45 587 läst ·
44 svar
46k läst
44 svar
Värmepumpsförsäkring, är det värt att teckna?
Moderator
· Stockholm
· 56 242 inlägg
Jo men reglering kan ge att du får noll kr efter åldersavdrag och självrisk. Men det är fortfarande en reglering.useless skrev:
I så fall har dom ändrat villkoren nyligen. Tidigare var det så att man först skulle få skadan reglerad av sitt ordinarie försäkringsbolag för att sedan begära ersättning för åldersavdrag och självrisk från Arctic. Jag vet flera stycken som har blivit nekad ersättning för att villaförsäkringen inte har täckt skadan.
Tyvärr verkar dom inte vilja skylta med sina villkor på hemsidan, så det är svårt att ta reda på vad som gäller...
Är det någon skillnad på den här mot andra försäkringar? Dvs 9/10 som tecknar försäkringen kommer betala mer i premier än de får ut. Har du marginaler i ekonomin att laga/byta pumpen när den går sönder är det med stor sannolikhet billigare. Det är ju ingen välgörenhet försäkringsbolaget sysslar med.
Det kan "slå olika".418 skrev:
Jag satte in en Nibe 1230 år 2006. Fick två nya temperaturgivare på fabriksgarantin (som var sex år). Därefter bytt ställdonet till växelventilen och två flex-slangar mellan kompressordel och köldbärare.
Total kostnad under dessa år = 800:- (d v s 50:- per år i reservdelar) Då har jag i o för sig gjort jobbet själv.
.
Det man fruktar mest är väl ett kompressorhaveri direkt efter fabriksgarantiperioden. Annars vill jag nog påstå, och upprepa, att man i genomsnitt inte tjänar på försäkringar.
.
Vore intressant att veta vad du råkat ut för som kostat 60' ? Det är ju en helt ny pump.
Vi var glada för våran 6-års försäkring då varmvattnet inte kunde nå maxtemp samt problem med periodisk höjning i vår 1245-8, som installerades 2014-05-23.
2019-06-11: Spolning med citronsyra.
2019-07-02: Byte av stomme inkl. Beredar/laddslingan.
Totalkostnaden: 28.290kr…som betalades av Arctic & Hemförsäkringen
Har även förlängt försäkringen med 1år i taget
sedan dess.
Dessutom har jag ett Björnfilter efter vattenmätaren för att skydda vår bvp, tvätt- och diskmaskin samt kaffemaskin ifrån vårat dåliga kommunala vatten.
2019-06-11: Spolning med citronsyra.
2019-07-02: Byte av stomme inkl. Beredar/laddslingan.
Totalkostnaden: 28.290kr…som betalades av Arctic & Hemförsäkringen
Har även förlängt försäkringen med 1år i taget
sedan dess.
Dessutom har jag ett Björnfilter efter vattenmätaren för att skydda vår bvp, tvätt- och diskmaskin samt kaffemaskin ifrån vårat dåliga kommunala vatten.
Det beror ju på hur man ser det, händer det inget kastar du pengarna i sjön, men händer det något så är den skön o ha. Vi hade den , först gick kompressorn sönder, sen blev det något läckage i den, vid bägge tillfällena täckte denna extra försäkring ev åldersavdrag, självrisk mm. Bla så kostade en ny luftvärmepump 65000 kr, försäkringen tog hela summan. Så för oss var det helt klart ha denna försäkring, och vi lever inte på marginalerna
Det du säger stämmer inte!useless skrev:
Försäkringen betala hemförsäkringens självrisk så länge som hemförsäkringen täcker (folkis=5år) och sedan är det v-pump försäkringsbolaget som tar över ersättningen - därav att premien ökar med tiden.
Har Arctic försäkringen på vår Thermia BVP. Den blir 14 år nu så sista året. Första 5 eller 6 åren ingick när vi satte in pumpen.
stämmer som det skrivs att man först ska ta det med sitt ordinarie försäkringsbolag - men är pumpen gammal så får man i princip endast ett papper där det framgår att de inte ersätter pga åldersavdrag - sen går Arctic in istället.
har använt försäkringen vid 2 tillfällen genom åren. Upplevde den som prisvärd och bra.
stämmer som det skrivs att man först ska ta det med sitt ordinarie försäkringsbolag - men är pumpen gammal så får man i princip endast ett papper där det framgår att de inte ersätter pga åldersavdrag - sen går Arctic in istället.
har använt försäkringen vid 2 tillfällen genom åren. Upplevde den som prisvärd och bra.
Thermia BVP
11år gammal ,vvb pajade för 2 veckor sen
Hemförsäkringen gav 0kr då den var för gammal
Arctic tog hela kostnaden för utbyte ,32 000kr
Fick pengarna inom 1 vecka och har nu en ny vvb
Rätt nöjd att vi fortsatt att betala premien just denna gång.
11år gammal ,vvb pajade för 2 veckor sen
Hemförsäkringen gav 0kr då den var för gammal
Arctic tog hela kostnaden för utbyte ,32 000kr
Fick pengarna inom 1 vecka och har nu en ny vvb
Rätt nöjd att vi fortsatt att betala premien just denna gång.
Vi ska ta över ett hus där BVP är 15 år gammal (IVT Fighter 1230 8 kW). Nuvarande ägaren betalar 3996 kr/år. Det är Protector som är försäkringsbolag. Det står på den att de täcker det som hemförsäkringen inte täcker (kortfattat).
Någon som vet om den går att ta över? Jag har inte kollat med försäkringsbolaget än. Med tanke på att BVP är så "gammal" (ska dock vara väldigt väl omhändertagen) så kunde det klart vara värt det för oss - om den brakar ihop inom 5 år.
Någon som vet om den går att ta över? Jag har inte kollat med försäkringsbolaget än. Med tanke på att BVP är så "gammal" (ska dock vara väldigt väl omhändertagen) så kunde det klart vara värt det för oss - om den brakar ihop inom 5 år.
Har du en nibepump så teckna!!! Jag har en bvp, har betalat ett år nu och fick byta en cirkulationspump till köldmediet...10000kr.
Jag har även haft glapp i ett kretskort som löser ut motorskyddet på kompressorn ibland. (Felet kommer och går).
Skulle kompressorn ryka är det 30000kr till.
Så även om jag betalar premien till 16år så kommer jag förmodligen (nästan 100% säker) gå plus på det
Jag har även haft glapp i ett kretskort som löser ut motorskyddet på kompressorn ibland. (Felet kommer och går).
Skulle kompressorn ryka är det 30000kr till.
Så även om jag betalar premien till 16år så kommer jag förmodligen (nästan 100% säker) gå plus på det
Kan du lägga upp villkoren så vi får se exakt vad det står?F Fnularen skrev: