Hej, har ett litet problem..
Har vattenburen golvvärme i hallen och i badrummet, är det kring -2 och varmare ute så är golven varma, men blir det kallare ute så är bara golven varma på vissa "fläckar"..
Va kan sånt bero på?
Och är det "farligt" för golvvärmen å ha för varmt inkommande vatten till den? Har hört nå om det
Mvh
Har vattenburen golvvärme i hallen och i badrummet, är det kring -2 och varmare ute så är golven varma, men blir det kallare ute så är bara golven varma på vissa "fläckar"..
Va kan sånt bero på?
Och är det "farligt" för golvvärmen å ha för varmt inkommande vatten till den? Har hört nå om det
Mvh
Har du en shunt med utetemperaturgivare? I så fall kanske det hjälper att ställa in värmekurvan. Min tanke är att du har för låg temperatur för att kunna värma i alla slingor.
Det ska inte vara för hög värme till golvvärmeslangar. Minns inte exakt, men under 50 grader tror jag. Kolla upp för ditt system.
Det ska inte vara för hög värme till golvvärmeslangar. Minns inte exakt, men under 50 grader tror jag. Kolla upp för ditt system.
Hur ser ja om de är en shunt med ute tempgivare?B Bertram skrev:Har du en shunt med utetemperaturgivare? I så fall kanske det hjälper att ställa in värmekurvan. Min tanke är att du har för låg temperatur för att kunna värma i alla slingor.
Är det en maxtermostat?J jonaserik skrev:
Har vritt ner nåra element nu, få se om det funkar
Det som kan hända är att det blir lite mindre flöde på GV men tempen kommer att var detsamma, den termostaten reglerar bara en maxtemp på GV inget annat, det ska inte vara mer än max 45 C till GV och då får övriga element lite mer flöde,lite knepigt när det är 2 system element/GV , det fordrar lite udda reglering om dom får en värmetemp från VP som är ställd efter en kurva på VP för element som måste vara. GV fodrar en lägre temp och måste justeras in för det, så därav ska det bara vara en diff på cirka 4 - 5 C på in och ut på slingorna och det ställs med strypning av slingornas flöde, detta kan ta ett tag att göra, men är det bästa enligt min mening och erfarenhet. Kan sägas att jag stryp in ca 140 st barnstugor på detta sätt. Det gäller att prova sig fram.
Okej på så vis, prövade att vrida ner den från 4,5 till 2 på termostaten, men då blev allt kallt, ska ja pröva t.ex å sätta den på 3 istället då?J jonaserik skrev:Det som kan hända är att det blir lite mindre flöde på GV men tempen kommer att var detsamma, den termostaten reglerar bara en maxtemp på GV inget annat, det ska inte vara mer än max 45 C till GV och då får övriga element lite mer flöde,lite knepigt när det är 2 system element/GV , det fordrar lite udda reglering om dom får en värmetemp från VP som är ställd efter en kurva på VP för element som måste vara. GV fodrar en lägre temp och måste justeras in för det, så därav ska det bara vara en diff på cirka 4 - 5 C på in och ut på slingorna och det ställs med strypning av slingornas flöde, detta kan ta ett tag att göra, men är det bästa enligt min mening och erfarenhet. Kan sägas att jag stryp in ca 140 st barnstugor på detta sätt. Det gäller att prova sig fram.
Är det så du menar så ja förstått rätt?
Du har 45 grader in verkar det som. Då finns det tillräckligt med varmt vatten in iallafall. Jag tror shuntingen står fel. Skulle behöva mer bilder på fördelaren/shunt för att se vad du ska vrida på.
Den vita termostaten verkar vara kopplad som en rumstermostat då "ståltråden" går upp på vägg.
I en bra värld så ska den bara verka vid övertemp i rummet den står i.
Den vita termostaten verkar vara kopplad som en rumstermostat då "ståltråden" går upp på vägg.
TotalControl skrev:
Du har 45 grader in verkar det som. Då finns det tillräckligt med varmt vatten in iallafall. Jag tror shuntingen står fel. Skulle behöva mer bilder på fördelaren/shunt för att se vad du ska vrida på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad menar du med att den bara ska verka vid övertemo i rummet?
Jag menar golvvärme shunten. Bild på den.
Termostaten verkar inte vara maxtermostat för att begränsa vattentemperaturen som går ut på golvet som någon skrev tidigare. Jag tror den är kopplad som rumstermostat. Vad sitter på väggen vid "ståltråden"?
Termostaten verkar inte vara maxtermostat för att begränsa vattentemperaturen som går ut på golvet som någon skrev tidigare. Jag tror den är kopplad som rumstermostat. Vad sitter på väggen vid "ståltråden"?
En rumsgivare med andra ord. TS utan att sett mer bilder så är det nog termostaten som justerar tempen. Dvs du har ingen manuell justering /shuntventil för att justera inblandningen. De du kan göra är att ställa upp termostaten lite samt öka flödet.
Okej på så vis, hur Men är du med öka flödet? Vrida upp cirkulatuonspumpen?TotalControl skrev: