Jag sitter och skissar på ett soffbord och kom på att det skulle vara trevligt med lite mönster i bordsskivan. 3 cm tjock limfog i valnöt. Tanken var att bygga den av fyra olika delar som alla är i 45° vinkel mot vad de borde vara. Hur illa kommer det bli med rörelser? Räcker det att bara limma ihop de fyra med dominos och hoppas? Jag tycker att vinklarna gör att skivan borde växa och krympa utan att spricka eller deformeras, men jag har haft fel många gånger förr.
Soffbordsskiva i valnöt med mönster av fyra delar i 45° vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan infästningen. Tanken var att skivan ska ligga på de två ljusa pinnarna som är fästa i benställningen. Fräsa in ett grunt spår i skivan med lite övermått i bredd, lämna några millimeter mellanrum mot benställningen och skruva fast med överstora hål - aningen bara aningen stora, eller avlånga om någon kan komma på i vilken vinkel de i så fall ska vara.
Soffbordsskiva av mörkt trä med ljusa pinnar på undersidan; delarna är snedställda för mönster och stabilitet.
Skapa konto

Tankar?

Har du avlånga och överstora så kan du styra bordet i en ledd och sedan låta resten av ev rörelse ske i de överstora hålen. Jag har sett det på skrivbord då placeringen av skivan är viktigast i framkant.

Jag gror på något liknande och det går säkert att lösa. Får väl testa mig fram tills det blir stadigt nog och ändå rörlig.

Vad tror du om rörelser i själva skivan då? Jag försöker föreställa mig vad som händer om träet sväller när det är fuktigt. Som jag ser det ”borde” alla delar röra sig tillsammans utan problem, men bara för att jag vill att något ska vara på ett visst sätt så blir det inte alltid så. Jag räknar med att ta alla delar ur samma planka, köra ganska smala stavar med stående ringar i limfogen.

Ingen åsikt utom att limträ i sig själv brukar vara stabilare.
Jag återkommer troligen när skivorna jag köpt hem blivit ett soffbord för att allt spricker eller att det blev ved innan det började likna ett bord.

När man kapar snett över fibrerna kommer vinkeln ändras med fuktrörelser i virket. Blir vassare när träet krymper och trubbigare när det sväller. Stående årsringar minskar effekten men eliminerar den inte.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vill du se effekten kan du rita upp ett antal staplar som representerar träfibrerna i lämpligt ritprogram, göra dem så längden följer någon lagom vinkel och sedan skala ritningen tvärs staplarna (analogt med svällning/krympning tvärs fiberriktningen, längs fiberriktningen är rörelsen försumbar).

Ett sätt att komma runt det hela men ändå ge intryck av massiv valnöt vore att såga L med väldigt tjock fot och typ 3-4mm rygg och limma på en kryssfanérskiva så att du får en tjock fanér på ovansidan bordet med en stabil kärna som hindrar rörelse samtidigt som du har fulltjock valnöt i kanten. Sågar du två L ur samma ämne med ryggen åt varsin sida borde du kunna minska spillet lite, ytterligare spillminskning kan eventuellt erhållas genom att ta tillvara biten L:s ryggar och använda för att fanéra undersidan av bordet (för att ytterligare förstärka intrycket av massiv valnötslimfog).

Typ så här

3D-modell av bordskant med valnötsfanér; visar hur två L-formade trädelar kan limmas för att ge intryck av massiv valnöt runt bordet.
Skapa konto

Redigerat:
P Pettman skrev:
Vill du se effekten kan du rita upp ett antal staplar som representerar träfibrerna i lämpligt ritprogram, göra dem så längden följer någon lagom vinkel och sedan skala ritningen tvärs staplarna (analogt med svällning/krympning tvärs fiberriktningen, längs fiberriktningen är rörelsen försumbar).
Jag har försökt räkna på det sättet. Skivan består av fyra likadana delar. Om jag limmar i hop dem en torr vinterdag funkar det och om jag gör samma en fuktig september går det också. I det senare fallet blir bordet ett par procent större på både längd och bredd. Frågan är om jag kan lita på att alla fyra delarna krymper och sväller tillräckligt jämnt och förutsägbart att det inte händer något med limskarven när de rör sig. Tveksamt om jag kan få ut alla fyra delarna ur samma limfog genom klyvning, men antingen det eller så blir de klyvna två och två. Ur samma limfog oavsett.

Hep Hep skrev:
I det senare fallet blir bordet ett par procent större på både längd och bredd. Frågan är om jag kan lita på att alla fyra delarna krymper och sväller tillräckligt jämnt och förutsägbart att det inte händer något med limskarven när de rör sig.
Här känns det som jag inte riktigt lyckats nå fram med mitt budskap. Som du lägger fibrerna i skivan är jag 99% på att respektive kvadrant av den kommer vilja svälla/krympa till något annat än 90grader i hörnet in mot mitten. Beroende på hållfasthet kommer antingen skivan slå sig eller limmet ge sig i en skarv mellan kvadranterna. Är den korta skarven mellan fiberriktningarna tillräckligt kort kan eventuellt elasticiteten i träet göra att det går bra ändå.

Vill ha ett billigt test (i material i alla fall) får du åka till Byggmax, köpa deras våtaste 45x220mm planka och limma upp en testskiva av för att sedan låta den torka. Då borde den bukta åt något håll för att alla kvadranter blir spetsvinkliga. I fallet väldigt torrt virke som sväller får du en sadelyta.

Stämmer nog att du inte når fram. I min simulering inne i huvudet kan jag inte se varför de fyra bitarna skulle tappa sitt 90-gradiga hörn, men om du får fram det så är det ju något jag måste testa och/eller hitta lösning för.

En lösning är ju att göra plywood av skivan som du är inne på. Tanken är att skivan ska vara 30 mm tjock, men bara de översta 10 mm ha rak kant, och de undre 20 mm är frästa i vinkel. Att ha översta lagret så tjockt som en tredjedel blir nog riskabelt, och om den är tunnare än 10 mm kommer det synas för tydligt. Det borde funka om jag istället har kanske 4 mm rak kant och har ett så tjockt lager ”fanér” överst och på det sättet gömmer att skivan inte är massiv. Inte så jag tänkt mig, då jag tror det kan bli för vass kant utseendemässigt. Fast väldigt mycket i möbler handlar ju om att hitta den fungerande skärningspunkten mellan design, funktion och ”byggmöjlighet”.

Hylla i trädesign med två nivåer, mörka hyllplan och böjda ljusa sidostöd, del av ett diskussionsinlägg om möbeldesign och hörnkanter.
Skapa konto

Man ska inte se för noga på ådringen i benen på bilden. De blir antingen lötade eller skiktlimmade i den formen, men mitt ritprogram vill inte hantera träfibrer så.

Jag fick tag på min pensionerade lärare i möbelsnickeri i kväll. Han har en inte alldeles vetenskaplig syn på utmaningar, utan går mer på vad han sett och testat genom åren. Han berättade om när det för några decennier sedan var trendigt med liknande fiskbensmönster, fast då med en ram runt med gerade hörn. De hörnen brukade vilja öppna sig, så någon ram ville han inte gå med på, och det vill jag ju inte ha heller. Han sa att om det var hans bord skulle han bygga som jag ursprungligen tänkt med fyra likadana delar av massiv limfog med ganska smala ämnen med stående ringar. Sedan skulle han möjligen gödsla med dominos, men ännu hellre använda en grov not och fjäder för att limma ihop delarna.

Tyvärr kommer jag inte kunna återkoppla hur det går än på ett tag. Först ska nya snickeriet byggas och allt flyttas dit och sedan kan jag ge mig på bordsbygget. Fast eftersom jag fortfarande ligger med benet i högläge efter en krock med skottkärran för ett par veckor sedan, är jag inte ens klar med plintarna till nya snickeriet.

Hep Hep skrev:
I min simulering inne i huvudet kan jag inte se varför de fyra bitarna skulle tappa sitt 90-gradiga hörn, men om du får fram det så är det ju något jag måste testa och/eller hitta lösning för.
Diagram med bruna linjer som visar fibergränser i planka och svarta linjer under som visar avstånd. Trianglar indikerar likbenta/45° vinklar.
Skapa konto

Bruna linjerna är gränsen mellan fibrerna i plankan, svarta nertill är avstånden i plankan till vänster. Trianglarna är alla likbenta/45grader mot plankan. Effekten i ditt fall blir dubbel mot vad som visas här då plankan härs högerkant är mittlinjen i dina bitar.

Det där jag skrev om L-formade bitar skulle ge dig både en lagom bit tjockfanér och en fulltjock kant ur samma planka utan skarv mellan. Alternativt gör du det med tunnare material och går bara ner till början av underkantens fasning.

Är nästan sugen på att slänga lite skräpvirke i en vattentunna och limma upp en provbit med riktigt vått virke för att överdriva effekten, måste bara få loss tiden. Blir också lagom kul att rikta upp halvvägsskarven med handhyvel, får börja med att såga väldigt rakt.

Redigerat:
Ok, nu är jag med på vad du menar. Jag ser inga fel i hur du tänker, så då återstår egentligen bara frågan vad det betyder i praktiken.

En vanlig tavelram med gerade hörn borde ha precis samma utmaning, fast där är materialet förmodligen inte brett nog att drabbas. Så frågan är väl hur bred tavelram som är möjlig att göra. I mitt fall motsvarar det ju en galet bred tavelram.

Troligen är det enda sättet att få veta svaret att testa. Jag kommer lägga några månader på att bygga snickeri. Om det hinns med ska jag se om det går att klämma in att bygga en testskiva rimligt snart. Fuktvariationerna är ju stora de närmaste månaderna. Jag kanske gör den av breda ämnen i stället för av limfog och utan vare sig domino eller fjäder. Det tar mindre tid från husbygget och borde vara ännu lite mer utmanande för limskarven.

Hep Hep skrev:
En vanlig tavelram med gerade hörn borde ha precis samma utmaning, fast där är materialet förmodligen inte brett nog att drabbas. Så frågan är väl hur bred tavelram som är möjlig att göra. I mitt fall motsvarar det ju en galet bred tavelram.
Underlättande omständighet i en tavelram är dessutom att sidorna är fria mellan hörnen så att de kan böja sig, att det går ihop hela vägen in till mitten tror jag komplicerar extra. Sen har du dina fibrer vinkelrät mot hur de skulle vara i en tavelram.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.