7 960 läst ·
61 svar
8k läst
61 svar
Värmepumparnas stora fight!
S
sad_ant
Medlem
· Södermanlands län
· 288 inlägg
sad_ant
Medlem
- Södermanlands län
- 288 inlägg
Jag skriver inte att L/V är ett bättre alternativ än fjärrvärme för dig, men du skriver att L/V inte är ett alternativ på helt felaktiga grunder. Resonemanget i din senaste post köper jag helt. Dock får man ju räkna på vad investeringskostnaden ligger på också för att få en korrekt bild. Jag menar fjärrvärme är inte gratis att installera det heller, och det har sina fasta avgifter som man också får räkna in i priset. Sen är man ju mycket känsligare för prishöjningar och helt fast i en leverantörs grepp. De kan också gå i konkurs eller vad som helst...gaia skrev:Ja, L/V har sina begränsningar.
När jag jämför L/V och fjärrvärme så ser jag faktiskt inga stora vinster i pumpem. Slår man ihop "10 årig pumplån"/kW + 0,48kr/kW så blir det kanske ingen stor skillnad de första 10 åren. Jag ska ju betala för båda. Att slippa fläktens oljud och tillsyn samt slippa ansvar för en teknisk avancerad anläggning har också sitt pris som jag gärna betalar...Jag är inte teknisk begåvad och en pump är inte så enkel att förstå sej på.
gaia
Ja, jag har inte presenterat mina grunder helt tydlig
. Men ju sämre COP och effekt man får dess närmare fjärrvärmen kommer jag i resonemanget
.
Fjärrvärmen kostar i investering men det känns som en mer långvarig investering jämfört med en pump med många delar utsatta för slitage. Sen binder man sej till en installatör utan att kunna bedöma hans kompetens ....
En nackdel till att man får binda elpriser om man ska ha den högsta elförbrukning vintertid ( pump) och sen dras man året runt med den oftast ofördelaktiga elpriset. Uppgradering av elsäkringar för pumpens elpatroner kan också blir en "dold" prishöjning av fasta kostnader ...
Ja, man får slå ihop det hela innan man vet vad man betalar för
. Det ska jag göra när fjärrvärmen kommer förbi
.
gaia
Fjärrvärmen kostar i investering men det känns som en mer långvarig investering jämfört med en pump med många delar utsatta för slitage. Sen binder man sej till en installatör utan att kunna bedöma hans kompetens ....
En nackdel till att man får binda elpriser om man ska ha den högsta elförbrukning vintertid ( pump) och sen dras man året runt med den oftast ofördelaktiga elpriset. Uppgradering av elsäkringar för pumpens elpatroner kan också blir en "dold" prishöjning av fasta kostnader ...
Ja, man får slå ihop det hela innan man vet vad man betalar för
gaia
Bergvärme är bäst i allt utom i investeringskostnad...men större delen är brunnen och den håller mycket länge...
Själva aggregaten kostar ungefär lika L/V och B/V...
Vattenburen värme är överlägsen luft ur alla aspekter komfort etc..och kan du ha golvvärme så får du mycket besparingar.
Frånluft räcker till enbart i högisolerade huskonstruktioner utan större behov kring hygien ...
Komplettera med solvärme i evi heat tex men tänk på att styr och regler programmen har behov av experter för att ställa in optimal funktion.
Glöm inte att dimensioneringen av pumpen ska vara hela behovet med moderna varvtalsreglerade pumpar...och tillskotts el bara ska användas i felfall och extrema topplaster...
Själva aggregaten kostar ungefär lika L/V och B/V...
Vattenburen värme är överlägsen luft ur alla aspekter komfort etc..och kan du ha golvvärme så får du mycket besparingar.
Frånluft räcker till enbart i högisolerade huskonstruktioner utan större behov kring hygien ...
Komplettera med solvärme i evi heat tex men tänk på att styr och regler programmen har behov av experter för att ställa in optimal funktion.
Glöm inte att dimensioneringen av pumpen ska vara hela behovet med moderna varvtalsreglerade pumpar...och tillskotts el bara ska användas i felfall och extrema topplaster...
ang. fjärrvärme har också hört att man får obegränsat med vv men stämmer det verkligen?
Har ett hus med fjärrvärme med några lgh och där händer det ibland att vv tar slut...
och enl. en rörmokare jag hade dit för förberedande av fler lgh så rekomenderade han mig att sätta in separata vvberedare i de nya lgh pga vv (han var en bekant som var där på fritiden så det var ingen försäljning av vvberedare som han var ute efter)
Har ett hus med fjärrvärme med några lgh och där händer det ibland att vv tar slut...
och enl. en rörmokare jag hade dit för förberedande av fler lgh så rekomenderade han mig att sätta in separata vvberedare i de nya lgh pga vv (han var en bekant som var där på fritiden så det var ingen försäljning av vvberedare som han var ute efter)
Det innebär väl isåfall att varnvattnet betalas av hyresgästen? Är det bra affär?för vem? Alternativet är väl annars en större växlare eller en buffert/förvärmningstank ,kanske ,om det är många lägenheter, värmd av en värmepump med brinen kopplad till ett batteri i frånluften.
Beror på vad man har för typ av värmeväxlare, i vår gamla satt det en varmvattenberedare som fungerade precis som vilken som helst och därför också kunde få slut på varmvatten.nino skrev:ang. fjärrvärme har också hört att man får obegränsat med vv men stämmer det verkligen?
Vår nya värmer vattnet direkt utan nån cistern och då är det obegränsat med varmvatten vilket inte självklart är en fördel när man har tonårsbarn
exerg: bra affär för alla tror jag, hyresgästen betalar lägre fast hyra och betalar bara för sitt vv, kommer förmodligen att sätta vattenmätare på kvmatningen till varje lgh också
då betalar man bara för sitt vatten, inte en snitt summa
har även gjort på samma vis med motorvärmaren, går på respektive hyresgästs egen el, jag slipper svära för att mv sitter i dygnet runt när det är plusgrader, hyresgästen betalar bara när den används
då betalar man bara för sitt vatten, inte en snitt summa
har även gjort på samma vis med motorvärmaren, går på respektive hyresgästs egen el, jag slipper svära för att mv sitter i dygnet runt när det är plusgrader, hyresgästen betalar bara när den används
in värmeväxlare är ett skåp på ca 70*50*20cm finns ingen separat beredare
hmm om det iaf tar slut på vvär det nått fel på nått då?
och varför sa min kompis att jag skulle sätta in beredare i lgh för att undvika vvbrist...?
hmm om det iaf tar slut på vvär det nått fel på nått då?
och varför sa min kompis att jag skulle sätta in beredare i lgh för att undvika vvbrist...?
Det går att mäta varmvattnet till lägenheterna så att alla betalar för sitt varmvatten även om det kommer från fjärrvärmen. Det är billigare att värma med fjärrvärme än med el. Visst är det bra om alla betalar för sitt eget varmvatten, men totalen blir dyrare om du värmer med el.
Erik
Erik
ja klart att det går men jag skulle ha tänkt på det innan dom första lgh blev färdig renoverade, nu delar 2 lgh på en vv ledning (eller hur det var...)
Jag tror snarare att huset kommer att förbruka mindre energi och kallvatten, totalt sett, när man får en extra vattenräkning som man dessutom kan göra nått åt
Jag tror snarare att huset kommer att förbruka mindre energi och kallvatten, totalt sett, när man får en extra vattenräkning som man dessutom kan göra nått åt
Vad jag menar är att troligen minskar energiåtgången om alla får en egen beredare, och det är en god sak. Eftersom el är dyrare än fjärrvärme så kommer dock den totala kostnaden att gå upp. Finns det fjärrvärme i huset känns det också som slöseri att värma vatten med el.
Erik
Erik