Vattnet i kranarna är lika varmt som pannan visar, där måste man vara försiktig när man ska tvätta sig.
Tog bilder som jag hoppas visa vad det är, kan ta flera bilder om så behövs. En pil visar på första bilden vilken jag menar. Kan även klicka på bilden för att zoma in. Sen har det inte varit en prioritet att ta bort den extra isoleringen på rören sen i sommar (damm) Nyinförskaffat hus.
http://www.ladda-upp.se/bilder/qzgoirzihigcdt/
http://www.ladda-upp.se/bilder/qegvwlautojs/
http://www.ladda-upp.se/bilder/hmbltootjycvos/
http://www.ladda-upp.se/bilder/omhtvphtbhcpwf/
http://www.ladda-upp.se/bilder/ygrsxikvifnx/
Röret näst längst in är det här på baksidan.
http://www.ladda-upp.se/bilder/dfkkyhcfewhod/
Tog bilder som jag hoppas visa vad det är, kan ta flera bilder om så behövs. En pil visar på första bilden vilken jag menar. Kan även klicka på bilden för att zoma in. Sen har det inte varit en prioritet att ta bort den extra isoleringen på rören sen i sommar (damm) Nyinförskaffat hus.
http://www.ladda-upp.se/bilder/qzgoirzihigcdt/
http://www.ladda-upp.se/bilder/qegvwlautojs/
http://www.ladda-upp.se/bilder/hmbltootjycvos/
http://www.ladda-upp.se/bilder/omhtvphtbhcpwf/
http://www.ladda-upp.se/bilder/ygrsxikvifnx/
Röret näst längst in är det här på baksidan.
http://www.ladda-upp.se/bilder/dfkkyhcfewhod/
Om varmvattnet i kranarna inte ska bli varmare än vad den står på (om jag förstår det rätt, eller har jag fel där?) då borde den vara trasig den med, eftersom kran i kök, toa samt dusch blir lika varmt som visaren på pannan i sig visar. Kollade precis med kött termometer (har inget annat att mäta med) i kranarna precis, och där är det 84 grader nu, som pannan visar.
Edit : Får nog ta hit någon som kan kolla detta, byta det eller kolla vad som behövs göras ligger utanför mina kunskaper om detta. Tack så hemsk mycket för hjälpen.
Edit : Får nog ta hit någon som kan kolla detta, byta det eller kolla vad som behövs göras ligger utanför mina kunskaper om detta. Tack så hemsk mycket för hjälpen.
Redigerat:
Ja den har nog gjort sitt, kanske lika bra han byter pumpen/pumparna oxå när han ändå är där. Se då till att han byter avstängningarna på båda sidor oxå om dom läckerLagerM skrev:Om varmvattnet i kranarna inte ska bli varmare än vad den står på (om jag förstår det rätt, eller har jag fel där?) då borde den vara trasig den med, eftersom kran i kök, toa samt dusch blir lika varmt som visaren på pannan i sig visar. Kollade precis med kött termometer (har inget annat att mäta med) i kranarna precis, och där är det 84 grader nu, som pannan visar.
Edit : Får nog ta hit någon som kan kolla detta, byta det eller kolla vad som behövs göras ligger utanför mina kunskaper om detta. Tack så hemsk mycket för hjälpen.
Redigerat:
Paytax - Synd jag inte visste det tidigare, nu har jag 2 nya pumpar som redan är skickade och på väg.
kulle - Pumparna ger jag mig själv på redan i morgon, om dom har kommit fram då. Men får ringa en VVS montör i morgon ändå, lika bra att få i ordning på temperaturen för tappvarmvattnet också, så slipper man folk som gapar till ibland för det är för varmt. Du sa att dom förhoppningsvis tätar sig själva, och det verkar dom göra, från 1 droppe/sek när det började, till 1 var 8:e sek i går kväll, precis nu 16/17 sek mellan varje droppe, så det går åt rätt håll.
kulle - Pumparna ger jag mig själv på redan i morgon, om dom har kommit fram då. Men får ringa en VVS montör i morgon ändå, lika bra att få i ordning på temperaturen för tappvarmvattnet också, så slipper man folk som gapar till ibland för det är för varmt. Du sa att dom förhoppningsvis tätar sig själva, och det verkar dom göra, från 1 droppe/sek när det började, till 1 var 8:e sek i går kväll, precis nu 16/17 sek mellan varje droppe, så det går åt rätt håll.
Tyvärr är det ju oxå så att gamla avstängningar inte alltid håller tätt , så det kanske kommer spruta rätt mycket vatten när du byter pump även om dom är stängda.
Det kanske är en bra ide att byta en dag när du vet att du har hela dagen på dig.
Har du inte tidigare gjort såna här saker så rek. jag att du tar hjälp av en rörkrökare eller kompis som gjort sånt här tidigare, med tanke på att det är rätt kallt ute nu och man vill ju inte va utan värme nån längre tid.
Det kanske är en bra ide att byta en dag när du vet att du har hela dagen på dig.
Har du inte tidigare gjort såna här saker så rek. jag att du tar hjälp av en rörkrökare eller kompis som gjort sånt här tidigare, med tanke på att det är rätt kallt ute nu och man vill ju inte va utan värme nån längre tid.
Redigerat:
Pumparna hade kommit i morse. Och nyfiken och enveten (ibland till det dumma) som man är, så gav jag mig på det själv. Ca en timme senare hade vattnet torkats upp, fyllts på samt pannan tänd. Nu är vattnet varmare i acktank än pannan. (5 grader, men känns konstigt) Vad skönt det känns när det fungerar som det ska. En VVS montör kommer dock förbi i morgon för att titta på tappvarmvattnet och vad som behövs göras där. Verkligen tacksamt att kunna få hjälp här, Tack så hemskt mycket. Nu kommer nog den gamla oljetanken åka ut eftersom den ej kommer att användas mera när man har gratis ved, så det kommer byggas en egen acktank där den stod istället, ca 2,5x1,2x1,2, ska bli ett intressant projekt.
Edit : Om pannan är 75 grader, och acktank blir 75 grader på visarna både uppe och nere på den, kan acktacken verkligen bli varmare än pannan sen? Känns fel eftersom vatten kommer väl bara tillbaka från tacken till pannan, och om den då är 75 kan den inte kyla ner pannan som också är 75. visarna måste väl visa fel här då? Eller har jag fel där?
Edit : Om pannan är 75 grader, och acktank blir 75 grader på visarna både uppe och nere på den, kan acktacken verkligen bli varmare än pannan sen? Känns fel eftersom vatten kommer väl bara tillbaka från tacken till pannan, och om den då är 75 kan den inte kyla ner pannan som också är 75. visarna måste väl visa fel här då? Eller har jag fel där?
Redigerat:
Själv e bäste drängLagerM skrev:Pumparna hade kommit i morse. Och nyfiken och enveten (ibland till det dumma) som man är, så gav jag mig på det själv. Ca en timme senare hade vattnet torkats upp, fyllts på samt pannan tänd. Nu är vattnet varmare i acktank än pannan. (5 grader, men känns konstigt) Vad skönt det känns när det fungerar som det ska. En VVS montör kommer dock förbi i morgon för att titta på tappvarmvattnet och vad som behövs göras där. Verkligen tacksamt att kunna få hjälp här, Tack så hemskt mycket. Nu kommer nog den gamla oljetanken åka ut eftersom den ej kommer att användas mera när man har gratis ved, så det kommer byggas en egen acktank där den stod istället, ca 2,5x1,2x1,2, ska bli ett intressant projekt.
Edit : Om pannan är 75 grader, och acktank blir 75 grader på visarna både uppe och nere på den, kan acktacken verkligen bli varmare än pannan sen? Känns fel eftersom vatten kommer väl bara tillbaka från tacken till pannan, och om den då är 75 kan den inte kyla ner pannan som också är 75. visarna måste väl visa fel här då? Eller har jag fel där?
Tempen på panna och tank följs åt hela tiden eftersom du har en kombipanna med vvb i, vattnet cirkulerar hela tiden på ena eller andra hållet,
Kan inte mera än att hålla med. Och värmen i pannan är idag varmare än det tidigare varit utan att behöva tända, skönt. Och avstängnings skruven läcker mindre idag än den gjorde igår, så den verkar gå åt rätt håll igen. Fick en liten till ide om tankarna igen som i mitt tycke verkar vara en bra ide. Ska som sagt svetsa, eller en vän som är svetsare gör det, alltså bygga en egen acktank över vintern där olje tanken nu står. Sen har jag ju en 500 liters tank för tillfället, den tänkte jag använda till att ha varmvatten i över sommaren, som ska värmas upp med solslingor på taket. Är det några svårigheter att koppla det så man bara använder 500 liters solslinge tanken utan att något värms upp i den planerade större tanken? Tänkte mest på storleken där och hurvida solen kan värma så mycket i förhållande till mängd solslinger jag kommer lägga på taket. (ca 2 m2) Finns det något kopplings schema eller liknande här inne som man kan titta på och se om det går och lösa någon bit av det själv? Fann inget om det här.
Nu ser jag att kärt barn verkar ha många namn. Det jag menar är rör med vatten som värms upp av solen, och enbart ska vara till för tappvarmvattnet. Kanske är vad jag skrev ändå. Tanken kommer från ett annat hus några hundra meter bort, där förra husägaren byggde det helt själv av inköpt material. Har inga planer att köpa ett färdigt paket utan göra det själv här också. Man är ju nyfiken av sig som sagt och vill prova sig fram.
Skeptisk, jeg varmer 4 m3 med 12 m2. Solfangere sommerstid. Dekker tappevan til 4 voksene fra tidlig mai til sent september. Lagret 4000 kw/h i 2012 husk elkolb i 500 l tanken. Tror ikke kona blir glad når det er tomt for varmtvann.
Klicka här för att svara