Bor du i långt upp i Norrlands inland då? 42,7 grader till golven är väldigt mycket, mystiskt. Har du en golvvärmecentral med rumstermostater som bromsar värmen? Inte alls så bra med två olika styrsystem som samtidigt försöker styra värmen i huset mot varandra.
 
  • Gilla
Katarina Andersson2
  • Laddar…
Normalt när man har en värmepump med växelventil så ska alla termostater i huset stå på max och man reglerar värmen i huset med värmekurvan i värmepumpen. Det ger bäst verkningsgrad på värmepumpen. Nu har dock 3800i bara en väldigt liten kompressor så det kanske inte märks lika mycket som med en större värmepump.
 
  • Gilla
Katarina Andersson2 och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Bor du i långt upp i Norrlands inland då? 42,7 grader till golven är väldigt mycket, mystiskt. Har du en golvvärmecentral med rumstermostater som bromsar värmen? Inte alls så bra med två olika styrsystem som samtidigt försöker styra värmen i huset mot varandra.
Bor i Västmanland, har golvvärme central med termostater…. Kan det vara som du beskriver att dom ”krockar” lite med varandra?
Köpte nybyggt radhus på 72 kvm för 2 år sedan och alla 21 lgh har stora problem med värmen…
Det finns växelventil..
Menar du att alla rumstermostater skall stå på max?
 
Redigerat:
Katarina Andersson2 Katarina Andersson2 skrev:
Inte jag heller just nu har jag 42,7 på framledningstemperaruren men jätte kallt på golven
Enligt kurvan ska det vara den temperaturen vid -20. Har ni verkligen så kallt nu?
 
useless useless skrev:
Enligt kurvan ska det vara den temperaturen vid -20. Har ni verkligen så kallt nu?
Nej, inte så kallt
Nu ställde jag rumstermostaterna på max och då sjönk framledningstemp till 29,5
 
Jepp och ingen extra pump vid fördelaren. Bara ett termodon öppeen, men du har nu ställt upp termostaterna på max, då ska alla don visa en blå kant för att vara öppna och släppa ut värme. avvakta nu ett dygn och blir det varmt i något rum, kan du ställa ner den termostaten ca 3 C. Det kommer att ta minst 1 dygn innan resultat känns. Återkom om ett par dygn om vad som hänt.
PS det är VP som ska reglera ut värme i förhållande till utetempen
 
  • Gilla
Katarina Andersson2
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp och ingen extra pump vid fördelaren. Bara ett termodon öppeen, men du har nu ställt upp termostaterna på max, då ska alla don visa en blå kant för att vara öppna och släppa ut värme. avvakta nu ett dygn och blir det varmt i något rum, kan du ställa ner den termostaten ca 3 C. Det kommer att ta minst 1 dygn innan resultat känns. Återkom om ett par dygn om vad som hänt.
PS det är VP som ska reglera ut värme i förhållande till utetempen
Nu visar alla termodon blå kant 👍
Tusen tack för hjälpen 🙏🙏🙏😊
Återkommer om ett par dygn 😊
 
Och då så är flödesmätarna, dom som sitter på övre röret på en markering kanske på mitten, på fotot så var det bara den med donet öppet som visade ca 50 % öppet. nu kan det vara på en skala ca 3 eller liknande, då det ska flöda runt i alla slingor, men bara avvakta.
En fråga till, har du en injusteringsprotokoll för slingorna, det inner håller längd och flöde från LK, som dom lämnar när en kund vill ha deras system. Inte absolut nödvändigt men en fingervisning.
 
J jonaserik skrev:
Och då så är flödesmätarna, dom som sitter på övre röret på en markering kanske på mitten, på fotot så var det bara den med donet öppet som visade ca 50 % öppet. nu kan det vara på en skala ca 3 eller liknande, då det ska flöda runt i alla slingor, men bara avvakta.
En fråga till, har du en injusteringsprotokoll för slingorna, det inner håller längd och flöde från LK, som dom lämnar när en kund vill ha deras system. Inte absolut nödvändigt men en fingervisning.
Dom övre rören, ska jag öppna dom mer så det flödar mer?
 
De övre rören ska vara inställda på rätt flöde i förhållande till varje slingas längd sedan huset byggdes. Men det kan vara bra att ha injusteringsprotokollet och kontrollera inställningarna. Om det nu efter alla termostater står på max ändå alltid blir för kallt, eller för varmt, i något rum kan man behöva justera övre rören.
 
Redigerat:
Katarina Andersson2 Katarina Andersson2 skrev:
Dom övre rören, ska jag öppna dom mer så det flödar mer?
Ta ett foto på hur indikatorerna ( dom i plastdelen ) står nu med alla termostater på max.
 
J jonaserik skrev:
Ta ett foto på hur indikatorerna ( dom i plastdelen ) står nu med alla termostater på max.
 
  • Golvvärme-fördelare med flera anslutna rör, termometer, reglage och installationsmanual.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Max på rumstermostaterna är 40 grader, har stått på och värmt sen igår kväll
kommer värmen vara på hela tiden?
När isf slutar det värma?
Nu ligger jag på 22-23 grader
Bifogar bild på kurvan med
Det är ljummet och skönt på golven nu 😊
 
Redigerat:
Så ser kurvan ut
 
  • Display visar en värmejusteringskurva på en termostat med temperaturgrader och inställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Katarina Andersson2 Katarina Andersson2 skrev:
Max på rumstermostaterna är 40 grader, har stått på och värmt sen igår kväll
kommer värmen vara på hela tiden?
När isf slutar det värma?
Nu ligger jag på 22-23 grader
Bifogar bild på kurvan med
Är det ungefär lika varmt i alla rum, så ställer du ner kurvan på VP, är det med fingret som du ändrar med, just nu är det ca 35 C vid noll ute och ca 45 C vid - 22 ute, kan du dra ner nollan lite gran eller kanske den följer med ner om du ändrar till 40 på högra sidan av grafen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.