pontus Berggren skrev:
Plattan är gjuten sedan länge och jag vill kunna skruva fast saker i golvet.
hoppas att den är väl isolerad i alla fall
 
returen returen skrev:
nya åkaren i örebro la golvvärme i sin vst när de bygde nytt runt milleniumskiftet och det var det bästa de gjort
alltid torrt och snöfritt
Plattan är gjute. Och det handlar alltså inte om ett fordonsgarage. Utan en Verkstad, en "workshop"för hantverk. Det kommer inte komma in några blöta/snöiga fordon där annat än om något behöver repareras under vinterhalvåret.
 
returen returen skrev:
hoppas att den är väl isolerad i alla fall
Självklart!
 
J Josth skrev:
Var i landet pratar vi om? I söder eller norr spelar roll för luftvattenvärmepump eller bergvärme.
Enköping, det kommer inte på fråga att borra bergvärme enkom för garaget!😅
 
Pontus Berggren Pontus Berggren skrev:
Enköping, det kommer inte på fråga att borra bergvärme enkom för garaget!😅
det är ju ett riktigt köldhål
åtminstone när jag var på P1,PKAS, S1
 
returen returen skrev:
det är ju ett riktigt köldhål
åtminstone när jag var på P1,PKAS, S1
Nja, knappast Boden vi pratar om.
Medeltemperaturen under vintern dec-mars är väl -5 kanske. Kan ha några veckor med ihållande -10 och några dagar kan det dippa till -20
 
Enköping har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -16,3°C enligt Boverkets senaste tabell och det fungerar alldeles utmärkt med luftvattenvärmepump. Kanske är en 16 kW-modell man bör titta efter.
 
Pontus Berggren Pontus Berggren skrev:
Det kommer inte komma in några blöta/snöiga fordon där
hahaha, så säger de alla… 😁😁

På riktigt… det tenderar alltid att bli bra mycket mer sånt än man tror. Tro mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.