2 551 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Värmeelement i FTX på eller av vs. pelletskonsumtion?
Hej!
Vi installerade för ca 1,5 år sedan ny ventilation i vår 70-talssuterrängvilla med värmeåtervinning, s.k FTX. Vi kan få den att med el ytterligare förvärma inkommande luft för att minska upplevelsen av kalldrag. Vi upplever inget kalldrag men funderar på vilket som blir mest ekonomiskt ur ett totalperspektiv; att slå på elvärmen i ventilationen och därmed minska pelletsförbrukningen något eller som hittills ha den avstängd och se pelletsen försvinna i rasande takt. Någon av er som räknat på detta? Hur? Slutsats? Förstår att det beror på mängder med parametrar men hur resonerade du? Tacksam för input!
Vi installerade för ca 1,5 år sedan ny ventilation i vår 70-talssuterrängvilla med värmeåtervinning, s.k FTX. Vi kan få den att med el ytterligare förvärma inkommande luft för att minska upplevelsen av kalldrag. Vi upplever inget kalldrag men funderar på vilket som blir mest ekonomiskt ur ett totalperspektiv; att slå på elvärmen i ventilationen och därmed minska pelletsförbrukningen något eller som hittills ha den avstängd och se pelletsen försvinna i rasande takt. Någon av er som räknat på detta? Hur? Slutsats? Förstår att det beror på mängder med parametrar men hur resonerade du? Tacksam för input!
Vilken temperatur klarar den att hålla på tilluften? Eftersom ni inte upplever något drag torde den hålla ganska bra temperatur och då är elförbrukningen inte alls stor med elementet på.B Bennca skrev:Hej!
Vi installerade för ca 1,5 år sedan ny ventilation i vår 70-talssuterrängvilla med värmeåtervinning, s.k FTX. Vi kan få den att med el ytterligare förvärma inkommande luft för att minska upplevelsen av kalldrag. Vi upplever inget kalldrag men funderar på vilket som blir mest ekonomiskt ur ett totalperspektiv; att slå på elvärmen i ventilationen och därmed minska pelletsförbrukningen något eller som hittills ha den avstängd och se pelletsen försvinna i rasande takt. Någon av er som räknat på detta? Hur? Slutsats? Förstår att det beror på mängder med parametrar men hur resonerade du? Tacksam för input!
Själv har jag tilluft på 19 och elementet på.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
FTX värmeelement är till för avfrostning/kalldrag inte värme av till luften för att värma hus. Blir en jäkla dyr uppvärmnings av luft uppe i taket. Stäng av den om du har en roterande Vvx i FTX.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Har du 19 vid utblåset eller vad den mäter i aggregatet? Men ok du har 19 med värmare på. Men kolla vid utblåset.J Jannejoel skrev:
Jag har lite drygt 18 grader ut från bostaden (japp, familjen får ta på sig tröja om (=för att) de fryser), närmare 16 grader in just nu med ca 0 grader utomhus. Jag tappar alltså drygt 2 grader.J Jannejoel skrev:
Mattias_Jo1 skrev:
Japp, vi har roterande vvx, Systemair VSR 500 Save. Förstår att den knappast ska användas för att värma huset. Efter installationen har luftomsättningen ökat markant i huset, vilket gett ett fräscht inomhusklimat. Baksidan är förstås att uppvärmningskostnaden ökat i samma grad. Tidigare när det var -10⁰C gick det åt ca 16 kg, -15--20⁰C närmare 32 kg pellets per dygn. Nu går det åt 20-25 kg vid 0⁰C. Nu i år ju pelletsen typ 80% dyrare än i fjol blir det ju intressant att optimera ventilation/uppvärmning. Att sänka ventilationen är dock inte ett alternativ.Mattias_Jo1 skrev:
Det låter skumt. Hade ni inget ventilation alls innan? Eftersom ni återvinner kanske 80% av värmen nu borde inte pelletsåtgången ändras märkbart. Har ni underhållit pannan och har koll på systemet?B Bennca skrev:Japp, vi har roterande vvx, Systemair VSR 500 Save. Förstår att den knappast ska användas för att värma huset. Efter installationen har luftomsättningen ökat markant i huset, vilket gett ett fräscht inomhusklimat. Baksidan är förstås att uppvärmningskostnaden ökat i samma grad. Tidigare när det var -10⁰C gick det åt ca 16 kg, -15--20⁰C närmare 32 kg pellets per dygn. Nu går det åt 20-25 kg vid 0⁰C. Nu i år ju pelletsen typ 80% dyrare än i fjol blir det ju intressant att optimera ventilation/uppvärmning. Att sänka ventilationen är dock inte ett alternativ.![]()
Håller med dig. Det känns galet. Pannan är inte servad på 2 år men tycker inte att något har ändrats så kan inte se att det borde spelar någon roll. Men kanske ändå får försöka få hit någon som kollar den. Jag sotar dock själva pannan omsorgsfullt.Jonatan79 skrev:
Tidigare hade vi en gammal skorv till ventilationsaggegat. Tro den var tillverkad av PM-luft, variant som jag vill minnas kallades villasparbössan. Fanns i huset när vi flyttade in för 13,5 år sedan. Installerades sannolikt under flesta halvan av 80-talet. Den hade roterande vvx men verkningsgraden kan inte varit så hög som nu. Svårbedömt hur mycket luft den verkligen omsatte. Troligen är luftflödet dubblerat med den nya FTX.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
I mitt gamla utan roterande så drog det 1,8kW/h när det gick på under +4J Jannejoel skrev:
Klicka här för att svara
