När jag flytspacklade in värmegolvet (Devimat) visade det sig att den släppte på några ställen och flöt upp till ytan. Kabeln ligger inte bar, men det är inga 3mm (som är rekommenderat av Casco (som gjort spacklet)).

Nästa steg, efter flytspacklet, kommer bli fuktspärra.

Nu till min fråga. Kommer jag få problem pga slingan ligger för ytligt på några ställen?
Exvis att fuktspärren påverkas av den något högre värmen pga närheten till kabeln?

//

Du ska definitivt spackla på lite till så att du kommer upp i föreskrivet täckskikt.

Förresten, hur vet du att kabeln flöt upp om den inte kom hela vägen till ytan?

Jag ser konturerna av kabeln och på vissa ställen kan man känna kabeln kontur som en liten upphöjning

Ah, okej. Som sagt, spackla på mer.

Den killen som ska få äran att kakla vårt badrum tyckte att vi skulle fästa ett armeringsnät i spånskivan och fästa värmekabeln i den, är det vanligt att man gör så?

Gällersta kakel, right? jorå, går bra att göra. Ta en häfthammare (om det är värmegolv fastsatt på "matta") och dunka i häftklammer så att den sitter ordentligt. Var noga med att inte träffa kabeln bara. Det är bäst att kolla så det inte har blivit nån kortis i kabeln innan man flytspacklar, annars har man stora problem...

meriks skrev:
Den killen som ska få äran att kakla vårt badrum tyckte att vi skulle fästa ett armeringsnät i spånskivan och fästa värmekabeln i den, är det vanligt att man gör så?
Ja, det ska alltid läggas armeringsnät på spånskivan innan flytspackling.

Vad är det för typ av armeringsnät man ska använda då?
Behöver man inte ha nån gipskiva mellan spånskiva och värmekabel om man använder armeringsnätet? Man får väl inte fästa värmekabeln direkt i spånskivan på grund av att den är brännbar har jag hört.

Jag föreslår att du läser den klistrade tråden "Läs innan du frågar..." Där finns svar på de flesta grundläggande frågor.

Men i alla fall, det går utmärkt att lägga värmekabeln direkt på spånet. Det är vanligt att folk, även byggare, fått för sig att man inte för göra detta, men det är alltså fel. Armeringsnätet har inget med detta att göra, det är inte därför man ska lägga det.

Armeringsnätet ska vara 50-100 mm i ruta, och minst 2,5 mm godstjocklek. Punktsvetsat stålnät.

Tack för de snabba svaren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.