2 014 läst ·
56 svar
2k läst
56 svar
Värme till cigarrer
Är det inte tvärtom?T TechChad skrev:Om ett utrymme värms upp, men den omslutande temperaturen är lägre och ingen fukt läggs till eller tas bort, kommer relativ luftfuktighet att öka. Detta beror på att den relativa luftfuktigheten är ett mått på hur mycket vattenånga luften innehåller i förhållande till dess maximala kapacitet vid den aktuella temperaturen. När temperaturen stiger, ökar luftens kapacitet att hålla vattenånga, vilket kan leda till en ökning av relativ luftfuktighet om inget vatten läggs till eller tas bort.
Rätt mig gärna om jag har fel?
Samma mängd absolut fuktighet blir lägre RF eftersom varmare luft kan bära mer fukt än den som finns i luften.
…..ingen fult läggs till eller tas bort….så sjunker ju RF om utrymmet värms upp.T TechChad skrev:Om ett utrymme värms upp, men den omslutande temperaturen är lägre och ingen fukt läggs till eller tas bort, kommer relativ luftfuktighet att öka. Detta beror på att den relativa luftfuktigheten är ett mått på hur mycket vattenånga luften innehåller i förhållande till dess maximala kapacitet vid den aktuella temperaturen. När temperaturen stiger, ökar luftens kapacitet att hålla vattenånga, vilket kan leda till en ökning av relativ luftfuktighet om inget vatten läggs till eller tas bort.
Rätt mig gärna om jag har fel?
1 gram vatten i 13 grader luft ger lägre RF än 1 gram vatten i 18 grader.
Styrskåp och andra elskåp monterar man ibland värmare i. Finns både med och utan fläkt och i olika effekter, finns då väldigt små från några enstaka watt. FInns även 12, 24, 36, 48, 120 och 230V att välja på efter ens önskemål/förutsättningar.
https://www.oemautomatic.se/produkter/elskåpskomponenter/temperatur-reglering/värmare-_-484467
Brukar även sätta tryckutjämningsventiler/membran för att försöka minska kondensbildningen men det är mest på skåp utomhus.
https://www.rutab.se/produkter/fors...lbehor/tryckutjamnings-ventil-rostfri-product
https://www.oemautomatic.se/produkter/elskåpskomponenter/temperatur-reglering/värmare-_-484467
Brukar även sätta tryckutjämningsventiler/membran för att försöka minska kondensbildningen men det är mest på skåp utomhus.
https://www.rutab.se/produkter/fors...lbehor/tryckutjamnings-ventil-rostfri-product
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 014 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 014 inlägg
Det fungerar tvärtom. Du skriver rätt men tänker fel. 😉T TechChad skrev:Om ett utrymme värms upp, men den omslutande temperaturen är lägre och ingen fukt läggs till eller tas bort, kommer relativ luftfuktighet att öka. Detta beror på att den relativa luftfuktigheten är ett mått på hur mycket vattenånga luften innehåller i förhållande till dess maximala kapacitet vid den aktuella temperaturen. När temperaturen stiger, ökar luftens kapacitet att hålla vattenånga, vilket kan leda till en ökning av relativ luftfuktighet om inget vatten läggs till eller tas bort.
Rätt mig gärna om jag har fel?
När temperaturen stiger, ökar luftens kapacitet att hålla vattenånga. Vilket ger lägre relativ luftfuktighet.
Varsågoda - ett interaktivt mollierdiagram. Där kan ni labba lite och komma till insikt. 😉
https://www.mollier-diagram.com/
https://www.mollier-diagram.com/
Låter som dyra grejer.Purre skrev:
Styrskåp och andra elskåp monterar man ibland värmare i. Finns både med och utan fläkt och i olika effekter, finns då väldigt små från några enstaka watt. FInns även 12, 24, 36, 48, 120 och 230V att välja på efter ens önskemål/förutsättningar.
[länk]
Brukar även sätta tryckutjämningsventiler/membran för att försöka minska kondensbildningen men det är mest på skåp utomhus.
[länk]
Just nu är det rimligaste Bang for the bucks en värmematta eller glödlampa
Finns billigare i asien. Sen kan man alltid lägga det i en vågskål mot vad cigarrerna kostar.D Derbyboy skrev:
Här är 30W för €30 som exempel.
https://www.tme.eu/se/details/04702.0-00/varmeelement/stego/
Sen skulle jag säga att denna på 10W men med fläkt som även är dyrare säkert blir bättre eftersom fläkten gör att luften cirkulerar och du får en mer jämn värme i utrymmet.
https://www.tme.eu/se/details/fgc0017.2/varmeelement/dbk-technitherm/370306-01/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden