Äger ett värmesystem som tappar envist tryck.

Gammal kåk med diverse om och tillbyggen av värmesystemet under åren.
Vattenburna element och elpanna ivt 290.
Källarplan + 2 plan.

Har bytt ut ett termostat som läckte.
Rörmokaren var här och bytte ut 2 gamla stålrör som var sönderrostade. I samband med sönderrostningen tömdes allt vatten ur värmesystemet.

Fyller jag på till 1,5 bar är den nere på 1 bar inom ett halvt dygn. Verkar inte sjunka mycket lägre än så.

Kan det vara något annat än att leta reda på ställen där det läcker?

Det finns inget synligt läckage i huset som vi märker av.

Redigerat:
Välkommen till forumet.

Öppet eller slutet expansionskärl?

Ändras trycket när temperaturen i värmesystemet ändras?

Tack för svar.

Jag förmodar att det är slutet. Det finns ett rött expansionskärl i pannan.

Har inte märkt något samband om det går upp eller ner med värme...

Om man sänker trycket via säkerhetsventil till 0 och kollar lufttrycket I expansionskärl som bör vara på 1/2 normala system trycket vid 0 I systemet. Ofta saknas luft i expansion kärlet.

PFO PFO skrev:
Om man sänker trycket via säkerhetsventil till 0 och kollar lufttrycket I expansionskärl som bör vara på 1/2 normala system trycket vid 0 I systemet. Ofta saknas luft i expansion kärlet.
Alltså måste TS tömma hela systemet om det inte går att "isolera" pannan/expansionskärlet ifrån resten av värmesystemet.

Tack. Det har jag inte tänkt på.
Det går nog att isolera panna med kärl från övrigt system.
Inte sugen att tömma hela igen om inte man måste.

Membranet i vårt expansionskärl hade gett sig och då betedde sig vårt system som ditt. Nu är det bytt och spolat och funkar finfint.

Demmpa Demmpa skrev:
Alltså måste TS tömma hela systemet om det inte går att "isolera" pannan/expansionskärlet ifrån resten av värmesystemet.
Nej, man behöver inte tömma, bara få ett 0 tryck i systemet innan man fyller expansionskärlet med luft till rätt tryck, om det är 0 i tryck i expansionskärlet efter 0 tryck i ledningen så kan man behöva tömma efter att fyllt lite tryck, vatten kan vara kvar i ledningar. En tömning kan bli besvärlig med luftning. Kommer det vatten ur luftnippeln på expansionstanken kan blåsan gått sönder och behöver bytas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.