O OLSSON16 skrev:
Hade samma problem så jag öppnade ventilerna fullt på ovanvåningen. Då vandrar den kalla luften ner och den varma stiger.
Friskluftsventiler, FTX eller vilken typ av ventil? Har du värmekällan på nedervåningen eller ovanvåningen?

T Teea skrev:
Friskluftsventiler, FTX eller vilken typ av ventil? Har du värmekällan på nedervåningen eller ovanvåningen?
Friskluftsventilerna är vanliga fresh 90. Värmekällan är en gjutjärnskamin ungefär mitt i huset på entréplan. Tidigare var det självdrag i huset men byte av fönster och dörrar så blev det undertryck i huset och då satte jag in ventilerna.

P Pior skrev:
Intressant, det är också tanken med ”airmover” som jag funderar på. Jag funderar dock på om vår ftx- ventilation ”slår ut” fläkten. Vad har du för ventilation?
Självdrag.
Men i väggen mot kattvinden satte jag en ventil och innanför den en fläkt. Kopplad till spirorör som leder ner luften till en ventil i taket under.
Funkar skitbra.

• Gilla
Pior
  • Laddar…
O OLSSON16 skrev:
Friskluftsventilerna är vanliga fresh 90. Värmekällan är en gjutjärnskamin ungefär mitt i huset på entréplan. Tidigare var det självdrag i huset men byte av fönster och dörrar så blev det undertryck i huset och då satte jag in ventilerna.
Tack! Värt att testa här också då, har likadana förutsättningar

• Gilla
OLSSON16
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.