6 420 läst ·
64 svar
6k läst
64 svar
Värmekurva Borsch 3800i EW
Bor du i långt upp i Norrlands inland då? 42,7 grader till golven är väldigt mycket, mystiskt. Har du en golvvärmecentral med rumstermostater som bromsar värmen? Inte alls så bra med två olika styrsystem som samtidigt försöker styra värmen i huset mot varandra.
Normalt när man har en värmepump med växelventil så ska alla termostater i huset stå på max och man reglerar värmen i huset med värmekurvan i värmepumpen. Det ger bäst verkningsgrad på värmepumpen. Nu har dock 3800i bara en väldigt liten kompressor så det kanske inte märks lika mycket som med en större värmepump.
Bor i Västmanland, har golvvärme central med termostater…. Kan det vara som du beskriver att dom ”krockar” lite med varandra?J Josth skrev:
Köpte nybyggt radhus på 72 kvm för 2 år sedan och alla 21 lgh har stora problem med värmen…
Det finns växelventil..
Menar du att alla rumstermostater skall stå på max?
Redigerat:
Jepp och ingen extra pump vid fördelaren. Bara ett termodon öppeen, men du har nu ställt upp termostaterna på max, då ska alla don visa en blå kant för att vara öppna och släppa ut värme. avvakta nu ett dygn och blir det varmt i något rum, kan du ställa ner den termostaten ca 3 C. Det kommer att ta minst 1 dygn innan resultat känns. Återkom om ett par dygn om vad som hänt.
PS det är VP som ska reglera ut värme i förhållande till utetempen
PS det är VP som ska reglera ut värme i förhållande till utetempen
Nu visar alla termodon blå kant 👍J jonaserik skrev:Jepp och ingen extra pump vid fördelaren. Bara ett termodon öppeen, men du har nu ställt upp termostaterna på max, då ska alla don visa en blå kant för att vara öppna och släppa ut värme. avvakta nu ett dygn och blir det varmt i något rum, kan du ställa ner den termostaten ca 3 C. Det kommer att ta minst 1 dygn innan resultat känns. Återkom om ett par dygn om vad som hänt.
PS det är VP som ska reglera ut värme i förhållande till utetempen
Tusen tack för hjälpen 🙏🙏🙏😊
Återkommer om ett par dygn 😊
Och då så är flödesmätarna, dom som sitter på övre röret på en markering kanske på mitten, på fotot så var det bara den med donet öppet som visade ca 50 % öppet. nu kan det vara på en skala ca 3 eller liknande, då det ska flöda runt i alla slingor, men bara avvakta.
En fråga till, har du en injusteringsprotokoll för slingorna, det inner håller längd och flöde från LK, som dom lämnar när en kund vill ha deras system. Inte absolut nödvändigt men en fingervisning.
En fråga till, har du en injusteringsprotokoll för slingorna, det inner håller längd och flöde från LK, som dom lämnar när en kund vill ha deras system. Inte absolut nödvändigt men en fingervisning.
Dom övre rören, ska jag öppna dom mer så det flödar mer?J jonaserik skrev:Och då så är flödesmätarna, dom som sitter på övre röret på en markering kanske på mitten, på fotot så var det bara den med donet öppet som visade ca 50 % öppet. nu kan det vara på en skala ca 3 eller liknande, då det ska flöda runt i alla slingor, men bara avvakta.
En fråga till, har du en injusteringsprotokoll för slingorna, det inner håller längd och flöde från LK, som dom lämnar när en kund vill ha deras system. Inte absolut nödvändigt men en fingervisning.
De övre rören ska vara inställda på rätt flöde i förhållande till varje slingas längd sedan huset byggdes. Men det kan vara bra att ha injusteringsprotokollet och kontrollera inställningarna. Om det nu efter alla termostater står på max ändå alltid blir för kallt, eller för varmt, i något rum kan man behöva justera övre rören.
Redigerat:
Max på rumstermostaterna är 40 grader, har stått på och värmt sen igår kväll
kommer värmen vara på hela tiden?
När isf slutar det värma?
Nu ligger jag på 22-23 grader
Bifogar bild på kurvan med
Det är ljummet och skönt på golven nu 😊
kommer värmen vara på hela tiden?
När isf slutar det värma?
Nu ligger jag på 22-23 grader
Bifogar bild på kurvan med
Det är ljummet och skönt på golven nu 😊
Redigerat:
Är det ungefär lika varmt i alla rum, så ställer du ner kurvan på VP, är det med fingret som du ändrar med, just nu är det ca 35 C vid noll ute och ca 45 C vid - 22 ute, kan du dra ner nollan lite gran eller kanske den följer med ner om du ändrar till 40 på högra sidan av grafen.Katarina Andersson2 skrev:


