Bara å prova faktiskt. En batteriladdare brukar funka bra. Tråden skall helst vara kantaltråd, men annat funkar också, järntråd eller gärna rostfri MIG-tråd.
Lämplig tråddimension är ca 0.3-1 mm beroende på längden.
Järntråden töjer sig gärna dock. Strömmen skall anpassas så att tråden glöder svagt i mörker.
Ännu bättre är det förstås med ett variabelt likspänningsaggregat. Batteriladdare som matas via en dimmer kanske? eller via en vridtrafo.
Gör en båge av ex. trä, och låt värmetråden hållas i sträck med en fjäder.
Modellflygare skär en del cellplast med värme, sök mera info i dessa kretsar.
//Lars

varför jag älskar att läsa dessa forum ;D

hellre en sån än allt fnas som blir då man sågar...

Dessa? Vilka andra forum är du otrogen på? ;)

Det finns ju speciella "frigolitknivar" som funkar precis som lödpistolen i inlägget ovan, fast med en betydligt större klinga tror de kostar runt 1500:- min svåger som är murare har en sådan iaf...

Visst är det möjligt att skära 1.2 m.
Det som brukar vara det svåra är att skära snyggt.
Se till att tråden hålls spänd, lagom varm och framför allt, ordna så att du kan mata på lugnt och säkert. Jämn fart är viktigt för att få en slät yta. Kantaltråd 1mm är nog ett bra val, den blir inte mjuk av värmen, så den töjer sig inte. Koppartråd blir mjuk av värmen. Mata försiktigt, tvinga inte på.
Förslagsvis, två bockar, en rejäl skiva, så du får ett bord som är 2x skivornas längd, montera skärtrådens fästpunkter mitt på skivan, mittemot varandra på den höjd du vill att skivorna ska få. Medhjälpare som försiktigt särar på de två halvorna efter tråden är nog en bra ide. Tänk på en planhyvel, korsad med en omkullvält bandsåg så förstår du hur jag menar.
Det går nog bra utomhus, tråden kommer att vara inne i isoleringen och kyls bara av materialet.
Gaserna är inte giftiga, polyeten ger bara vatten och koldioxid vid förbränning.
Lycka till, berätta hur det gick!

Helt riktigt Eld, cellplast är gjord av polystyren.
Tack för rättelsen.
Polystyren ger vatten och koldioxid vid fullständig förbränning, annars även kolmonoxid och sot.
utomhus eller med korsdrag gäller vid storskalig värmeskärning av cellplast.
Dock är den inte extruderad - utan expanderad .-)

1 - 1  :)

Prova att elda en bit.

Det ser ut som om du håller på att elda upp ett mindre däckslager!

Jodå, då ryker det säkert duktigt.
Man bör inte använda skärbrännare för cellplastskärning ;)
Med en varm tråd tar det dock inte eld.

Cellplast och plasttak formas bäst med vinkelslip. Tyvärr så ligger nog inte kapskivan så djupt så att det fungerar i ditt fall ;)
/E

Men om du istället blandar frigoliten (cellplasten) med bensin, får du en sörja som du kan täta träbåten och annat med... :D 8)

eller använda som substitut för napalm....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.