ju men en sån pump kan vid minusgrader ha samma verkningsgrad som en elpanna......... samma som elpatron. Det finns en bryttpunkt som Avemo skriver om och som är svår att hitta om man gissar för mycket vid pumpvalet.
Daikinalterma har COP ca 3 vid +7 grader och det är helt OK. Det kommer dock att se mycket sämre ut ju närmare nollan och effekten sjunker också. Det står i reklamen att den behåller sin kapacitet till -10 men COP skryter dom inte med i det läge.
Man blir sur för mindre att det som är viktigast får man läsa av elräkningar .... och inte ens då får man något riktig svar om man inte mäter mängden tillverkad energi själv.
Hörde att Wiessman har energimätarna i sina pumpar och jag tycker att på den punkten är dom mer ärliga mot kunden än alla andra leverantörer.
Värmepumpar säljer bra i Sverige .... är vi mer lättlurade än Europeer ? Eller bara rikare och har råd med besparingar ? :)
gaia som eldar med ved och drömmer om att fjärrvärme kommer förbi huset :)

Europeer är nog smarta, eller har sämre marknadsförare.Visst kan en pump gå när det är 40 grader kallt ute. Men till vilken nytta? Enl Folksam är de ju i stort sett 92% skrot efter 5 år. Kan det bero på att de körs vid temperaturer då de egentligen inte borde gått? Hur blir det bättre luft när inomhusdelen bara blåser runt rumsluften? Det borde väl bli sämre luftkomfort då den sätter rotation på allt damm som virvlas upp av luftströmmen. Det är ju tex 20 ggr sämre luftkvalitet i rummet efter man dammsugit än före och då handlar det om luftströmmar som är 1/10-del av en inomhusdel från en l/l . I en broschyr nämndes hur en viss l/l-pump "syreberikade" luften. Kan någon utveckla detta så man fattar?

S
Jag har inga svar på några frågor egentligen, men...
Luft/luft är ju riktigt bra som komplement, detta eftersom den inte behöver värma innomhusbatteriet till så hög temperatur, dessutom fungerar den som kyla på sommaren. Problemet med luft/luft är att fördela värmen och att den inte gör varmvatten.
Luft/vatten får sämre cop eftersom den måste värma vattnet till 45-55grader, men den vinner en del på varmvattnet, framförallt sommartid. Luft/vatten behöver inte dimensioneras lika högt som t.ex. Bergvärme, detta eftersom den måste ha elpatron när det är som kallast.
Berg/jord/sjö -värme får en jämn in-temp över året vilket är en stor vinst när det är som kallast, men en nackdel när det är mer än +5 ute...

Jag har sett en del halv dumma kommentarer, det är bara två saker som räknas vad gäller värme. Komfort och totalpris.
Räkneexempel: hus med effektbehov på 10kw, årsförbrukning på 30000 kwh, 4dygn med temp under -15(snitt 4 enligt smhi i sthlm)
Bergvärme 10kw kompressor, sänker förbrukningen med 2/3 delar = 10 000 kwh/år
Luft/vatten 7kw+10kw elpatron, i 4 dygn går elpatronen på 10 kw = 960kw, under 2 månader sänker den förbrukningen med hälften = 3000w resten av året ger den en cop på 4 = 5750 kw totalt: 9710 kw

I exemplet ovan är luft/vatten bättre än berg trots att den bara täcker 70% av dut. Det jag vill säga är bara att jag skiter i om elpatronen går det som spelar roll är totalekonomi. Är det billigare att dimensionera till 70% så ska man ju såklart göra det.
Observera att alla siffror är påhittade!

Angående europeer så kan det ju bero på att det är varmare klimat, de brukar inte heller bygga speciellt isolerat, vi kanske skulle ta efter det också? Eller varför inte sätta avoppsrören på utsidan när vi ändå är på g?

Redigerat:
  • Gilla
gustavstrandberg
  • Laddar…
Vi värmer 180 kvm med två L/L-pumpar och tycker det fungerar bra! Visst går effekten ner när det blir kallt, så det gäller att "överdimensionera" om det är enda uppvärmningskällan. Och visst har man ett visst fläktljud, men på lägsta hastigheten är det som en stilla viskning, knappt hörbart. Det gäller att planlösningen funkar. Kan vara bra att testa med ett par byggfläktar innan man köper, de har ungefär samma effekt som pumpen vid -20.

nu missar du lite viktigt gaia.

den jag länkade till trycker upp vattnet till 80 grader. den är byggd för HögTempsystem. Men om man sätter den i en lågtemp anläggning så får man ju helt andra siffror. Vad tror du om dom dagarna på året det är varmare än -10 grader ex? då trycker den upp varmvattnet till 80 grader utan elpatron. behöver inte bergvärme elpatron året runt för att fixa varmvatten ex. för legionella? även de hushåll som sätter in en bergvärmepump i en HT-anläggning, de behöver också elspets ganska tidigt då villan är designad för HT.

Men man kommer inte från att ved är det billigaste uppvärmningen, om man har tillgång till det samt tid för det. Vilket endel hushåll inte har idag. Ex. Mig.

Sedan förstår jag inte varför du vill ha fjärrvärme? du som verkar påläst, vill binda upp ditt hushåll till en enda leverantör. och måste gå med på dennes villkor när de ändras om ett par år.

Det är samma sak som med bensin, diesel och ethanol. det folk inte förstår är att staten måste ha in sin skatt, vilket i sin tur gör att om alla börjar köra på ethanol så åker ju priserna upp där med pga.en såkall "brist".

Varför tror folk att man får bidrag för solanläggning? det är bara för att staten ska ha en databas över de som nyttjar detta för att sedan kunna skicka på lite mera på fastighetsskatten. pga. att folk då överger elen och staten måste ha in sin skatt.

gnuttisch skrev:
..
Det är samma sak som med bensin, diesel och ethanol. det folk inte förstår är att staten måste ha in sin skatt, vilket i sin tur gör att om alla börjar köra på ethanol så åker ju priserna upp där med pga.en såkall "brist".

Varför tror folk att man får bidrag för solanläggning? det är bara för att staten ska ha en databas över de som nyttjar detta för att sedan kunna skicka på lite mera på fastighetsskatten. pga. att folk då överger elen och staten måste ha in sin skatt.
Nu har du nog lite otur med tankearbetet.. ;)

F
Avemo skrev:
Som jag förstått det klarar man ungefär 90% av energibehovet utan tillskott om pumpen är dimensionerad för 70% av effektbehovet. Detta eftersom det oftast inte är extremt kallt så länge. Vad som är energimässigt bäst är tyvärr inte alltid detsamma som det som är ekonomiskt bäst.

Erik

Att gå upp en storlek på bergvärmepump från tex 6kW till 8kW på Nibes snikvariant 1226 kostar runt 3000kr. Att borra 10 meter extra kostar ca 2500kr. Det handlar inte om några större pengar att få en anläggning som klarar sig utan elpatron ner till -20 eller -25 grader.

Jag fick offerter på pumpar och borrhål. Enligt min bedömmning så var alla borrhål i praktiken underdimensionerade. Dom shablonade för mycket på husets energibehov och kunde inte räkna bra på det då det är ett nybyggt hus och det inte fanns nån olje- eller elförbrukning att luta sig mot.

Jag hade mer ut av att prata med bekanta som har bergvärme och inte bara lyssna på hur förträffligt det var utan verkligen titta på siffror på elpatron, borrdjup mm.

Det blev en "delad entreprenad" med separat upphandling av borrhål, värmepump och installation. Jag fick 20 meter extra borrhål och ca 40000kr billigare installation. Jag har ca 12-15h elpatron / år och det är när pumpen var 20:e dag kör upp varmvattnet till 63 grader.

F
Jarlmo skrev:
Finfina svar, man har mycket att lära! =)
Jo det är klart att husets isoleringsgrad, geologin mm är viktig för att kunna välja rätt alternativ, men när det sedan är gjort så vill man ju ha ut så mycket effekt ur som pump som möjligt! =)

Dagens luft/luft pumpar har ju en verkningsgrad (vid 7 grader) på 5:1 och vid -15 grader har den en verkningsgrad som är 2:1. Borde inte en frånluftvärmepump vara riktigt bra då, då har du ju varmare luft att tillgå även under vinterhalvåret??

jag vill slå ett slag för luften! =p

/C
Luft/luft borde knappast vara ett alternativ om det finns rördragning för vatten eller? Snarare ett ekonomiskt fördelaktigt alternativ vid renovering där det inte finns vattenburen värme.

Frånluftspump borde vara det billigaste vattenburna alternativet då det löser värme och ventilation på en gång. Den bygger dock på kalluftintag, det blir kallras och relativt oekonomsika driftskostnader och ett otroligt undertryck i huset. Sen så borde en frånluftpump lida av frysning av kondensvatten i frånluften (precis som effektiva FTX) vilket drar ner verkningsgraden när den som bäst behövs)

Det finns även frånluftsmoduler för att lösa ventilationen vid bergvärmeinstallation men det tycker jag mer eller mindre är rena bluffen. Satsar man på den något dyrare bergvärmen (eller jord- grundvatten- sjövärme) så är det min absoluta övertygelse att man samtidigt skall ha FTX ventilation vilket ytterligare drar på kostnaden med kanske så mycket som ytterligare 30%. Luft-vatten tycker jag inte om då dom isar ner så förbannat och för ett jäkla liv. Bergvärmepumpen är mer underhållsfri och går mer ekonomiskt på vintern sen så kan man koppla vattenburna fläktkonvektorer direkt på borrhålet och få ett fantaskiskt svalt och trevligt inneklimat på sommaren. Driftskostnaden för det är endast förbrukningen på cirkulationspump och fläkt i konvektorn (ungefär 8-12öre/dygn eller nåt sånt...)

fsn skrev:
Det finns även frånluftsmoduler för att lösa ventilationen vid bergvärmeinstallation men det tycker jag mer eller mindre är rena bluffen.
Håller med till 100%.

Vad är det för vinst med att återvinna värme från ventilationen när man har gratis energi i berget? Det enda som händer är att man höjer temperaturen på inkommande köldbärare någon grad vilket innebär en marginell ökning av verkningsgraden.

Mycket bättre då att använda FTX och värma inkommande luft direkt utan att ta omvägen via kompressorn.

mycke_nu skrev:
Nu har du nog lite otur med tankearbetet.. ;)
Vi får väl se om ett tiotal år ;)

gnuttisch skrev:
nu missar du lite viktigt gaia.

vill binda upp ditt hushåll till en enda leverantör. och måste gå med på dennes villkor när de ändras om ett par år.

.
Jag missar inte något i mitt speciella fall :)
Jag har ett stort, gammalt och dålig isolerat hus som jag inte tänker tilläggsisolera. Vi kan varken borra eller gräva ner slangen - vattenskyddsområde.
Återstår luft/vattenpump som måste orka leverera 10-15kWh värme i timmen med max 50-gradig vatten vintertid. Den kapaciteten hittar jag inte bland villapumpar.
Letar jag bland fastighetspumpar så är priser mycket högre. Eller 2 st villa L/V? Investeringen i L/V blir alldeles för dyr jämfört med vad jag får, tycker jag.

Fördelar med fjärrvärme är att man får obegränsat med varmvatten i önskad temperatur, inga fläktar som isar, inga dyra maskiner som slits, ingen anläggning som som jag har total ansvar för,
inga radiatorbyten, man behöver inte vara IT snille för att styra anläggningen, billigare reservdelar i fall något krånglar. Fjärrvärme är verkligen underhållsfri i mina ögon :).

Som vedeldare får jag betala för bekvämare värmekälla och i mitt udda fall skulle jag välja fjärrvärmen alla gånger eftersom det skulle bli det enklaste lösning även om priset varit lika.
Som sagt jag kommer inte att tjäna en enda krona på att byta bort veden men jag vill få det bekvämaste , säkraste och mest underhållsfri värme för mina kronor :).
Värmeräkningen blir högre men banklånet lägre så det kanske jämnar ut sej? Har inte räknat på det än.

Fjärrvärmepriser står inte stilla men bankräntor står inte stilla heller :)
Man binder sej i varje fall och det är bara att välja om det är banken eller energibolaget man ska göda :).

Har man fler alternativ att välja emellan så ska man så klart utvärdera dom och välja efter egna villkor ....
gaia

Fjärrvärme har vi och det är jag väldigt nöjd med, billigaste värmekällan jag haft förutom ved men jmf med ved är den ju helt arbetsfri.
Men en intressant tråd, jag funderar på att värma garaget med luft/luft då jag inte har nåt värmesystem alls där och nu har isolerat det och gjort det fint, alternativen är direkt-el, jag vet inte vilket som blir billigast? vet nån här det? ;)

Är ju otroligt svårt att jämföra två hus. Vi och grannen har t.ex likadana pumpar och är lika många i familjen men jag tror att det skulle skilja sig rejält ändå. Vi har t.ex oftast en temperatur på mellan 19 och 20 grader inomhus på vintern. Om grannen har 22-23 grader vilket är vanligt, då lär det ju skilja rejält med förbrukade kWh.

Det är ju också som redan sagts viktigt att få tag i en säljare/installatör som vet vad han/hon pratar om. Som inte bara hugger siffror ur luften utan faktiskt räknar in just ditt hus specifika egenskaper. Vi hade tidigare eldat med ved och hade inga exakta förbrukningssiffror men jag hade gjort lite tester med elpatronerna vid vissa temperaturer. Baserat på detta gjordes en uträkning för vårt hus och jag måste säga att jag är imponerade över träffsäkerheten i bedömningen. Särskilt som vårt hus är från -35 och i stort sett saknar isolering.

VP drift per år: Installatörens beräkning: 3350h för 20 grader inne, facit för år 1: 3093h för 19-20 grader inne.
Eltillskott per år: Installatörens beräkning: 45h, facit för år 1: 46 h

Detta gäller alltså en bergvärmepump.

Redigerat:
S
gaia skrev:
Jag missar inte något i mitt speciella fall :)
Jag har ett stort, gammalt och dålig isolerat hus som jag inte tänker tilläggsisolera. Vi kan varken borra eller gräva ner slangen - vattenskyddsområde.
Återstår luft/vattenpump som måste orka leverera 10-15kWh värme i timmen med max 50-gradig vatten vintertid. Den kapaciteten hittar jag inte bland villapumpar.
Letar jag bland fastighetspumpar så är priser mycket högre. Eller 2 st villa L/V? Investeringen i L/V blir alldeles för dyr jämfört med vad jag får, tycker jag.

Fördelar med fjärrvärme är att man får obegränsat med varmvatten i önskad temperatur, inga fläktar som isar, inga dyra maskiner som slits, ingen anläggning som som jag har total ansvar för,
inga radiatorbyten, man behöver inte vara IT snille för att styra anläggningen, billigare reservdelar i fall något krånglar. Fjärrvärme är verkligen underhållsfri i mina ögon :).

Som vedeldare får jag betala för bekvämare värmekälla och i mitt udda fall skulle jag välja fjärrvärmen alla gånger eftersom det skulle bli det enklaste lösning även om priset varit lika.
Som sagt jag kommer inte att tjäna en enda krona på att byta bort veden men jag vill få det bekvämaste , säkraste och mest underhållsfri värme för mina kronor :).
Värmeräkningen blir högre men banklånet lägre så det kanske jämnar ut sej? Har inte räknat på det än.

Fjärrvärmepriser står inte stilla men bankräntor står inte stilla heller :)
Man binder sej i varje fall och det är bara att välja om det är banken eller energibolaget man ska göda :).

Har man fler alternativ att välja emellan så ska man så klart utvärdera dom och välja efter egna villkor ....
gaia

om ditt hus behöver 15kw vid dut så är en 10.5kw luft/vatten rätt dimensionerad för dig, den borde täcka ca 90% av ditt värmebehov, de kallaste dagarna behöver den gå mer eller mindre helt på elpatron, men trots det bör den täcka 90% av värmebehovet.
Har du en förbrukning på 35 000kwh innebär det att ca 3 500kwh kommer ifrån elpatronen, restrerande 31 500kwh kan du dela med 3 (ungefärlig COP) = 10 500kwh, total energiförbrukning 14 000 kwh. priset per kwh blir då med ett elpris på 1.2 ca 48öre.
Jag kan inte förstå varför du säger att den är olämplig i ditt fall. Du skall INTE dimensionera en luft/vatten att gå utan elpatron, det beror på att när du behöver maxeffekt så är det så kallt ute att luftpumpen antingen har stannat eller så producerar den kraftigt nedsatt värmemängd med en kraftigt försämrad COP.

sad_ant skrev:
Jag kan inte förstå varför du säger att den är olämplig i ditt fall. Du skall INTE dimensionera en luft/vatten att gå utan elpatron, det beror på att när du behöver maxeffekt så är det så kallt ute att luftpumpen antingen har stannat eller så producerar den kraftigt nedsatt värmemängd med en kraftigt försämrad COP.
Ja, L/V har sina begränsningar :).
När jag jämför L/V och fjärrvärme så ser jag faktiskt inga stora vinster i pumpem. Slår man ihop "10 årig pumplån"/kW + 0,48kr/kW så blir det kanske ingen stor skillnad de första 10 åren. Jag ska ju betala för båda. Att slippa fläktens oljud och tillsyn samt slippa ansvar för en teknisk avancerad anläggning har också sitt pris som jag gärna betalar...Jag är inte teknisk begåvad och en pump är inte så enkel att förstå sej på :).
gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.