5 646 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Värmerör
Hej
Vi tog bort ett gammalt flänsemelent med järnrör på 25 mm ytterdiam. Detta vill vi ersätta med ett annat element. Därför måste vi kapa järnrören och ta bort ett par vinklar.
Hur ska inkopplingen göras på det gamla 25 mm järnröret?
//Anders
Vi tog bort ett gammalt flänsemelent med järnrör på 25 mm ytterdiam. Detta vill vi ersätta med ett annat element. Därför måste vi kapa järnrören och ta bort ett par vinklar.
Hur ska inkopplingen göras på det gamla 25 mm järnröret?
//Anders
Klämringskoppling - hur funkar dessa?
Använda befintlig gänga:
Rören är ju böjda fram till elementen och står därför upp en 80 cm ur golvet. Det nya elementet är flyttat 1,5 meter sidledes. Skulle därför vara skönt att slippa dessa extra rör men det är sista utvägen att använda befintlig gänga.
//Anders
Du har en kona i mässing som kläms ihop när du drar åt kopplingen. Därmed tätar den mot röret. Så länge är det alltså precis som en vanlig klämringskoppling för kopparrör. Men eftersom stålrören ofta har en lite ojämn yta så är de här kopplingarna garderade med gummitätningar.pandy skrev:
Klämringskoppling blev det idag och det ser mycket fint ut. Röris kapade rören snyggt och prydligt en centimer ovanför golvet.
Den första rörmockaren ville inte peta på det, den andra skulle ha hutlöst betalt, nu kom det en som hade arbetat med detta i 40 år och gjorde det på mindre än en timme. Det blev ballofixer så vidare koppling till elementen kan ske utan annan påverkan av systemet.
//Anders
Den första rörmockaren ville inte peta på det, den andra skulle ha hutlöst betalt, nu kom det en som hade arbetat med detta i 40 år och gjorde det på mindre än en timme. Det blev ballofixer så vidare koppling till elementen kan ske utan annan påverkan av systemet.
//Anders
Jag sparade hans nummer, och tänkte faktisk ta och ringa honom om jag stöter på något krångligt igen. Kaffe hann jag tyvärr inte bjuda på för han skulle iväg och jag hade ett erbete att gå till också.
Däremot träffades röris, målaren och snickaren vilka inte alls känner varandra sen tidigare men här tändes cigaretterna snabbt och de kan alla prata...
Lite kul att man kan sammanföra lite folk å så har de trevlig i ens egna trädgård.
//Anders
Däremot träffades röris, målaren och snickaren vilka inte alls känner varandra sen tidigare men här tändes cigaretterna snabbt och de kan alla prata...
Lite kul att man kan sammanföra lite folk å så har de trevlig i ens egna trädgård.
//Anders
Klicka här för att svara