Hej!

Jag är nyinflyttad i en lägenhet med ett kylskåp och frys från Electrolux. Kylskåpet/frysen är 9/10 år gammal.

Ibland efter att jag har öppnat och stängt kylskåpsdörren så stänger kylskåpet av sig självt. Märker det då displayen som visar temp börjar tjuta och blinka. Kylskåpslampan lyser inte när jag öppnar dörren och kylskåpet och frysen arbetar inte, det är helt tyst. Det enda som fortfarande fungerar är displayen som tjuter.

Efter jag drar ut kontakten och sedan väntar en stund innan jag sätter in den börjar kylskåpet fungera igen. Den stänger endast av sig själv ibland när jag öppnar och stänger kylskåpet, aldrig när jag öppnar och stänger frysen eller av sig själv. Om någon har en idé på hur jag kan lösa det här vore det toppen. Electrolux tar 2300 kr för ett besök och det känns lite saftigt om det är något man kan lösa själv.

Stort tack på förhand!
 
Sitter displayen i själva dörren? I så fall är en trolig orsak att kabeln mellan skåpet och dörren har nåt internt brott så den tappar kontakten ibland.
 
useless useless skrev:
Sitter displayen i själva dörren? I så fall är en trolig orsak att kabeln mellan skåpet och dörren har nåt internt brott så den tappar kontakten ibland.
Ja precis, displayen sitter i dörren. Har misstänkt att kabeln är felet men vet inte hur man ska åtgärda det. Hittar ingen info om det på nätet. Vet du hur man byter kabel eller lagar den som finns?
 
Kabeln borde finnas som reservdel. Hur lätt den är att byta vet jag inte...
 
  • Gilla
kaninergillarjag
  • Laddar…
Tack för hjälpen! Du är långt ifrån useless ☺️
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
En väldigt långsökt teori:

Har hänt 3 ggr för mig. Att kylen slocknar och ingenting funkar. Drog ut sladden och väntade 5-10 minuter. Den hoppade igång.

Av en slump, hade jag ställt min bluetooth-högtalare uppe på kylen och lyssnade på musik. Tror inte fan att kylen dör direkt.

Tog bort högtalaren så hoppade den igång. Har inte haft den uppe på kylen och allt har funkat hittills.

😀
 
Kloppe Kloppe skrev:
En väldigt långsökt teori:

Har hänt 3 ggr för mig. Att kylen slocknar och ingenting funkar. Drog ut sladden och väntade 5-10 minuter. Den hoppade igång.

Av en slump, hade jag ställt min bluetooth-högtalare uppe på kylen och lyssnade på musik. Tror inte fan att kylen dör direkt.

Tog bort högtalaren så hoppade den igång. Har inte haft den uppe på kylen och allt har funkat hittills.

😀
Haha vad lustigt, bluetooth kan verkligen ställa till det. Tyvärr så är det nog inte problemet då jag inte har bluetooth, men tack för tipset!
 
K kaninergillarjag skrev:
Hej!

Jag är nyinflyttad i en lägenhet med ett kylskåp och frys från Electrolux. Kylskåpet/frysen är 9/10 år gammal.

Ibland efter att jag har öppnat och stängt kylskåpsdörren så stänger kylskåpet av sig självt. Märker det då displayen som visar temp börjar tjuta och blinka. Kylskåpslampan lyser inte när jag öppnar dörren och kylskåpet och frysen arbetar inte, det är helt tyst. Det enda som fortfarande fungerar är displayen som tjuter.

Efter jag drar ut kontakten och sedan väntar en stund innan jag sätter in den börjar kylskåpet fungera igen. Den stänger endast av sig själv ibland när jag öppnar och stänger kylskåpet, aldrig när jag öppnar och stänger frysen eller av sig själv. Om någon har en idé på hur jag kan lösa det här vore det toppen. Electrolux tar 2300 kr för ett besök och det känns lite saftigt om det är något man kan lösa själv.

Stort tack på förhand!
Ta hem en fackman.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.