Hej,

Jag planerar att bygga en 60x60 skåpstomme i 18mm furulimfog. I stommen tänkte jag ha lådor och hyllplan men skulle vilja att dessa var lite nättare, typ 15mm tjocka.

Vet dock inte hur jag ska hyvla ner ett hyllplan som mäter 60x60cm från 18mm till 15mm. Har kollat lite på portabla planhyvlar men de verkar vara begränsade till att hantera en bredd på max ca 33cm.

Hur skulle ni göra?

Tack!
 
Jag skulle köpa limfog i önskad tjocklek till hyllplanen, är rätt säker på att du kan finna åtminstone 14mm skivor hos tex nissabo.se
 
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Min hyvel klarar 61 cm men du kan dela skivan på mitten så behövs bara en planhyvel med 30 cm bredd. Sedan limmar man ihop delarna igen.
 
K Keos_Bygg skrev:
Hej,

Jag planerar att bygga en 60x60 skåpstomme i 18mm furulimfog. I stommen tänkte jag ha lådor och hyllplan men skulle vilja att dessa var lite nättare, typ 15mm tjocka.

Vet dock inte hur jag ska hyvla ner ett hyllplan som mäter 60x60cm från 18mm till 15mm. Har kollat lite på portabla planhyvlar men de verkar vara begränsade till att hantera en bredd på max ca 33cm.

Hur skulle ni göra?

Tack!
Jag skulle ta plywood med kantband som hyllplan
 
prototypen prototypen skrev:
Min hyvel klarar 61 cm men du kan dela skivan på mitten så behövs bara en planhyvel med 30 cm bredd. Sedan limmar man ihop delarna igen.
Utmaningen blir att de inte bryr sig om vilken riktning de limmar ihop bitarna i, så det lär bli urslag om man inte kör dem i en hyvel med spiralkutter. Knappast det som TS tänker sig skulle jag tro.

Fast visst är det helt rätt tänkt att klyva, hyvla och limma. Det håller jag med om. Fast inte här.
 
att du vill ha 15 mm och inte 18 förmodar jag är av optiska skäl?

isf kan du fasa av undersidan framtill på varje hyllplan säg minskande omärkligt till noll 5 cm in. ögat kommer inte att se detta, får intrycket att det är 15 mm hyllplan.

den bättre hållfastheten med 18 mm fås på köpet
 
  • Gilla
MikeOz och 5 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Utmaningen blir att de inte bryr sig om vilken riktning de limmar ihop bitarna i, så det lär bli urslag om man inte kör dem i en hyvel med spiralkutter. Knappast det som TS tänker sig skulle jag tro.

Fast visst är det helt rätt tänkt att klyva, hyvla och limma. Det håller jag med om. Fast inte här.
Hur hade du gjort? Hittat/lånat en hyvel som klarar 60cm bredd?
 
prototypen prototypen skrev:
Min hyvel klarar 61 cm men du kan dela skivan på mitten så behövs bara en planhyvel med 30 cm bredd. Sedan limmar man ihop delarna igen.
Vad är det för hyvel som klarar 61cm? Snackar vi stora grejer då?
 
K Keos_Bygg skrev:
Vad är det för hyvel som klarar 61cm? Snackar vi stora grejer då?
Ja, de flesta klarar mindre mått. Jag tror att de flesta skulle köpa en skiva i rätt tjocklek eller om man laminerar ihop plankor göra det i sektioner som får plats i hyveln man har och sedan limma ihop dem.

Det är nog mindre ovanligt med bredbandsputsar som tar så stora mått. Alltså en slipmaskin som är skitstor.
 
K Keos_Bygg skrev:
Hur hade du gjort? Hittat/lånat en hyvel som klarar 60cm bredd?
Jag hade köpt tunnare material eller accepterat tjockare hyllplan. Det känns rätt bakvänt att göra på annat sätt.

Fast om jag var absolut tvungen att hyvla ner 60 cm hyllplan, hade jag gjort som beskrivits bra ovan - klyvt till halva bredden och kört dem genom min hyvel som kostar runt 40 000 ny nu. Den hyveln har skär som klarar limfog där fiberriktningen är lite hur som helst, vilket de flesta hyvlar har svårt med. Jag har tillgång till hyvel som klarar bredden, men har fel skär. Den hyveln är dyr på riktigt.

Nu när jag tänker efter hade jag gjort egen limfog i rätt mått direkt, nu när har maskinerna.

Berätta varför du står inför uppgiften, så kanske du kan få bättre tips. Att hyvla ner köpta hyllplan är förmodligen inte den bästa vägen.
 
  • Gilla
Pettman och 2 till
  • Laddar…
Sent på bollen men Biltema har 15mm limfog hyllplan i lite olika storlekar.
 
Om du prompt ska bearbeta ner 18mm till 15mm så är det väl annars att bygga en planfräsningsjigg till överhandsfräsen som är det budgetvänligaste. En bädd mellan två koplana rälar på vilka du kan köra en vagn med ytterligare en uppsättning räls som fräsen åker på. Sen får du svepa fräsen fram och tillbaka över ytan tills du avverkat det överflödiga materialet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.