SSSS
Vi har precis köpt en begagnad soffa. Denna knarrande fruktansvärt mycket och kollar vi under den har en limfog mellan en plywoodbit och två träklossar släppt vilket gör att stommen ”glappar”.

Jag tänker limma om denna med vanligt trälim. Det är dock ganska tajt att komma åt då jag inte kan ta isär så mycket som jag vill utan att ta bort klädseln. Jag kan vinkla ut klossen ca 10mm och kan nog komma åt att applicera limmet med en glasspinne eller liknande.

Är det viktigt att få bort allt det gamla limmet eller brukar det gå bra ändå? Kan ev. Komma in med ett sandpapper och slipa lite på ytan men blir inget finlir. Det finns utrymme att sätta en genomgående bult så jag kommer att få bra press.

Ja det är viktigt att få bort allt gammalt lim. Någon form av PU-lim funkar förmodligen bättre för just detta.

SSSS
Nu har jag kollat lite mer på soffan och det var inte några större problem att få bort delen som ska limmas om. Såhär ser det ut:

Här är delen som ska limmas om:
Hand håller en träbit med hjul, under en soffa, där spånskivor och stift syns i ramen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sitter här på soffan
Baksidan av en soffa med avtagna dynor, visar en kloss med spånskiva och fjädrar som behöver omplaceras och limmas om.
Skapa konto

Ytor som ska limmas:
Träplatta med två klossar och en bult, markerade för limning, ligger mot en trägolvbakgrund.
Skapa konto

Träbit under soffa med markerade ytor för limning, visar spånskiva med stift som behöver tas bort.
Skapa konto

Mot soffans framkant sitter en spånskiva som har spikade stifts in i klossen, jag behöver ta bort dessa men vet inte om jag ska ersätta med något annat? Dessa borde inte ta ta upp någon kraft och har ganska kass yta så funderar på om jag bara kan låta dessa vara efter jag har knipsat av stiften? Det går att sätta en metalvinkel mellan kloss och spånskiva i efterhand om det skulle behövas, bra/dålig idé?

Träbit med spikar och stift, del av soffa som behövs limmas om. Text på bilden markerar "sida mot stiftsen".
Skapa konto

Spånskiva och trädel i en soffa, sammanfogade med stift som ska limmas om. Spånskivan är spikad i träkonstruktionen.
Skapa konto

Edit: ändra om med bilderna

Redigerat:
SSSS SSSS skrev:
Okej, menar du ett sånt här lim?

[länk]
Ja, sånt eller nu när du fått isär bygglim typ pl400 eller superfix. Men ändå viktigt att få bort befintligt lim.

SSSS
S Svante Svenson skrev:
Ja, sånt eller nu när du fått isär bygglim typ pl400 eller superfix. Men ändå viktigt att få bort befintligt lim.
Okej, jag har dålig koll på trälim. Vad är fördelen med dessa mot vanligt trälim och PU-lim som du tipsade om först?

SSSS SSSS skrev:
Okej, jag har dålig koll på trälim. Vad är fördelen med dessa mot vanligt trälim och PU-lim som du tipsade om först?
Överbrygger tomrum bättre. Vissa tror att PU limmets tendens att skumma upp gör att det fungerar mot ytor med dålig kontakt men det härdade skummet har gör väldigt lite för hållfastheten.

Exakt som Pettman skriver så bubblar de upp och fyller tomrum. Eftersom det inte är troligt att du får bra limytor utan halvdana limytor är detta att föredra framför vitlim (aka vanligt trälim) som inte fyller alls.

Dessa bygglim, åtminstone Superfix, är PU-lim, men med framförallt annan konsistens och förpackning jämfört med den du länkade.

Ett annat alternativ som förmodligen är bättre är att ersätta klossarna och plankan med något bredare så att du får fräsch yta utan lim och massa spikstift. Då kan du använda vanligt trälim för att limma dem. Viktigt att du har dem under lagom mycket press dock.

SSSS
Tack för svar, fick bli PL400. Slipade bort alla gamla limrester innan och satte två skruv genom varje kloss, får stå på tork tills i morgon ( eller ska man vänta längre? ). Hoppas att det blir bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.