Hej
Har en nibe 360 som har en egenhet som den börjat med på sistone. När våren kommer och värmepumpen går över i sommarläge, så börjar den troligen att koka någonstans.

Trycket puttrar ut genom säkerhetsventilen till byttan som samlar upp kondensvatten m.m. Den står och puttrar liksom. Om man gör ett kort öppnande på ventilen och släpper ut en skvätt slutar det. För att sedan kanske nästa dag återkomma.
Det började sporadiskt förra året, men i år är det nästan hela tiden. Förutom att något är knas så är ljudet lite irriterande. Jag är inte säker på att något kokar men det låter så.

Pannan är ca 6 år gammal. Känner jag runt på rör och cirkulationspump m.m så är ingeting särskillt varm eller rentav iskallt. Någon som vet vad detta är för något?

\K

Byt säkerhetsventil, den du har är slut.

Hej Är det en 360p du ha (fighter) eller?Har du testat att luftat varmvattensberedaren.

Du måste kolla vad du har för tryck i maskinen. Ventilen löser ut på 2.5bar.

Är den över 2.5 så är det inte fel på ventilen utan något annat. Ökar den i tryck så den kommer över 2.5 så brukar det vara påfyllningaventilen eller läck i tanken.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus

jag har ca 1 bar tryck i pannan, såvida inte det är annat som avsees än det som kan avläsas på manometern på front-panelen. Jag har inte luftat varmvatten beredaren, hur gör man det?

Det som är konstigt är att det inte är något varmt vatten eller ånga som kommer ut. Allt är iskallt. Möjligen är det någon form av "tryckstötar". Hur kan jag kolla om det är påfyllningsventilen som är kass?

\k

kalle_k skrev:
jag har ca 1 bar tryck i pannan, såvida inte det är annat som avsees än det som kan avläsas på manometern på front-panelen. Jag har inte luftat varmvatten beredaren, hur gör man det?

Det som är konstigt är att det inte är något varmt vatten eller ånga som kommer ut. Allt är iskallt. Möjligen är det någon form av "tryckstötar". Hur kan jag kolla om det är påfyllningsventilen som är kass?

\k
Hej Att det känns kallt är inte så konstigt för den har ställt sig i sommarläge,Den shuntar inte ut värme till ditt system utan den kör mest varmvatten.Det brukar sitta en avluftning ovanpå vpn.Men om du fyller på systemet ligger det stabilt när den kör varmvatten 1.0 bar

Man lufta denna genom säkerhetsventilen och det är ju där vattnet kommer ut om jag inte missförstår dig.
Vattnet som kommer ut bör hålla ungefär samma temp som varmvattnet, eller något lägre.

Det finns två säkerhetsventiler, en för värmesystemet på 1.5 eller 2.5bar och en för varmvattenberedaren på 9bar.

Om påfyllningsventilen är kass så ska den öka i tryck hela tiden tills säkerhetsventilen löser ut.

Hej kom och tänka på en sak.Vet inte om du har en knapp för extra varmvatten som 310 har och 310 har en säkerhetsventil för systemet och en för varmvatten du kanske har likadant.Om du har en knapp för extra varmvatten (och den är aktiverad) Så tryck bort den för det blir väldigt högt tryck i varmvattensberedaren om du värmer till 55-60grader när den står i sommarläge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.