OlaF skrev:
Jag har sparat i fonder i många år och gör *minst* 10% kapitalökning per år. Inte som att spela på lotto så det var bara en tramsig jämförelse. Räkna själv på vad 140000 investerade till 10% årlig kapitalökning och återinvesterat över 30 år. Tror nog att du kan se att det blir rätt mycket pengar att betala elräkningar för. Använder man kapitalvinsten rakt av blir det ju bara det knappt 2000 per månad att köpa el för (30% av vinsten avgår ju i skatt).

Tycker man inte om att ta med kapitalvinster i beräkningen så kan man i alla jämföra med att amortera av motsvarande på lånet. Just nu är det ganska ynkliga pengar att tjäna eftersom räntorna är så låga, men de kommer ju stiga. 5-7% är nog inte så dumt att räkna på som bottenlånssnitt över 30 år.

Sedan att jag tycker att energisparande investeringar är bra ur miljösynpunkt är en annan sak, men man ska inte glömma bort kapitaldelen i kalkylen. Oftast när man räknar på kronor/mil för en bil så tar man ju med kapitaldelen i kalkylen.
du får nog ställa upp ett räkneexempel.
menar du att man ska bo i tält i 30 år till kapiatet väsxt så mycka ett man har ett överskått varje år som räcker till att betala räkningen?

bättre att köpa bergvärme & bo som vanlig i max 10 år & sen sprida pengar om kringsig. då lånet är betalt så är det ju ren vinst.

dit exempel ska ju räcka till att både betala elräkingen & betala fonder varje månad, vinsten kommer i båda fallen efter flera år.

delfin skrev:
MagnusS:

Det jag kom fram till efter att ha pratat med installatörer och andra i branschen ( jobbar i kylbranschen själv) var:
För luft/vatten ligger CTC mycket bra till, verkningsgrad och styrsystem, Sanyo som alternativ men dyrt och ett frågetecken för CO2 systemet (högre tryck och smörjning).

För bergvärme: Nibe kör fortfarande med kolvkompressor :P. De får inte vara med på offert ens.
Scroll kör numera Thermia  och IVT  med, bägge är gamla i värmepumpsbranschen. 180 000 totalt installerade resp 300 000 totalt installerade.
Varför lämnade de kolvkompressorn?
På stora installationer regerar scrollkompressorn. Fokuset på utvecklingen ligger hos scroll. Ju kallare det blir i brine in desto större skillnad i verkningsgrad. :D

kolvkompressorn är driftsäker & ger ökad effekt med lägra framlednings temp, varför har inte alla det?
jo man måste ju haka på en reklam fluga som alla andra.

vad har du för kompressor i ditt kylskop eller ac:n i bilen.. Jo en kolvkompressor, har du behövt byta den nån gång? nä!
nackdelen är att den inte är lika tyst.

Mitt exempel bygger på att man har 140000 att investera i bergvärme eller på banken.

CarMan skrev:
menar du att man ska bo i tält i 30 år till kapiatet väsxt så mycka ett man har ett överskått varje år som räcker till att betala räkningen?
Nu slutar jag diskutera detta för nu är det bara löjligt.

OlaF skrev:
Mitt exempel bygger på att man har 140000 att investera i bergvärme eller på banken.

Nu slutar jag diskutera detta för nu är det bara löjligt.
Har du 140 000:- på bnken & får 2% ränta ger det 233:-/ månad., men måste betala 2083:-/ månad i uppvärmning.( 2083-233=1750:-/ = 21 000:-/år)

men om du nu hade 140 000:- från början så hade du inte lånat till bergvärmen & då var det ju ren vinst direkt.
uppvärmningskostnden blir då 700:-/mån = 8400:-/år

bergvärmen var då 12 600:- billigare / år än att ha pengarna på mankan.

Nu kan vi sluta diskutera !

25000kWh/år i ren uppvärmning? Du behöver inte bergvärme, du behöver vettig isolering...

Fast, läser man dina inlägg så går det ju tusan att lösa världssvälten med bergvärme.  ::)

Jag vet... jag *skulle* inte diskutera detta mer, men...

Vi kan ju kolla på ursprungsinläggets siffror (snitten).

Merkostnad på 60kkr för att tjäna 3000 per år.

60kkr vettigt investerade ger minst 10% utveckling. Fullt uttaget och skattat ger 4200 per år i "vinst". Alltså 1200kr bättre än om man borrat. Återinvestera dessa 1200kr (vilka egentligen är runt 1700 oskattat) så växer ditt kapital varje år och dina 10% vinst blir mer och mer i kronor varje år. Om tio år kanske du får borrhålet gratis, om du fortfarande tycker att du vill ha det.

3000kr per år på 60kkr motsvarar 5% så om något år eller två är det t.o.m. bättre vinst att ammortera lånet med pengarna.

Men, visst är bergvärme bra, på en del ställen. Men det är inte *alltid* bäst eller ens värt merkostnaden.

OlaF skrev:
Fast, läser man dina inlägg så går det ju tusan att lösa världssvälten med bergvärme.  ::)
;D ;D ;D

OlaF skrev:
Jag vet... jag *skulle* inte diskutera detta mer, men...

Vi kan ju kolla på ursprungsinläggets siffror (snitten).

Merkostnad på 60kkr för att tjäna 3000 per år.

60kkr vettigt investerade ger minst 10% utveckling. Fullt uttaget och skattat ger 4200 per år i "vinst". Alltså 1200kr bättre än om man borrat. Återinvestera dessa 1200kr (vilka egentligen är runt 1700 oskattat) så växer ditt kapital varje år och dina 10% vinst blir mer och mer i kronor varje år. Om tio år kanske du får borrhålet gratis, om du fortfarande tycker att du vill ha det.

3000kr per år på 60kkr motsvarar 5% så om något år eller två är det t.o.m. bättre vinst att ammortera lånet med pengarna.

Men, visst är bergvärme bra, på en del ställen. Men det är inte *alltid* bäst eller ens värt merkostnaden.

hur gör man för att garanterat få 10% i avkastning på en investering, visa vilken fond som garanterar det !

även detat exempel bygger ju på att man sitter med 60 000:- som man kan spendera + att man ska betala den svindyra uppvärmningen också.

med dagens låga låneränntor tjänar du garanterat mer på att slanta in dom där 60 000:- & låna mindre för din bergvärme anläggning. Tänk på att också inflationen äterupp låner & din vinst som avkastningen sak ge.

CarMan skrev:
Har du 140 000:- på bnken & får 2% ränta ger det 233:-/ månad., men måste betala 2083:-/ månad i uppvärmning.( 2083-233=1750:-/ = 21 000:-/år)

men om du nu hade 140 000:- från början så hade du inte lånat till bergvärmen & då var det ju ren vinst direkt.
uppvärmningskostnden blir då 700:-/mån = 8400:-/år

bergvärmen var då 12 600:- billigare / år än att ha pengarna på mankan.

Nu kan vi sluta diskutera !
Lite ovanlig investeringsanalys ....har aldrig sett nån sån tidigare :D

Var och en blir salig på sin tro.

Inga fonder garanterar ökning men man kan ju kika på sådana som har varit konsekventa de senaste fem åren... inte helt osäkra tips. Jag ligger långt över 10% på mina investeringar men då lägger jag ett par kvartar i månaden på att hålla koll på läget och utvecklingen. Betalade hela min kontantinsats med fondsparade pengar så jag *vet* hur mycket man kan få ut per år och vart det barkar om man återinvesterar. Jag sitter inte bara och gissar här...

Din kalkyl bygger ju delvis på att elpriset kommer öka och det är ju också att sia i framtiden. Vem vet vilka nya energiformer vi har om tio år? Kanske fusionsenergi för 10 öre/kWh eller polsk kolel för tredubbla dagspriset. Det vet ingen av oss.

Mitt sista exempel bygger på första inlägget. Merkostnad för att borra bergvärme kontra besparingen mot en luft/luft-VP. Inga konstigheter.

Så, jag gör på mitt sätt, du på ditt och de som inte har bestämt sig än kanske vill ha flera vinklar på samma problem.

Slutdiskuterat?

OlaF skrev:
Din kalkyl bygger ju delvis på att elpriset kommer öka och det är ju också att sia i framtiden.
min kalkyl bygger inte på att elpriset ökar ! det var vad det kostade i år.

CarMan skrev:
räkna med dessa siffror & ta med inflation & höjt elpris. dubbet elpris mot idag är det inte onormalt att vi har om 15 år.
Vi vet inte vad som händer med elpriset i framtiden, men en sak är säker, det lär stiga.
Läser jag fel eller? ???

Din uträkning med att en tredjedel av värmekostnaden är bättre än 2% bankränta håller jag med om, liksom inget snack om den matten. Men det var inte riktigt det som var frågan utan läs första inlägget igen och räkna på om det är vär merkostnaden kontra vinsten. Tycker du fortfarande det så får du tycka det. Jag tycker inte det. Trådskaparen får tycka vad han vill.

Jag orkar i alla fall inte ge mig in i ett citatkrig om detta utan tycker att jag har argumenterat nog för min syn på saken.

Har du, eller någon annan, ytterligare frågor på min kalkyl eller vill ha förtydligande på något jag skrivit så kommer jag svara men jag vill inte sitta och tjafsa och repetera mig. Känns liksom inte så relevant för tråden.

jag har inte i något av mina matte exempel tagit hänsyn till att elpriset komer att stiga.

jag var inte på Boubers hemsida o kollade fondstatestik för de senaste 5 åren. dom har 84 fonder & det är 4 som har gått med 10% vinst eller mer.
det är 40 som har gått med vinst
det är 25 som gått minus

Nu rensar jag denna tråd på material som mer handlar om vem som får posta inlägg och inte, än ursprungsfrågan. Så länge man håller sig till ämnet och är trevlig är man välkommen att posta inlägg. Vi är här för att diskutera - forumet vore dött utan olika uppfattningar.

Fortsätt nu en saklig diskussion kring ett i allra högsta grad relevant ämne!

Mvh,
MathiasS
Moderator

Då måste jag bara sticka ut hakan och säga att det är litet trist att "ryggdunk-och-skaka-hand" är i stort sett det enda som tagits bort. Antingen kan väl hela det delivis irrelevanta utspelet kastas, från typ #45, eller så kunde avslutningen vara kvar. Nu framstår det som om jag och CarMan fortfarande är "i luven" på varandra och så kände vi nog inte efter de inlägg som tagits bort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.