Bergvärme i ett gammalt hus (källare med 3 våningar). Upptäckte dåligt tryck i systemet och hade VVS-firma här som konstaterade dåligt expansionskärl (det var dåligt, ingen luft i alls). Jag fick bytt till nytt (samma storlek, 18l), men problemen kvarstår. Jag fyller på upp till 1-1,5 bar, men på mindre än ett dygn är trycket nere på nästan 0 igen. Får konstant luft i radiatorerna på våning 3. Luftar klart, får fylla på lite mer vatten, sen samma problem/procedur några dagar senare igen. Letar läckor, men hittar ingenting (som ögat kan se iaf...i värsta fall någonstans dolt...).

Andra idéer från experter här på forumet? Något smart man kan testa innan man riskerar behöva byta ut dyrare delar?

Redigerat:
Har do kollat om det rinner vatten från säkerhetsventiln. Hur reagerar manometern när du fyller på och det ska göras sakta. Då ska manometern stiga sakta, åker den upp med fart så är det fel förtryck i kärlet. Det finns en ventil, lik en bildäcksventil, under plastlocket. mät där när manometern står på noll. Ska vara ca 0,6 - 0,7 bar i kärlet/blåsan när det är tomt på vatten. Sen blir att lufta och hålla koll på trycket, sjumker det när du luftar får du fylla på mer. Ibland bommar röris att kolla förtrycket och kan bli som du får nu.

• Gilla
Jochi
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har do kollat om det rinner vatten från säkerhetsventiln. Hur reagerar manometern när du fyller på och det ska göras sakta. Då ska manometern stiga sakta, åker den upp med fart så är det fel förtryck i kärlet. Det finns en ventil, lik en bildäcksventil, under plastlocket. mät där när manometern står på noll. Ska vara ca 0,6 - 0,7 bar i kärlet/blåsan när det är tomt på vatten. Sen blir att lufta och hålla koll på trycket, sjumker det när du luftar får du fylla på mer. Ibland bommar röris att kolla förtrycket och kan bli som du får nu
Tack! Är det under det här svarta locket jag hittar ventilen?

• Rött expansionskärl med svart lock, kopparrör och strömbrytare på vägg i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
GBGmik GBGmik skrev:
Hur snabbt trycket åker upp när jag fyller på vatten beror helt på hur mycket vatten jag släpper på? Så vet inte hur jag ska bedöma det. Öppnar jag kranen ordentligt tar det bara några sekunder få upp den till 1 bar, men jag kan ju göra det med liten kranöppning också…då går det väldigt långsamt…

Förmodar att det är en etikett på expkärlet som går att avläsa hur mycket förtryck den är fylld med från fabrik likt denna.... då får man ju svart på vitt vad det är förfyllt från fabrik.

• Rött expansionskärl med etikett och blå markering, visar förinställt tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
GBGmik GBGmik skrev:
Bilventilen sitter under svarta locket så ta bort det.

GBGmik GBGmik skrev:
Hur snabbt trycket åker upp när jag fyller på vatten beror helt på hur mycket vatten jag släpper på? Så vet inte hur jag ska bedöma det. Öppnar jag kranen ordentligt tar det bara några sekunder få upp den till 1 bar, men jag kan ju göra det med liten kranöppning också…då går det väldigt långsamt…
All påfyllning ska göras långsamt, liksom en pyspunka och då syns det om manometern sticker direkt upp. Idikation på hål i blåsan eller dåligt förtryck. Nu med vad det står för förtryck på kärlet, kan vara så att det står """ förtryck 1,5 bar "" då ska det pysas ut till 0,6 -0,7 bar och sen är det klart med förtrycket. Bara fylla vatten till 1 bar max nu när det inte är kallt, trycket kommer att öka till tex 1,2 - 1,3 bar när kylan kommer. På sommaren kan trycket gå ner till ca 0,5 bar, men bry dig inte, fullt normalt och fyll inte på.

Summering. Till sist hittade läcksökare att jag hade ett rör i källargrunden som gått sönder, så där tappade jag vatten och därmed tryck.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.