2 141 läst ·
36 svar
2k läst
36 svar
Värmen i vattentanken sjunker för snabbt
Vad är dom olika tempmätarna till på bilden? Jag kollar bara på en av dom när jag eldar.J jonaserik skrev:Börja med att kolla remperaturena på laddomaten när du eldar och efter ca 3 timmar, då ska temp och rör från tanken vara i princip kalla. Även laddröret uppifrån mot laddomaten med. Du kan ha en självcirk grnom pannan och då kommer tanken att kylas ner.
Lite lustig koppling med hetvatten rakt upp från pannan och laddning, tar du ut värme från tanken, syns ingen shunt. Normalt så är det ett laddrör i på en tank och ett rör ut för värmen och någon gemensam ut som du har det. Men har det fungerat tidigare, så är det kanske termostaten i laddomaten som inte stänger
som den ska och då blir det självcirk genom panna och laddomat. I botten på laddomaten sitter en klaffventil som ska vara som en säkerhet för självcirk genom pannan och pumpen stannar. Den öppnar då när flödet inte finns. Många små faktorer som kan påverka.
Normal temp vid leverans av termostaten är 72 C. Termometern till höger är tempen från tanken, kan vara i härat 45 C, den upptill är laddningstemp 72 C eller högre, den till vänster är blandning mellan tank och laddning. ca 60 C, Det med höger/vänster kan vara tvärtom, syns lite dåligt flödets väg nu, mellan panna och tank.rejnertj skrev:
Hur länge har tanken varit bristfälligt isolerad?
Har tanken tidigare hållit varmvatten nästan en vecka trots bristande isolering?
Har det inte varit svårt att elda upp tanken till 80-90 grader med isolering som delvis fattas, och har inte temperaturen i pannrummet varit onödigt hög?
Har tanken tidigare hållit varmvatten nästan en vecka trots bristande isolering?
Har det inte varit svårt att elda upp tanken till 80-90 grader med isolering som delvis fattas, och har inte temperaturen i pannrummet varit onödigt hög?
Isoleringen var s0 när jag köpte huset för 3 år sen. Hur länge innan det vet jag inte tyvärr. Den har hållit värmen bra trots isoleringen. Inget svårt att elda upp till 80c. Och ja det blir förbannat varmt i pannrummet. Pannrummet ska renoveras nästa år.L L A Axelsson skrev:
En liten uppdatering. Jag har installerat en ny ventil. Kommer inte ihåg vad den kallas men det blev trots den ingen skillnad. I torsdags tänkte jag prova att köra med elpatronen över natten. Satte igång den på kvällen och på fredag morgon var tempen i tanken ca 60c. Stänger av elpatronen och den höll värmen ända till måndag morgon. Innebär detta då att det är fel på laddomaten? För mig känns det som att det är den som är boven i allt.
Hur är tempen i pannan. 75 - 80 C bör den vara. Sen ska laddomaten göra så det laddas ca 72 C som är normalt för termostaten i den. Den kan börja kärva och då blandas inte vattnet ut, det som kommer från pannan och tank. Ger då bara kallvatten från botten tank och pannan orkar inte lyfta tempen som den ska. Så kika på var du har den i laddomaten, det är en termisk modell med en pinne som ska stänga mot hetvattnet, när det är ca 70 C på det. och blandas till ca 60 C in på pannan. Att prova den, gör man med att koka den i en kastrull och se om delarna rör sigrejnertj skrev:
En liten uppdatering. Jag har installerat en ny ventil. Kommer inte ihåg vad den kallas men det blev trots den ingen skillnad. I torsdags tänkte jag prova att köra med elpatronen över natten. Satte igång den på kvällen och på fredag morgon var tempen i tanken ca 60c. Stänger av elpatronen och den höll värmen ända till måndag morgon. Innebär detta då att det är fel på laddomaten? För mig känns det som att det är den som är boven i allt.
Vad visar termometrarna, från tank något låg temp, uppifrån hetvatten ca 75 - 85 C , in till panna ca 60 C
Sen om tanken är i bottentemp ca 30 C eller mindre, så är det inte månha liter per minut som laddas, när tankvärmen stiger så ökar flödet till tanken och vid ca 70 C så är det fullt flöde och max flöde till tanken.
PS i botten på laddomaten sitter en klaffventil ( självdragsventil för att inte pannan ska koka för fort ) om det blir strömlöst eller pumpen stannar, som ska stänga när pumpen startar och vid lite öppen så blir mycket KV till pannan. Även den kan kärva till sig och inte stänga helt.
Nu har jag bytt ut laddomaten och det är fortfarande samma sak. Hade tanken uppe i ca70c och en timme senare var den nere på 50c. Vad kan det vara för fel då laddomaten har uteslutits som orsaken?J jonaserik skrev:Hur är tempen i pannan. 75 - 80 C bör den vara. Sen ska laddomaten göra så det laddas ca 72 C som är normalt för termostaten i den. Den kan börja kärva och då blandas inte vattnet ut, det som kommer från pannan och tank. Ger då bara kallvatten från botten tank och pannan orkar inte lyfta tempen som den ska. Så kika på var du har den i laddomaten, det är en termisk modell med en pinne som ska stänga mot hetvattnet, när det är ca 70 C på det. och blandas till ca 60 C in på pannan. Att prova den, gör man med att koka den i en kastrull och se om delarna rör sig
Vad visar termometrarna, från tank något låg temp, uppifrån hetvatten ca 75 - 85 C , in till panna ca 60 C
Sen om tanken är i bottentemp ca 30 C eller mindre, så är det inte månha liter per minut som laddas, när tankvärmen stiger så ökar flödet till tanken och vid ca 70 C så är det fullt flöde och max flöde till tanken.
PS i botten på laddomaten sitter en klaffventil ( självdragsventil för att inte pannan ska koka för fort ) om det blir strömlöst eller pumpen stannar, som ska stänga när pumpen startar och vid lite öppen så blir mycket KV till pannan. Även den kan kärva till sig och inte stänga helt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden