Katarina Andersson2 Katarina Andersson2 skrev:
Japp, det är lika varmt i alla rum, ändrar med fingret…
Framtempen ligger på 30,5 grader
Jag sänker till 40 på den högra
 
  • Skärmdisplay som visar en värmekurva med temperaturangivelser i en uppvärmningsenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Är det ungefär lika varmt i alla rum, så ställer du ner kurvan på VP, är det med fingret som du ändrar med, just nu är det ca 35 C vid noll ute och ca 45 C vid - 22 ute, kan du dra ner nollan lite gran eller kanske den följer med ner om du ändrar till 40 på högra sidan av grafen.
Nollan kan man inte dra ner så det blir minus så noll är lägsta
VP har stått och värmt i 24 timmar nu och har kommit upp i 40 kWh
Elpatronen har jobbat hårt idag så det känns inte riktigt bra att ha på max på rumstermostaterna
 
Katarina Andersson2 Katarina Andersson2 skrev:
Nollan kan man inte dra ner så det blir minus så noll är lägsta
VP har stått och värmt i 24 timmar nu och har kommit upp i 40 kWh
Elpatronen har jobbat hårt idag så det känns inte riktigt bra att ha på max på rumstermostaterna
Nu med GV så är tempen lägre ut. om du ställer ner kurvan till 35 C så ska det gå ut mindre värme, kan inte den. Det står att välj en punkt, tryck med fingret på en rund blå, då kanske det kommer upp en ruta med siffror i och kan sänkas eller ökas med + och - tangenterna
 
J jonaserik skrev:
Nu med GV så är tempen lägre ut. om du ställer ner kurvan till 35 C så ska det gå ut mindre värme, kan inte den. Det står att välj en punkt, tryck med fingret på en rund blå, då kanske det kommer upp en ruta med siffror i och kan sänkas eller ökas med + och - tangenterna
Jo jag sänkte den högra från 45 till 40, nu ligger framledning på 31
VP drar väl mer kWh när värmen är igång hela tiden?
 
Det är temperaturen inne som avgör hur mycket el det går åt. Värmepumpen ska hela tiden bara tillföra precis den mängd värme som behövs för att hålla innetemperaturen oavsett om golvtermostaterna står på max. Försöker man t.ex. höja temperaturen inne går det snabbt åt mycket el eftersom det är många ton som plötsligt ska värmas extra mycket innan en ny jämvikt inställer sig på den nya temperaturnivån.
 
J Josth skrev:
Det är temperaturen inne som avgör hur mycket el det går åt. Värmepumpen ska hela tiden bara tillföra precis den mängd värme som behövs för att hålla innetemperaturen oavsett om golvtermostaterna står på max. Försöker man t.ex. höja temperaturen inne går det snabbt åt mycket el eftersom det är många ton som plötsligt ska värmas extra mycket innan en ny jämvikt inställer sig på den nya temperaturnivån.
Ok, då låter jag dom stå på max.

Tack så mycket för utbildning av pumpen 😊👍
 
Det är en frånlufttvärmepump du har. Går kompressorn den ska snurra 24/7. Har du kollat alla filter, dom bruka vilja ha ett ganske stort luftflöde får att ge något via kompressor, det finns inte, jag har sett en video.
Där det visar om kompressor är i drift med en bock. Letade i manulen efter var patronen kan ställas i effekt
men hittar det inte. ibland är det1111. man måste in i servicemenyn

https://www.google.com/search?q=bos...ate=ive&vld=cid:d9223422,vid:qyXY0TzWrb0,st:0
 
J jonaserik skrev:
Det är en frånlufttvärmepump du har. Går kompressorn den ska snurra 24/7. Har du kollat alla filter, dom bruka vilja ha ett ganske stort luftflöde får att ge något via kompressor, det finns inte, jag har sett en video.
Där det visar om kompressor är i drift med en bock. Letade i manulen efter var patronen kan ställas i effekt
men hittar det inte. ibland är det1111. man måste in i servicemenyn

[länk]
 
  • Skärmdump av en manual för inställningar till en uppvärmningsanläggning, med textdelar kring effekt och drift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pricken i mitten till vänster tror jag är elpatronen
 
  • En termostatdisplay som visar värmeinställningar och temperaturer för värme, varmvatten och värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display av en värmepump med menyn för Tillskott och inställningar för fördröjning värme och elpannedrift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display av en värmepump med inställningsalternativ för elektrisk drift och effektgränser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fundera lite på om inte vinkeln ska var tänd för drift av kompressorn om du petar på värmepump, kommer det upp någon ny meny. I mitt tycke verkar det som att allt går på el-patron, prova. Du kan även prova med att blockera tillskott ett tag, då ska det höras om kompressorn snurrar, lägg örat till mot och lyssna, blir som att höra en kyl/frys brumma. Kanske är ute och trampar i luften, men allt måste provas.
 
J jonaserik skrev:
Fundera lite på om inte vinkeln ska var tänd för drift av kompressorn om du petar på värmepump, kommer det upp någon ny meny. I mitt tycke verkar det som att allt går på el-patron, prova. Du kan även prova med att blockera tillskott ett tag, då ska det höras om kompressorn snurrar, lägg örat till mot och lyssna, blir som att höra en kyl/frys brumma. Kanske är ute och trampar i luften, men allt måste provas.
 
  • Digital display för värmepump visar status med text "Kompressor på, 0.0 kW, fördröjning 274 K*min".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Fundera lite på om inte vinkeln ska var tänd för drift av kompressorn om du petar på värmepump, kommer det upp någon ny meny. I mitt tycke verkar det som att allt går på el-patron, prova. Du kan även prova med att blockera tillskott ett tag, då ska det höras om kompressorn snurrar, lägg örat till mot och lyssna, blir som att höra en kyl/frys brumma. Kanske är ute och trampar i luften, men allt måste provas.
Blockerade tillskott, men ingen skillnad i ljud, verkar som det bara är elpatronen som värmer
 
Katarina Andersson2 Katarina Andersson2 skrev:
Blockerade tillskott, men ingen skillnad i ljud
 
  • Skärmbild av statistikapp visar temperatur- och elförbrukningsdiagram över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men låter det inte om kompressorn då. Det ska surra i skåpet
 
J jonaserik skrev:
Men låter det inte om kompressorn då. Det ska surra i skåpet
Nu surrar det, kan vara elpatronen som slog av
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.