CatP
Hej,
Köpte ett fritidshus i norra lappland för 2 år sen och nu kom en fundering , avloppsröret är runt 20m lång och har en värmekabel på runt 8-10m i den -uppskattningsvis längd efter jag tittar på strömförbrukningen (aldrig tog ut den).

När vi åker bort härifrån så öppnar vi kranarna och väntar tills vattnet rinner så att vi vet att ledningarna inomhus är tomma - detta eftersom vi vill undvika vattenskada .

Frågan är då .. om det inte finns värmekaben genom hela röret - och det är klart den inte fryser eftersom jag har använt huset då och då under förra vintern och inte haft problem - finns den nån anledning att ha värmekabeln igång när jag är borta ?

Hur funkar i verkligheten att den inte fryser efter dem 10m som skyddas av värmekabeln ?

Risk för frysning finns enbart om ni har vatten på med läckage så det rinner ner sakta i avloppet eller rören har så dålig lutning att vatten blir stående. Det är ovanligt att ha värmekabel i avloppsrör.

CatP
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Risk för frysning finns enbart om ni har vatten på med läckage så det rinner ner sakta i avloppet eller rören har så dålig lutning att vatten blir stående. Det är ovanligt att ha värmekabel i avloppsrör.
Det är avlopp till gråvattnet , vet inte varför det finns kabel där om jag är ärligt ...
Läckage är inget snack om . När vi åker härifrån ,tar vi ut pumpen från uttaget och öppnar kranarna och låter dem stå öppna , så när vattnet tar slut efter 5 minuter då blir inget mer ifrån brunnen , så den faktiskt finns inget vatten kvar att läcka.

Vet faktiskt inte hur bra eller dålig lutning finns tyvärr . Men röret som jag vet är vanlig avloppsrör , typ 11cm i diameter , så om röret inte lutar mot huset så att vatten samlas då skulle vattnet antigen rinna eller stå maximalt tills halva diametern . skulle kunna t'nka mig att det finns ganska mycket luft där så att den inte skulle ta skada ? eller skulle den kunna skada ändå ? (Altid spännande när man inte vet vad finns under marken :)))) )

Redigerat:
Riskfritt med andra ord!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.