Vi har precis köpt hus(i juli) och i huset fanns en luftvärmepump (Jag antar att värmepump och luftvärmepump är samma sak, annars är det en sådan som har en fläkt på utsidan och omvandlar ute luften till varmluft inne.). Iaf den surrar väldigt högt och den borde inte låta så högt. Vi har varit inne hos grannen och de har en lika dan och den hörs knappt. Vi har varit hos de som sålde den men garantin har gått ut. Vi tänkte väl ta hit en expert på ämnet men jag kom på idén att kolla om det finns ngn här som kan tänkas veta vad felet är.
En annan grej som jag inte upplevde att den gjorde innan är att den stänger av sig ibland. Mest nattetid i ca 10 min, ibland en gång i timmen (kanske hela natten, svårt att veta då jag för det mesta sover.) Händer ibland på fm då bara jag är hemma men inte mer. Grejen är att vi var bortresta torsdag till måndag och då stängde vi av den och efter det tycker jag att den börjat göra så. KAnske beror det på att det är kallare nu än vad det var innan vi åkte? Vi bor i södra Halland.

Kan vara lagren i innerdelen som börjar sjunga på sista versen.
Vad är det för fabrikat på pumpen?

Pumpen stänger av fläkten i innerdelen när den avfrostar utedelen. Denna avfrostning tar ca 10 min och hur ofta detta sker beror på yttertemperatur och mängden fuktighet i utomhusluften.

C
Låter som att det är lagren i fläkten i innedelen, dessa kan ge med sig på vissa modeller. Vad jag har förstått så är det inte så avancerat att byta.

Det du har är en Luft-/luftvärmepump, som producerar varmluft inne av kallare uteluft.
Andra sorters värmepumpar är luft-/vatten (som producerar varmt vatten av kallare uteluft) eller vätska-/vatten, som producerar varmt vatten av en svalare vätska, som man tex kanske har hämtat ur ett borrhål eller en markslinga.

Något annat som är en värmepump är ditt kylskåp hemma och A/C'n i bilen, dessa fungerar efter precis samma princip.

Åhh Tack! Det är en Panasonic vi har. Ja det har ju varit minus sen vi kom hem några nätter vilket försvinner på fm.
Iaf byta de där lagrena kan man göra det själv? Har en händig granne som jag tror skulle våga sig på det i så fall. ;)
Tack återigen för svaren.

Panasonic kanske? Jag bytte lagrena i min fläktmotor, lät sjukt irriterande...

Du menar att det är inomhusdelen som låter va? För i så fall är det säkert fläktmotorlagret som gett sig som folk säger. Är det utomhus det väsnas så är det något annat fel.

www.lmg.nu är generalagent, de kanske kan hjälpa dig få tag på ett lager, eller om det var hela motorn man bytte..jag tror nog det var så.. Byta själv är inga konstigheter, det tar en erfaren montör 15 minuter max så det fixar du nog :)

Ja inomhus delen låter. Nu har jag varit kontakt med försäljaren och det är en garanti på fem år på kompressorn och den går ut idag. Gaaah!! Grejen var att vi var kontakt med de tidgare men då sa han att garantin inte gällde. Nu har vi fått veta av grannarna som har likadan och köpte sina samtidigt fixade sina förra året (alltså fyra år efter inköp) så garantin gällde detta i fem år. Då jag kontaktat de igen (försäljaren) så säger de att jag måste ha ett installationsprotokoll för att garantin ska gälla. JAg hoppas att den förra ägaren nu hittar detta. Men jag får en tydlig känsla av att han försöker slinsa. Grrrr!
(Detta räknas väl som ett kompressor fel så jag inte blir upprörd i onödan? ;) )

Nä tyvärr, kompressorn sitter utomhus ;)

Inomhus sitter det en liten fläktmotor som blåser runt luften, lagrena i den har alldeles säkert gett sig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.