5 399 läst ·
67 svar
5k läst
67 svar
Värme: Värmekälla vid nybygge ??
Det är ett skatteavdrag som gäller alla oavsett var du bor och vad kommunen säger.CarMan skrev:
Gäller vid nybygge endast och det är 30% av materialkostnaden för inköp av bioanläggning upp till 60.000:- men med 10.000:- i avdrag från inköpssumman. Max 15.000:-
Även om en "vanlig" frånluftsvärmepump bara är på 2 kW täcker dom faktiskt 40-50 % av årsenergibehovet i ett nytt hus och dom sparar 6000-8000 kWh årligen. Dessutom finns det en kraftigare FVP på 5 kW som täcker 90 % av årsenergibehovet för ett nyproducerat hus. Läs följande artikel:poiu skrev:
http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=42156
BJohan skrev:Även om en "vanlig" frånluftsvärmepump bara är på 2 kW täcker dom faktiskt 40-50 % av årsenergibehovet i ett nytt hus och dom sparar 6000-8000 kWh årligen. Dessutom finns det en kraftigare FVP på 5 kW som täcker 90 % av årsenergibehovet för ett nyproducerat hus. Läs följande artikel:
självklart står allt i relevans mot vad huset drar. men min uppfattning är att hustilverkarna mer o mer snålar på issolering & om dom överhuvudtaget uppger en förbrukning så är det inte vad huset drar, utan vad hust teoretiskt drar efter det att en frånluftsvärmepump är instalerat & man har max 20 grader inne.
= husen drar mycke mer ön dom 6 000 - 8 000 kWh som du pratar om, man kan nog dubla den siffran
[länk]
Om de täcker 50 % av årsbehovet gällande värme och VV så innebär det väl en värmebehov på 12000 - 16000 kWh och det tror jag är relevant. Mitt hus på 200 m2 + 17 m2 förråd har ett värmebehov på ca 15 000 kWh/år. Då har jag ingen extrem isolering, 215 mm i väggar, 400 mm på vind och U-värde 1,7 på fönster. Det enda som är lite extremt är 370 mm isolering under plattan.
BJohan skrev:Om de täcker 50 % av årsbehovet gällande värme och VV så innebär det väl en värmebehov på 12000 - 16000 kWh och det tror jag är relevant. Mitt hus på 200 m2 + 17 m2 förråd har ett värmebehov på ca 15 000 kWh/år. Då har jag ingen extrem isolering, 215 mm i väggar, 400 mm på vind och U-värde 1,7 på fönster. Det enda som är lite extremt är 370 mm isolering under plattan.
Jag läste det som att ett nytt normaltstort hus hade ett värmebehov på 6-8000kWh/år, men så stod det ju inte :-[
det var mycke riktigt det dubbla som jag sa.
ja min erfarenhet är att man inte lägger så mycke issolering under plattan som energimyndugheten rekomenderar, vid golvvärme.2an skrev:
jag anser detta vara viktigt, specielt när man gjuter in golvärmen i plattan
om man bor långt norr ut så blir vintern längre & en ytjordvärme anläggning kan då snabbare räknas hem. tyver så brukar hustilverkarna göra ett stort påslag om man vill ha annan värmekälla (man får altså inga pengar för den frånluftsvärmepump som man slipper att köpa)
Det är inte helt lätt att plocka fram relevanta data om den här pumpen. På deras hemsida finns det inte angivet vad det blir för COP när man kör pumpen vid -15 C och levererar varmvatten vid +55 C, om det ens går 70 graders temp diff är ganska mycket. (Det finns ett diagram över COP och avgiven effekt men inget om driftpunkten). Det är dessutom onödigt att köra pumpen så kall för att ta tillvara kondenseringsvärmen i fukten, det räcker med daggpunkten.
Vad man ska tänka på när det gäller FVP är att den utsugna luften ska ersättas, energin som man utvinner från frånluften utan kondensering går åt till att värma tillluften när det är kallt ute. (Om man nu inte kyler så hårt som comfortzone gör). Det blir ett nollsummespel, plus värmen från kompressorns drivenergi.
Tar man tillvara kondenseringsvärmen blir det lite till.
Den här pumpen är intressant om den klarar driften -15 C förångare +55 C kondensor. Om det verkliga drift intervallet ligger ngnstans i mitten, ja då lider den av samma svaghet som alla FVP=värmen i frånluften räcker inte till under delar av året. (Och när det är som kallast gör den det definitivt inte)
En annan fråga når det gäller ventilation är att det är svårt att tillföra kall uteluft utan att drag uppstår. Det problemet löser man om man använder en TFX. (den tar vara på kondenseringsvärmen när det är kallt ute)
Vad gäller gjutenbottenplatta så isoleras i regel kantbalken alldeles för dåligt.
Vad man ska tänka på när det gäller FVP är att den utsugna luften ska ersättas, energin som man utvinner från frånluften utan kondensering går åt till att värma tillluften när det är kallt ute. (Om man nu inte kyler så hårt som comfortzone gör). Det blir ett nollsummespel, plus värmen från kompressorns drivenergi.
Tar man tillvara kondenseringsvärmen blir det lite till.
Den här pumpen är intressant om den klarar driften -15 C förångare +55 C kondensor. Om det verkliga drift intervallet ligger ngnstans i mitten, ja då lider den av samma svaghet som alla FVP=värmen i frånluften räcker inte till under delar av året. (Och när det är som kallast gör den det definitivt inte)
En annan fråga når det gäller ventilation är att det är svårt att tillföra kall uteluft utan att drag uppstår. Det problemet löser man om man använder en TFX. (den tar vara på kondenseringsvärmen när det är kallt ute)
Vad gäller gjutenbottenplatta så isoleras i regel kantbalken alldeles för dåligt.
Comfortzone klarar att värma varmvatten till 60 gr utan tillskottsel. Vid varmvattenvärmning är varvtalet hos kompressorn 50 Hz mot normala 75 Hz och avluften håller då några plusgrader. Värmepumpen ger då ca 4 kW.
Jag fick följande värden på COP från CZ
50 C: 3,0
55 C: 2,8
60 C: 2,6
Glöm inte att den ventilation en FVP använder är den ventilation Boverket kräver i nybyggda hus, inte mer. Man drar alltså in lika mycket kalluft i friskluftsventilerna oavsett vad man har för värmesystem i nybyggda hus. CZ "räcker alltså till" lika mycket som vilken annan värmekälla på 5 kW som helst. Givetvis räcker inte 5 kW de kallaste dagarna om man inte har ett extremt välisolerat hus. För mig täcker den ändå 90 % av energibehovet. Då värme jag 200 m2 till +20 gr samt 17 m2 förråd (+10 gr). De resterande 10 % täcker elpatronen. Efter en del skruvande på parametrarna hoppas få mindre tillskott i vinter.
Glöm inte att den ventilation en FVP använder är den ventilation Boverket kräver i nybyggda hus, inte mer. Man drar alltså in lika mycket kalluft i friskluftsventilerna oavsett vad man har för värmesystem i nybyggda hus. CZ "räcker alltså till" lika mycket som vilken annan värmekälla på 5 kW som helst. Givetvis räcker inte 5 kW de kallaste dagarna om man inte har ett extremt välisolerat hus. För mig täcker den ändå 90 % av energibehovet. Då värme jag 200 m2 till +20 gr samt 17 m2 förråd (+10 gr). De resterande 10 % täcker elpatronen. Efter en del skruvande på parametrarna hoppas få mindre tillskott i vinter.
Den verkar verkligen ligga ett steg före.
Naturligtvis räcker FVP till för att värma tilluften annars vore det skräp med den. Det intressanta är hur mycket mer den mäktar med.
Mycket intressanta driftserfarenheter, Tack.
Med dina erfarenheter tycker jag det är synd att cz inte redovisar fullständiga driftsdata på pumpen. Det har de inget att förlora på.
(problemet med kalldrag går att lösa med separat tilluftsfläckt och värmebatteri)
Naturligtvis räcker FVP till för att värma tilluften annars vore det skräp med den. Det intressanta är hur mycket mer den mäktar med.
Mycket intressanta driftserfarenheter, Tack.
Med dina erfarenheter tycker jag det är synd att cz inte redovisar fullständiga driftsdata på pumpen. Det har de inget att förlora på.
(problemet med kalldrag går att lösa med separat tilluftsfläckt och värmebatteri)
BJohan skrev:Comfortzone klarar att värma varmvatten till 60 gr utan tillskottsel. Vid varmvattenvärmning är varvtalet hos kompressorn 50 Hz mot normala 75 Hz och avluften håller då några plusgrader. Värmepumpen ger då ca 4 kW.
Ja ska man ha frånluftsvärmepump så är det en sån man ska ha, ingen av dom andra är värda namnet värmepump.
får man fråga vad uppvärmningskostnaden är på dina 200+20 kvadrat, altså exklusive hushållsel.
Egentligen har jag inga riktigt tillförlitliga värden på uppvärmningskostnaden förrän juni nästa år, eftersom jag monterade elmätare på VP i juni. Men vi har bott i huset ett år nu, och värmepumpen har producerat 16086 kWh + tillskott 1577 kWh. Det ger 91 % täckningsgrad av värmebehovet 17663 kWh/år. Om man utgår från COP 3 i snitt är svaret på din fråga 6939 kWh/år. Men jag har inga mätningar som styrker att COP är 3 ännu. I september har jag hittills mätt COP till 2,9 i snitt och då är det ju nästan bara varmvattenvärmning.
Fler faktorer gör att jag tror att värmebehovet kommer att minska nästa år:
Hela hösten förra året saknades takluckor på övervåningen, så vi eldade för kråkorna. Golvvärmen saknade reglering på övervåningen och i förrådet (hade +25 gr där fram till februari) Jag gjorde en del justeringar av styrparametrar i mars, och jag märkte direkt att tillskottet minskade rejält.
Fler faktorer gör att jag tror att värmebehovet kommer att minska nästa år:
Hela hösten förra året saknades takluckor på övervåningen, så vi eldade för kråkorna. Golvvärmen saknade reglering på övervåningen och i förrådet (hade +25 gr där fram till februari) Jag gjorde en del justeringar av styrparametrar i mars, och jag märkte direkt att tillskottet minskade rejält.
Hmm. Ett alternativ som ett par VP försäljare har gett mig är att låta huset gå på sitt orginal system med NIBE 360P FVP och slänga in en Luft/luft pump i graget. IVT har t.o.m en med en 10 graders funktion. Kan passa bra i garaget....
Kommentarer ???
Kommentarer ???
poiu:

ja du poiu - det är inte lätt att hälla vatten på gäss o tro att de skall bli blöta
Matti: du hade tre alternativ, och av dom tror jag CarMans favo är bäst
och jag instämmer i hans "överdimensioneringsteorier" för de börjar korrelera med de "ideala" förhållanden som behövs för att få ut det som lovas
tror också på att överdimensionera ytan/längden i mark ty marken är solvärmd och det finns rapporter som visar att tempen sjunker med tiden (gåller även borrhål som inte träffat en grundvattenådra)
att installera 2 VP skall inte vara lönsamt
men just bl.a detta "mygel" från huslev för att maskera skalets energi-/effektbehov kan leda till "ickelogiska" lösningar
När någon idogt hävdar något utan att presentera underlag så att andra kan räkna och kontrollera det man kommit fram till får det mig att rynka pannan
- alltså varför vill en husleverantör absolut ha med värmepumpar idag likasom man ville ha med direktverkande el för 20 år sen.
- vad är det som egentligen talar för en investering i en maskin som i bästa fall håller 15-20 år är bättre än en investering i en bredare regel och en isoleringsmatta till, med livslängd minst lika med längsta lånet (60 år eller säg 4 ggr maskinens) och med underhållskostnad noll
- bekvämlighet förs ofta fram - men de kWh som inte finns borde ju vara ännu "bekvämare"
head on - huvet på spiken :
ja du poiu - det är inte lätt att hälla vatten på gäss o tro att de skall bli blöta
Matti: du hade tre alternativ, och av dom tror jag CarMans favo är bäst
och jag instämmer i hans "överdimensioneringsteorier" för de börjar korrelera med de "ideala" förhållanden som behövs för att få ut det som lovas
tror också på att överdimensionera ytan/längden i mark ty marken är solvärmd och det finns rapporter som visar att tempen sjunker med tiden (gåller även borrhål som inte träffat en grundvattenådra)
att installera 2 VP skall inte vara lönsamt
men just bl.a detta "mygel" från huslev för att maskera skalets energi-/effektbehov kan leda till "ickelogiska" lösningar
När någon idogt hävdar något utan att presentera underlag så att andra kan räkna och kontrollera det man kommit fram till får det mig att rynka pannan
- alltså varför vill en husleverantör absolut ha med värmepumpar idag likasom man ville ha med direktverkande el för 20 år sen.
- vad är det som egentligen talar för en investering i en maskin som i bästa fall håller 15-20 år är bättre än en investering i en bredare regel och en isoleringsmatta till, med livslängd minst lika med längsta lånet (60 år eller säg 4 ggr maskinens) och med underhållskostnad noll
- bekvämlighet förs ofta fram - men de kWh som inte finns borde ju vara ännu "bekvämare"