Jag kan köpa ett fritidshus med vatten men utan avloppssystem.
Vattnet från handfatet rinner för närvarande ner i marken.
Är det fortfarande tillåtet ?
Toaletten är en förbränningstoalet så jag behöver ingen trekammarbrunn.
Vill ha ditt råd.

Hör med kommunens miljötillsynsfunktion.

Använder du ett tvättfat med kanna
Orange kanna och fat av emalj med svart kant mot ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och kastar vattnet från fatet på marken så är det 100% ok.

Byter man då ut kannan mot en vattenkran och fatet mot ett tvättställ, har något egentligen förändrats?

Troligen är det förbjudet precis som på sjön där om man mellanlagrar fekalier i en tank får den inte tömmas till havs, men om man bajsar i en potta får den tömmas överbord.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Tack för svaren.
Jag förväntar mig det, så måste det vara en Trekammarbrunn?

Nol Nol skrev:
Jag förväntar mig det, så måste det vara en Trekammarbrunn?
Nej.
Kanske kan det räcka med ett BDT avlopp, kolla ( anonymt) med din kommun

Vi har ett fritidshus där vi installerade dusch och diskmaskin för några år sedan. Eftersom vi har förbränningstoalett så tyckte kommunens miljökontor att räckte det med en ganska enkel reningsanläggning, vi köpte en sk. Biobox XL (köptes på Bauhaus). Det var lite grävande men den var ju ganska smidig jämfört med en stor trekammarbrunn.

@Pjosk75 Tack, jag ska läsa den.

Om prisskillnaden inte är så stor, skulle jag hellre ha en trekammarbrunn för då kan jag också använda en vanlig toalett, fritidshuset har för närvarande ingen toalett men en Utedas.
Men det @Henrik_U skrev verkar bättre för mig och sparar mycket pengar.

Prisskillnaden på ett BDT-avlopp och ett för allt slags avlopp kan vara rätt så stor. Förutom trekammarbrunnen tillkommer en helt annan sorts infiltration/markbädd. Dessutom tillkommer slamtömning

Ett alternativ kan vara en sluten tank enbart för toaletten. Som då tömms oftare än vad en trekammarbrunn slamsugs. Och sen ett BDT-avlopp för resten.

Tror att det är bäst att du kontaktar ett lokalt företag som anlägger avlopp. De känner troligen till de kommunala reglerna och kan ge dig en prisuppgift på olika alternativ.

Tack för rådet, men jag budgeterar just nu kostnaderna innan jag köper fritidshuset.
Jag har räknat med 120 000 euro för avlopp och tror att det räcker om inte kommunen kräver en trekammarbrunn

Nol Nol skrev:
Om prisskillnaden inte är så stor, skulle jag hellre ha en trekammarbrunn för då kan jag också använda en vanlig toalett, fritidshuset har för närvarande ingen toalett men en Utedas.
Jag estimerar kostnaden för ett enkelt BDT avlopp till 25 000kr och ett komplett 3kammar avlopp kostar nog ofta 100-150 000kr

Nol Nol skrev:
Tack för rådet, men jag budgeterar just nu kostnaderna innan jag köper fritidshuset.
Jag har räknat med 120 000 euro för avlopp och tror att det räcker om inte kommunen kräver en trekammarbrunn
12 000 euro är ett tänkbart pris för ett avlopp som klarar Wc

Angående krav på enskilda avlopp så anger lagstiftningen inga specifika krav för hur avloppsvatten ska renas eller hur bra reningen måste vara, utan endast att det ska behandlas så att man skyddar människors hälsa och miljön, samt hushåller med naturresurser, vilket du ska kunna bevisa. Samtidigt får kraven inte vara orimliga. Miljöbalken reglerar detta, även BDT-avlopp.

HaV ger ut allmäna råd för kommunens tillsyn HVMFS 2016:17, vilka är funktionsinriktade och anger reduktionskrav snarare än utformningskrav. För BDT-anläggningar finns dock ingen etablerad provningsmetod, men HaV skriver att "BDT-spillvattnet (bör) renas till 80% enbart med avseende på BOD". Man skriver vidare att "Konventionella markbaserade anläggningar för BDT-vatten kan anses uppfylla reningskraven för näringsämnen och BOD7 i såväl hög som normal skyddsnivå om det gäller en infiltrationsanläggning eller markbädd inrättade enligt Naturvårdsverkets faktablad 8147. Gällande slamavskljare innebär detta då åtminstone en tvåkammarbrunn. Övriga krav framgår av broschyren och är beroende på markförhållanen m.m.

Troligen är det lika bra bygga ett avlopp för svartvatten med trekammarbrunn på en gång, men ta in offerter. Ca 75-150 kSEK borde det gå att komma undan med beroende på hur mycket jobb du gör själv och markförhållanden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.