Hej.
Har ett nybyggt hus. flyttade in 1 nov 2011.
Nu när det är mycket snö så upptäcks att det bildas is och istappar på vissa delar av taket. Det verkar vara 2 sektioner som inte är tillräckligt isolerade.
Om jag har rätt, vad kan jag göra åt detta. Kan jag kräva av byggfirman att åtgärda isoleringen.
Huset är inte 2 års besiktat. hästen i fönstret2012-12-22-4-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har normalt ingen isbildning, men i år är det fullt med istappar. Tror att senaste dagarnas töväder är orsaken (Stockholmsområdet).

Märkte för övrigt vid skottningen idag att det är blött i gräsmattan. Hittade en kartong som var dyngsur.... Här snöade det mycket direkt efter att det varit varmt, så det kanske inte blir ngn tjäle i år....

Jag skulle försöka få en termografering gjord!

Har du takfönster? Takfönster = vanligtvis istappar !

Jag har inget takfönster. Möjligen i ena facket i taket finns köksfläktutgången.

• Gilla
ninsansbygg
  • Laddar…
Är det isolerat yttertak, eller finns det en vind?

innertaket följer yttertaket.
skall vara 60 cm lösull mellan bjälkarna. Plast under och över isoleringen trätak med papp reglar och plåt.
Är det sånt som man får stå ut med, ibildning i ett nybyggt hus.

Ser inte bra ut....otätt någonstans?
Hur varmt har du i tak?

Det ser inte ut som du har 60 cm isolering vid takfoten. Du har som bäst 20-30cm och det kan vara orken till dina istappar.

Inte fasen är "bara" 20-30cm isolering orsaken till detta. Vi har 18cm isolering i taket (70-tals hus) och det finns inte en tillstymmelse till snösmältning på taket!

vectrex skrev:
Inte fasen är "bara" 20-30cm isolering orsaken till detta. Vi har 18cm isolering i taket (70-tals hus) och det finns inte en tillstymmelse till snösmältning på taket!
Då kan det vara så att ni har bättre ventilation av vinden så den för med sig den varma luften ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.