3 493 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Val av ny luftvärmepump - golvmodell!!
Hej,
Ny på forumet men läst kilometervis med inlägg/trådar och försökt skapa mig en inblick i denna djungel av olika modeller som finns.
Har kommit fram till att i min enplansvilla på 120 m2 med öppen planlösning så är en luftvärmepump med golvmodell det jag ska ha i mitt hus!
Enligt de aktörer jag haft att göra med så ställer en soffa ca 50 cm framför innerdelen inte till det utan det ska fungera fint.
Då återstår "bara" att välja rätt luftvärmepump...
:
Har kommit fram till att det står mellan tre olika modeller och jg undrar såklart vad expertisen här inne på forumet menar är det BÄSTA valet?
Kombattanterna är Daikin Origo II xrh35, Panasonic z35 och Mitsubishi Dojo35.
Grymt ödmjuk o tacksam för all input i ärendet innan jag trycker på Köp-knappen!
Ny på forumet men läst kilometervis med inlägg/trådar och försökt skapa mig en inblick i denna djungel av olika modeller som finns.
Har kommit fram till att i min enplansvilla på 120 m2 med öppen planlösning så är en luftvärmepump med golvmodell det jag ska ha i mitt hus!
Enligt de aktörer jag haft att göra med så ställer en soffa ca 50 cm framför innerdelen inte till det utan det ska fungera fint.
Då återstår "bara" att välja rätt luftvärmepump...
:
Har kommit fram till att det står mellan tre olika modeller och jg undrar såklart vad expertisen här inne på forumet menar är det BÄSTA valet?
Kombattanterna är Daikin Origo II xrh35, Panasonic z35 och Mitsubishi Dojo35.
Grymt ödmjuk o tacksam för all input i ärendet innan jag trycker på Köp-knappen!
Bra fabrikat allihop. Kontrollera att det verkligen ingår 5 års garanti hos aktuell återförsäljare. Välj en bra installationsfirma som du tror gör ett bra jobb och senare finns tillgängliga om det skulle vara något strul eller du behöver fråga om någon funktion på pumpen.
Jg har en Daikin Origo Xrh25 på en ovanvåning. Den värmer hela våningen inklusive 2 ungdomsrum i vardera änden. Har en Daikin på nedervåningen oxå men jag tycker att golvmodellen är bättre. Har även en soffa som lite blockerar luftvägen till ena delen men inga problem med värmen.E elpres skrev:
Kan meddela så här i efterhand att valet föll på en Daikin Origo II xrh35 som tuffat på och värmt/kylt huset under snart 3 års tid.
Dock har jag en fråga till alla experter därute då min inner del har fått ett "kvittrande" ljud som kommer och går.
Luftvärmepumpen funkar som den ska men jag blir inte klok på varför den börjat kvittra eller hur jag ska få bukt med problematiken.
Är det någon som har någon förslag på åtgärd...?
Dock har jag en fråga till alla experter därute då min inner del har fått ett "kvittrande" ljud som kommer och går.
Luftvärmepumpen funkar som den ska men jag blir inte klok på varför den börjat kvittra eller hur jag ska få bukt med problematiken.
Är det någon som har någon förslag på åtgärd...?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nej, lager på just cirkel-fläkt-hjul kvittrar "typ alltid", & det brukar vara kvittrande också ifrån kupefläktar i gamla bilar, när dom "är på väg".E elpres skrev:
Låter ju svagt däremot om dina bara hållit i 3 år (min första Toshiba RAS10 lager höll också ungefär 3 år innan dom börja kvittra)
Men min Mitsubishi FD35 går på 17:e året & fortfarande "knäpptyst"
Tack för infon!J jawen skrev:Nej, lager på just cirkel-fläkt-hjul kvittrar "typ alltid", & det brukar vara kvittrande också ifrån kupefläktar i gamla bilar, när dom "är på väg".
Låter ju svagt däremot om dina bara hållit i 3 år (min första Toshiba RAS10 lager höll också ungefär 3 år innan dom börja kvittra)
Men min Mitsubishi FD35 går på 17:e året & fortfarande "knäpptyst"
Ska kolla hur lång garanti jag har på prylarna men känner oxå spontant att det är jävligt kort tid för ett "premium-märke" som Daikin ändå får anses vara....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden