G Gillar att bygga skrev:
Jag har en bergvärmepump, NIBE F1255-16kW, som just fyller 5 år. Den har gått problemfritt och jag har låtit installatören göra 2 besök för kontroll och "underhåll" av bergvärmesystemet under denna tid.

Igår kom ett erbjudande från ett försäkringsbolag (Arctic Seals AB) om att teckna en värmepumpsförsäkring mot en kostnad på 945 kr för ett år. Försäkringen täcker eventuell självrisk om hemförsäkringen har en maskinskadedel, den täcker även det åldersavdrag som hemförsäkringsbolaget applicerar på äldre utrustning. Den täcker en total skadekostnad på upp till 500 000 kr och upp till 3000 kr för självrisken Försäkringen kan förnyas upp till 18 år efter installationsdatumet. Årspremien framåt går inte att hitta och den kommer sannolikt att öka, kanske så mycket att det inte är vettigt att behålla den när ett antal år har gått (och värmepumpen har en större sannolikhet att haverera)

Länk till bolaget: [länk] för g/

Har någon erfarenheter på detta område att dela med sig av?
Är detta en ganska värdelös och dyr produkt för de flesta konsumenter?
Hej, jag har fått erbjudande om ett fjärde år för min Nibe F1245 8kW , det är inget fel på den, den fungerar alldeles utmärkt men funderar om man ska fortsätta betala, premien har stigit med över 200% på 3år. Förta året kostade den 945:- och nu för fjärde året 2064:-. Hemförsäkringen har nollat den i maj 2028 så innan dess ska man kanske skita i Arctics försäkring och chansa, om inget händer sparar man säkert 10000:-

• Wow
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Är väl en bergvärmepump eller?

Känns som att antingen går saker sönder inom de 3 första åren eller kommer den hålla länge.
LVVP brukar ju ha lite delar på utedelen som ger upp efter 6-8 är men på en BVVP är väl allt väl skyddat inomhus.

Min vp försäkring har definitivt lönat sig. Installerad för 12-13 år sedan. Försäkringen börjar bli ganska dyr nu förvisso men känns ändå fortfarande rätt att lägga pengarna på.

• Gilla
Stefan.o
  • Laddar…
bonnier bonnier skrev:
Min vp försäkring har definitivt lönat sig. Installerad för 12-13 år sedan. Försäkringen börjar bli ganska dyr nu förvisso men känns ändå fortfarande rätt att lägga pengarna på.
Vad är det som har gjort att den har varit lönsam?

Har du inte behövt använda den så är det en ren förlustaffär.

M mattoys skrev:
Vad är det som har gjort att den har varit lönsam?

Har du inte behövt använda den så är det en ren förlustaffär.
Jag har använt den ett flertal gånger, senast fick jag ersättning med ca 45k, så bara den gången betalade av total kostnad för försäkringen.

• Wow
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
B Benzon 51 skrev:
Hej, jag har fått erbjudande om ett fjärde år för min Nibe F1245 8kW , det är inget fel på den, den fungerar alldeles utmärkt men funderar om man ska fortsätta betala, premien har stigit med över 200% på 3år. Förta året kostade den 945:- och nu för fjärde året 2064:-. Hemförsäkringen har nollat den i maj 2028 så innan dess ska man kanske skita i Arctics försäkring och chansa, om inget händer sparar man säkert 10000:-
Jag gör en uppdatering och noterar att jag räknade fel i mitt ursprungliga inlägg. Min Nibe Installerades i april 2016 och var alltså knappt 6 år då jag skrev det första inlägget. Jag valde att inte köpa försäkringen då och även göra egen service på värmepumpen.
Nu är den 10 år gammal och fungerar utmärkt, som jag för övrigt har förväntat mig.

Skulle vara roligt å veta vad man får för summa om man betalar för alla år till artic på ex nibe s 1256, thermia atlas. Vad jag vet så får man inget kostnadsförslag av artic.......

KalleKe
när jag flyttade in i huset för 11-12 år sedan fick jag en faktura i min hand för att förnya försäkringen från fg ägare. Hoppade över det och min CTC från 2007 tuffar på fortfarande

Vi tog ingen förlängd försäkring på vår Nibe FLVP.

Bara eskalerar och efter några år är den på 3-4-5-6 tusen som bara tickar iväg.

Står man där på år 8 och tycker 5000kr är dyrt och tackar nej så går något sönder...

Ni som betalar dessa, ska ni fortsätta till pumpen är 12 år? Då har motsvarande summa investerad blivit så det täcker halva kostnaden av en ny.

Är inne på sista året som det går att teckna fortsatt försäkring för vår BVP. En Thermia som installerades 2008.

Har använt den 2 ggr. Byte av växelventil ena gången och något annat den andra gången.

Förmodligen hade jag tjänat på att inte ha försäkringen med facit i hand. MEN det är ju lätt att säga nu. Hade vi fått ett haveri och behövt lägga en större summa så hade försäkringen varit skön att ha. Så är det ju med alla försäkringar - man betalar för tryggheten och nattsömnen. Självklart kan inte ALLA ”tjäna” pengar på att ha en försäkring, i så fall skulle försäkringsbolagen inte ha en marknad…

Jag kommer förmodligen att teckna en försäkring igen nästa gång vi byter pump.

Växelventil är väl nästan men byter själv beroende på modell. Kostar allt från 400-1500kr beroende var/vad.

Byter valfri röris annars på vägen hem.

Rasar en kompressor kostar det ca 20k att byta, max 25k till en privatperson.
Byter de till företag eller försäkringsärende tar de 40-45K.

• Gilla
KalleKe och 1 till
  • Laddar…
Försäkringen blir ju ofta dyrare för varje år, men firman jag jobbat åt tar första timmen 807kr+moms i framkörning, och 925kr + moms i timmen så 2165kr ink moms för första timmen, sen 1156 ink per timme
4h så är nog en års färsäkring betald.

P Pligg85 skrev:
Växelventil är väl nästan men byter själv beroende på modell. Kostar allt från 400-1500kr beroende var/vad.

Byter valfri röris annars på vägen hem.

Rasar en kompressor kostar det ca 20k att byta, max 25k till en privatperson.
Byter de till företag eller försäkringsärende tar de 40-45K.
bara delarna utan frakt kostar över 20k, sen skall det till arbete m.m., så närmare 30 (6kw nibe bvp) större komp = mer pengar, inv kompr = mer pengar

Kollade lite tidigare när Ukraina blev bombat som gör delar till Nibe och priserna skenade.
Nu var ju min pump bada 3år när det hände men ändå.

Köper jag så blir det genom kontakter i branschen och inköpspris på kompressorer till både FLVP och BVP av vanliga modeller var gelt överkomliga.

En kyltekniker här kostar 600-700 plus moms helt utan rabatt. Lägg på moms men ta bort 30% rot. Servicebil en femhundring.

Överstiger ett kompressorbyte 20-25K så är teknikern både dyr och långsam.

Sen finns det de som tackar ja till allt.
Kostar en snickare 50K och material 50K så tackar ändå många ja till 200K offert.

En kompressor till min lilla F730 kostar väl 8K nånting via firma idag? 10-12 i webbshop.

Sett till det kollektiva genomsnittet blir försäkringar alltid dyrare än att vara utan.
Förklaringen är självklar och enkel. Inga bolag bedriver välgörenhet utan kalkylerar med sannolikhet och risk när premien sätts.
I det långa loppet är det alltså vettigast att själv sätta undan pengar för oförutsedda utlägg upp till en viss nivå (som man väljer själv).
Undantaget är givetvis katastrofala skador som husförsäkring mot brand etc.

Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.