7 960 läst ·
61 svar
8k läst
61 svar
Värmepumparnas stora fight!
gaia skrev:Glöm inte att kolla hur många kWh behöver ditt hus på vintern och sen får du leta efter vilken pump kan leverera alla dom kWh när du behöver dom. Annars blir du en till missnöjd kund som fryser .....
Du är så fixerad på verkningsgraden att du verkar missa det väsentliga - att få rätt antal kWh levererat när det behövs som mest. Det är inte bara verkningsgraden på L/L som sjunker med sjunkande lufttemperatur men också effekten sjunker betydligt !!!!
Vill du ha låga elräkningar även vintertid så ska du fundera på effekten innan du slår ett slag för luften ... dimensionering av L-pump är mycket viktig.
annars kan det sluta med en slag i tomma luften i stället
gaia[/QUOTE)
Ja du, jag har provat, gick på en försäljares skryt om att den l/l pumpen klarar att ge dig värme även när det är riktigt kallt -15 grader, pyttsan heller!q(;^pDen säckade rejält under -5 grader för att inte tala om kallare än -15 kunde lika väl satt dit en byggfläkt. En annan viktig sak är utomhusdelen som genererar ett minst sagt isberg under den delen som man får stå och manuellt hacka bort på vintern för att inte hela agget ska brytas loss eller frysa ihop till en isklump. Oj vilken lång mening, men man blir ju lite upprörd när när man börjar tänka på eländet.:|
Jag förstår dej så väl. Tyvärr ska man vara påläst innan man släper en säljare in i huset. Det är en fördel att man själv vet vad huset behöver och klarar att lista ut vad pumpen kan ge. Annars är man i händerna på en installatör och hans kvalificerade gissningar. När pumpen är installerad kan man inte läsa av hur och hur mycket den producerar och man känner sej dum när elräkningen kommer. En värmepump är ingen teknikens under och har sina begränsningar som man tyvärr får reda på först när det blir riktigt kallt.silversmeden skrev:
Det som skulle lura mej mest är dom kryptiska betäkningar fex XXX 10 som låter en tro att pumpen ger 10kWh i alla väder. Det ligger nära sanningen bara när det gäller berg,sjö och mark men inte när värmen ska hämtas från luften.
Ja, man ska vara en ingenjör för att begripa och göra rätt val .... men TS verkar vara mer ekonom än tekniker?
gaia
Jo visst lär man sig nog alltid, och en ingenjörsutbildning i botten är nog inte helt fel. Eller vara rejält påläst!
Administrator
· Skåne
· 8 690 inlägg
Jarlmo, en nyfiken fråga bara. Vad använder du all fakta till som du samlar in? Du ställer faktafrågor i ämne efter ämne här. Ska du byta värmesystem kanske?
Administrator
· Skåne
· 8 690 inlägg
Studerar till VVS-ingenjör kanske? 
Så länge du inte kan presentera resultat som anger mängd tillverkad och förbrukad energi för varje hus så är detta påstående bara en gissning. Jag kan också gissa ... att varken du eller din granne har en energimätare på era pumpar som mäter energi levererat till huset. Man får ingen energimätare i pumpar för det skulle vara för enkelt för ägaren att verifiera pumpens verkningsgrad och upptäcka anläggningens fel eller oduglighet. Leverantörer skyller saknaden på att det skulle fördyra en installation och är allmänt en onödig pryl . Saknaden av energimätning leder till gissningslekar eftersom man kan inte hålla koll vad pumpen går för.gnuttisch skrev:
Mäter man inte så kan man påstå vad som helst.
Påståendet att L/V presterade bättre än grannens bergpump kan vara sant men kan du bevisa det ? Kanske grannen bara haft högre varmvattenförbrukning än du?
gaia
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Bara några ord om mina luft/luft-värmpumpar som tillägg till debatten.
Förutsättningar: 70-talsvilla utanför Göteborg, 1,5 plan med sutteräng dvs 3 våningsplan, ca 180 kvm uppvärmd yta, direktverkande elradiatorer, ingen tilläggsisolering gjord. Dåvarande elförbrukning hushåll + värme ca 32.000 kWh/år. Ej speciellt öppen planlösning. Manuellt styrd (timer) mekanisk ventilation.
Installerade 2007 två system samtidigt som arbetar oberoende av varandra, ett 6 kW aggregat på sutterängplanet, samt ett 6 kW aggregat i trappan mellan entré- och övreplan. Totalkostnad för installation: ~ 42 ksek.
Erfarenheter:
+ Sänkt årsförbrukning till ca 22.000 kWh/år
+ Bättre inomhusluft
+ möjlighet till kyla vilket är en lyx stekheta högsommardagar (kostar dock en slant, men ingår i nämnda årsförbrukning)
+ har fungerat utmärkt trots rekordkyla två vintrar i rad med perioder under - 20°C. Har bara behövt slå på elradiatorer i två rum längst bort från fläktarna när det var under -10°C.
+ dräneringsproblemet med uppbyggnad av is under pumparna löstes med en uppvärmd dräneringslösning i efterhand
- Temperaturfördelningen är inte den bästa vintertid, i hallen och vardagsrummet kan det vara +25, i sovrummet +20,
- Självklart en upplevd något högre ljudnivå nattetid, men inte så det stör nattsömnen
- dörrar måste hållas öppna
Servicekostnader efter garantitid: ca 4000 sek; byte av fläktmotor och lager.
Känner mig nöjd med detta.
Förutsättningar: 70-talsvilla utanför Göteborg, 1,5 plan med sutteräng dvs 3 våningsplan, ca 180 kvm uppvärmd yta, direktverkande elradiatorer, ingen tilläggsisolering gjord. Dåvarande elförbrukning hushåll + värme ca 32.000 kWh/år. Ej speciellt öppen planlösning. Manuellt styrd (timer) mekanisk ventilation.
Installerade 2007 två system samtidigt som arbetar oberoende av varandra, ett 6 kW aggregat på sutterängplanet, samt ett 6 kW aggregat i trappan mellan entré- och övreplan. Totalkostnad för installation: ~ 42 ksek.
Erfarenheter:
+ Sänkt årsförbrukning till ca 22.000 kWh/år
+ Bättre inomhusluft
+ möjlighet till kyla vilket är en lyx stekheta högsommardagar (kostar dock en slant, men ingår i nämnda årsförbrukning)
+ har fungerat utmärkt trots rekordkyla två vintrar i rad med perioder under - 20°C. Har bara behövt slå på elradiatorer i två rum längst bort från fläktarna när det var under -10°C.
+ dräneringsproblemet med uppbyggnad av is under pumparna löstes med en uppvärmd dräneringslösning i efterhand
- Temperaturfördelningen är inte den bästa vintertid, i hallen och vardagsrummet kan det vara +25, i sovrummet +20,
- Självklart en upplevd något högre ljudnivå nattetid, men inte så det stör nattsömnen
- dörrar måste hållas öppna
Servicekostnader efter garantitid: ca 4000 sek; byte av fläktmotor och lager.
Känner mig nöjd med detta.
Det enda jag säger är att vi jämförde antal förbrukade kW. Med likvärdig familj och hus. Hur ska man annars jämföra? Tillverkarna av de både systemen manipulerar siffrorna.
Problemet är att folk tror att bergvärme är så bra att de oftast väljer en för liten pump eller för kort borrhål.
Sedan så ska man ha i åtanke vart man bor i landet, bor man norrut så är ju bergvärme ett bättre val än l/v men tvärtom söderut.
Problemet är att folk tror att bergvärme är så bra att de oftast väljer en för liten pump eller för kort borrhål.
Sedan så ska man ha i åtanke vart man bor i landet, bor man norrut så är ju bergvärme ett bättre val än l/v men tvärtom söderut.
Det är inte så lätt att jämföra olika system just på grund av att man inte vet verkningsgraden på husets hela värmesystem. Annars kanske bedömmer man bara husägarnas sparsamhet ang. duschtider och ventilation av huset.gnuttisch skrev:
Egentligen borde man installera en energimätare som mäter husets värmeförbrukning redan innan man köper en pump. Klokast att investera ett par tusen före den stora investeringen ( gäller endast vattenburet) och ha en underlag för att dimensionera en framtida installation. Är det feldimensionerat eller något fel på pumpen aktiveras elpatronen altför tidigt och COP rasar ner.
Att dimensionera för 70% täckning borde vara straffbart, tycker jag. Att tillverka 30% värme med elpatron vintertid blir oftast dyrt.
Jag köper en L/V värmepump först när dom säljs och fungerar utan elpatroner
gaia
Som jag förstått det klarar man ungefär 90% av energibehovet utan tillskott om pumpen är dimensionerad för 70% av effektbehovet. Detta eftersom det oftast inte är extremt kallt så länge. Vad som är energimässigt bäst är tyvärr inte alltid detsamma som det som är ekonomiskt bäst.gaia skrev:
Erik
Absolut ska man ta reda på hur mycket som krävs för att värma upp huset vid dut, verkningsgrad m.m. när man ska installera en pump av vilket slag.gaia skrev:Det är inte så lätt att jämföra olika system just på grund av att man inte vet verkningsgraden på husets hela värmesystem. Annars kanske bedömmer man bara husägarnas sparsamhet ang. duschtider och ventilation av huset.
Egentligen borde man installera en energimätare som mäter husets värmeförbrukning redan innan man köper en pump. Klokast att investera ett par tusen före den stora investeringen ( gäller endast vattenburet) och ha en underlag för att dimensionera en framtida installation. Är det feldimensionerat eller något fel på pumpen aktiveras elpatronen altför tidigt och COP rasar ner.
Att dimensionera för 70% täckning borde vara straffbart, tycker jag. Att tillverka 30% värme med elpatron vintertid blir oftast dyrt.
Jag köper en L/V värmepump först när dom säljs och fungerar utan elpatroner
gaia
Det finns idag l/v pumpar som säljs utan elpatron
http://www.daikinaltherma.se/binaries/ECPSV09-725A_LR_tcm276-141118.pdf
Men visst finns det elpatron i bergvärme anläggningar med?