713 läst ·
8 svar
713 läst
8 svar
Värmebeständigt lim/fog - laga handtag på spis.
Har ett plasthandtag på min Husqvarna-spis där fästningen av luckhandtaget också fungerar som fasthållning av den yttre rutan på ugnsluckan.
Jag får inte skruven att bita längre och nytt handtag går inte att få tag på. Tänker att jag kan fylla nuvarande skruvhål med fog/lim och dra i skruven igen, ev efter förborrning. Vilket lim/fog ska jag använda, som håller formen vid 275 grader?
Jag får inte skruven att bita längre och nytt handtag går inte att få tag på. Tänker att jag kan fylla nuvarande skruvhål med fog/lim och dra i skruven igen, ev efter förborrning. Vilket lim/fog ska jag använda, som håller formen vid 275 grader?
Det är jb-weld orginalet du ska ha. Tex https://navx.se/produkt/jb-weld/
Detta tål höga temperaturer och går utan problem att borra och gänga i.
Detta tål höga temperaturer och går utan problem att borra och gänga i.
Jag har försökt mig på denna metod att laga utstrippade gängor men det funkade inte alls för mig. Tålde i princip ingen belastning alls. Men det kanske ändå är värt ett försök...
Det går inte att gå upp en dimension på skruven?
Annars funkar alltid någon form av insatsgänga.
Det går inte att gå upp en dimension på skruven?
Annars funkar alltid någon form av insatsgänga.
Produkter som diskuteras: "limpistoler"
Limpistoler
Limpistoler använder smältlim i stavar som värms upp inuti pistolen och appliceras sedan smidigt genom ett tryck på avtryckaren. Idealiska för hantverk, reparationer, dekorationer och till och med lätta byggapplikationer, de är oumbärliga
Läs mer
Körde med JD weld. Första gången lossnade det efter ett tags användning. Kändes som att fästet mot hålets kanter släppte, inte att skruven lossnade ur massan. Andra gången gjorde jag hålet lite skrovligare… kommer inte ihåg 100 men tror jag skruvade i och ur en skruv innan jag fyllde med fogen. Har suttit bra sedan dess 😊
JD weld påverkas en del av ugnsvärmen trots allt märker jag.
JD weld påverkas en del av ugnsvärmen trots allt märker jag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden