Hej,

Bor i funkishus idag i två plan på ca 65m2 byggnadsyta, på toppen finns en kupa centrerad på taket som blir lite som ett plan 3 som är på ca 8m2 och med glas i stort sett runt om vilket gör att på vintern blir det mycket kallras. Då vi har öppet till tak på en del från plan 1 till 2 så blir det lite som en "skorsten" som värmen kan smita upp från plan 1 upp till plan 3, där det endast är ca 15 grader ännu kallare vid riktiga köldknäppar.

Jag funderar på om det kan vara mer ekonomiskt att sätta ett litet elelement längst upp som håller kupan till ca 20 grader så inte värmen nerifrån vill smita upp. Kan driften för elelementet bli försumbar i besparing från vattenburna golvvärmen från fjärrvärme?

Kan någon lista ut detta?

I min värld kan aldrig ett utökat energibehov innebära en besparing, så länge man inte producerar energi och säljer förstås.

Sätter du ett element där uppe så har du en värmekälla till som ska avge energi. För att hålla kupan 20 grader går det åt en viss mängd energi. Möjligen blir skorstenseffekten något längre, men den största vinsten blir nog att du känner mindre av kallraset. Men jag är tämligen säker på att du snarare kommer att få en högre energiförbrukning. Och även om vi säger att de tar ut varandra så förbrukningen är konstant, dvs det gör ingen skillnad i energiförbrukning så har du ändå förlorat på det eftersom element och installationen kostar något.

Fundera hellre på att sätta igen kupan på något sätt så värmen inte smiter upp där. T ex en glasskiva som sluter tätt mot kupan. Då får du ljuset men hindrar kallraset. Eller så isolerar du kupan bättre, byter ut glasen osv.

Höjer du temperaturen i kupan kommer det att gå åt mer energi.

Finns nog inga besparingar på att tillföra mer effekt utöver det du redan gör, men komfortmässigt blir det nog bättre fast det kanske blir problem med kondens på insidan av fönstren istället?

Enda sättet att spara är att få värmen att stanna kvar i huset lite längre.

Ekar visst här inne.... två gånger. :)

Hehe, tack för svaren!

I och med att vi inte använder kupan vintertid pga av kylan och på sommaren blir den varm som attan pga alla fönsterna så har jag funderat på att sätta igen den på vintertid. Men det är svårt då U-trappan som kommer från1>2 fortsätter från plan2>3, så är ett litet rum där uppe.

Så hur sätter man igen en u-trapp med luft mellan stegen som ändå inte ser fult ut då man vistas en hel del på plan 2 :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.