15 245 läst ·
64 svar
15k läst
64 svar
Värme: Intressant bergvärme vs. luft/vatten
Din beräkning bygger på att vi har 0% inflationMagnusS skrev:Enkel kalkyl, utgående från elvärme, som jag _tror_ är billigare än olja.
Utgå från den faktiska kostnaden, t.ex. uppvärmning 30ksek/år
Fast elförbrukning 10ksek/år (Datorer, tvätt, disk, lyse etc)
Återstår 20ksek att göra något med.
Med ett cop-tal? Skillnaden mellan tillförd energi och uppvärmningsenergi, så kan vi göra lite olika kalkyler.
Ansätt 140ksek i investeringskostnad
Ansätt COP=3, Uppvärmningskostnad 6ksek/år, återbetalningstid 10 år, utan räntor
COP=4 Uppvärmningskostnad 5ksek/år återbetalningstid 9 år, utan räntor
COP=5 Uppvärmningskostnad 4ksek/år återbetalningstid 9 år, utan räntor
COP=100 Uppvärmningskostnad 0/år återbetalningstid 7 år.
Om man dessutom lägger på räntor och liknande ökar återbetalningstiden med ytterligare några år.
Jag har gjort en några grova avrundningar, som en del matematiskt sinnade kanske inte gillar, men det hela är völdigt oexakt.
Men väg gärna investeringen i en ny elpanna mot investeringen i någon typ av värmepump och förskö få det att gå ihop på mindre än 5 år, vilket är en relativt rimlig tid i industrin.
Glöm inte att du betalar för en massa energi när energibrunnen borras.
0% löneökning
& 0% ökning av elpriset.
Om så skulle vara fallet & om du kommer att dö om 10 år & desutom skiter i dinaefterlevande så har du en bra poäng där.
för enkelhets skul så kan du väll räkna med dina ologiska siffror & räkna med att du ska bo i huset i 30 år
(vi kan för enkelhets skull säka att räntorna motsvarar inflation & elprishöjning m.m.)
CarMan skrev:Din beräkning bygger på att vi har 0% inflation
0% löneökning
& 0% ökning av elpriset.
Om så skulle vara fallet & om du kommer att dö om 10 år & desutom skiter i dinaefterlevande så har du en bra poäng där.
för enkelhets skul så kan du väll räkna med dina ologiska siffror & räkna med att du ska bo i huset i 30 år
(vi kan för enkelhets skull säka att räntorna motsvarar inflation & elprishöjning m.m.)
Vi räknar med COP 3
vi investerar 140 000:-
vi betalar 6 000:-/ år i uppvärmning
vi bor där i 30 år = 320 000 + 50 000 för en ny värmepump då blir totalen 370 000:-
Vi har kvar elpannan
0:- i investering
20 000:-/ år i uppvärmningskostnad
Vim bor där i 30 år = 600 000:- + en nu elpanna (2 om vi ska vara noga, men jag räknar på elpannans fördel nu)
Då blir totalen 630 000:-
om vi nu elpriset går upp blir skilnaden ännustörre !!!
Hade du investerat dina 140 tusen så skulle du ha ca 605 tusen i handen efter 30 år och kunnat betala hela elräkningen ;DCarMan skrev:Vi räknar med COP 3
vi investerar 140 000:-
vi betalar 6 000:-/ år i uppvärmning
vi bor där i 30 år = 320 000 + 50 000 för en ny värmepump då blir totalen 370 000:-
Vi har kvar elpannan
0:- i investering
20 000:-/ år i uppvärmningskostnad
Vim bor där i 30 år = 600 000:- + en nu elpanna (2 om vi ska vara noga, men jag räknar på elpannans fördel nu)
Då blir totalen 630 000:-
om vi nu elpriset går upp blir skilnaden ännustörre !!!
Jag förstår itne att du tycker att man måste upp i 40 000kW för att räkna hem en bergvärmeanläggning, ser du inte prisskilnaden mellan 370 000:- & 630 000:-MagnusS skrev:Tja,
Man kan spekulera i vad som händer med elpriset och hur räntor och inflation ser ut.
Däremot glömde jag att påpeka att huset stiger med kanske 100k i värde för att det sitter en värmepump i det, med dagens räntesatser.
Men som du påpekade, man halverar sin energiförbrukning med värmepump, med 30k/år i elräkning får du istället 15k/år, vilket var fallet med COP=4 i beräkningarna.
Det jag ville påpeka i kalkylen var att man nog måste upp i elräkningar på 40k/år för att kunna räkna hem projektet.
Sedan finns det vissa vinster man kan göra för att oljepannan har slutat upp att vara med. Men det är inte rättvist att jämföra kostnad för olja till en gammal ineffektiv oljepanna med kostnaden för en värmepump.
Däremot så är jag skeptisk till hela miljökostnaden, hur mycket kostar det miljön totalt att producera en värmepump, skrota den och borra själva hålet? Var finns de siffrorna.
Vilken typ av investeringar är det som räknas hem på 30 års sikt? Stora infrastrukturinvesteringar som broar mm. Men ett uppvärmningssystem, där tillverkaren garanterar en teknisk livslängd på 10 år?
det är ju inga småpotatis vi pratar om.
om vi räknar såhär då.
dun el panna är gammal & behöver bytas, en ny kostar 30 000:- + 5 000 i instalation & borttagning av den gammla.
den bergvärme du fått pris på kostar 140 000:-
skilnaden är alltså 105 000:- & det är väl den kostnaden som är intresant om utgångsläget att pannan måste bytas.
Vi lägger till 15 000:- & får en anläggning som ger års COP på 3,5
då är skilnaden 120 000:-
inflationen & löneökniungen tar ut räntorna, men elpriset stiger (har gjort en överslags räkning på ca 2%/år)
Vi har i detta exempel ett hus som drar 25 000kWh i uppvärmeni/varmvatten.
investering 155 000:-
uppvärmningskostnaden blir 7200:-/år
på 10 år har vi betalat 75 000:- i uppvärmning/varmvatten
totalt 230 000:-
om vi då tittar på elpannan så får vi följande
investering 35 000:-
uppvärmningskostnad 25 000:-/år
på 10 år ha vi betalat 262 500:- i uppvärmening/varmvatten
totalt blir det då 297 500:-
följande 5 år, (från 10 till 15 år) så betalar man 8640:-/ år för bergvärmen & 30 000:-/år för elpanan
jag har inte räknat på värmepumpens fördel, då jag inte tagit hänsyn till den extra vinst man gör när lånena är betalda. (dtta gäller även föra exemplet)
Du missar 2 sakerCarMan skrev:
en investering kostar pengar...varje år (kapitalkostnad)
en elpatron (i ditt jämförelsetest) har minst dubbla livslängden mot en värmepump.
Sen har du ju andra alternativ en el att välja på, tex det tråden startade med!
men men man är ju lycklig med sin egen religion
Förklara vad du menar att investeringen kostar pengar. jag förstår att lånet kostar pengar, är det det du menar.knatte skrev:
ska jag göra en mer realistisk uträkning där jag tar med lånekostnader m.m. + ej räknar med med siffror som je talar mot bergvärme, jag har ju varit väldigt oretvis med siffrorna med flit för jag vet att ni skulle klaga annars.
Jag har ett hus som har ett uppvärmnings behov på nästan 30 000kWh
dom ofertar jag fick in låg på allt mellan 114 000:- till 130 000:-
en luft/vatten värmepump hade kostat mig ca 90 000
bergvärmen kör jag på 16A huvudsäkring
luftvattenvärmepumpen måsta ha 25A (kanske skulle funkat med 20 om man har tur)
räkna med dessa siffror & ta med inflation & höjt elpris. dubbet elpris mot idag är det inte onormalt att vi har om 15 år.
Vi vet inte vad som händer med elpriset i framtiden, men en sak är säker, det lär stiga. runt om i landet håler man på att byta ut alla elmätare mot direktavlästa elmätare, en sån skulle lätt kuna läsa av när på året/dygnet du förbrukar din el.
man skulle altså kunna ha ett elpris som stiger när vi har brist på el & tvingas köpa in svindyr el...
om man kommer att göra så så komer det inte var så stor skilnad i Kwh mellan en luft/vatten & en mark värmepump, men det komer att vara enorm skilnar i Kronor, då el luft vatten tappar verkningsgrad vart effter det blir kallare ute + att den vid -10 grader stängs av helt. & det är ju då om nåt som det går åt el, det är då lepriset lär skjuta i höjden.
man detta är ju bara spekulationer...
dom ofertar jag fick in låg på allt mellan 114 000:- till 130 000:-
en luft/vatten värmepump hade kostat mig ca 90 000
bergvärmen kör jag på 16A huvudsäkring
luftvattenvärmepumpen måsta ha 25A (kanske skulle funkat med 20 om man har tur)
räkna med dessa siffror & ta med inflation & höjt elpris. dubbet elpris mot idag är det inte onormalt att vi har om 15 år.
Vi vet inte vad som händer med elpriset i framtiden, men en sak är säker, det lär stiga. runt om i landet håler man på att byta ut alla elmätare mot direktavlästa elmätare, en sån skulle lätt kuna läsa av när på året/dygnet du förbrukar din el.
man skulle altså kunna ha ett elpris som stiger när vi har brist på el & tvingas köpa in svindyr el...
om man kommer att göra så så komer det inte var så stor skilnad i Kwh mellan en luft/vatten & en mark värmepump, men det komer att vara enorm skilnar i Kronor, då el luft vatten tappar verkningsgrad vart effter det blir kallare ute + att den vid -10 grader stängs av helt. & det är ju då om nåt som det går åt el, det är då lepriset lär skjuta i höjden.
man detta är ju bara spekulationer...
Om vi snackar investeringskostnad 90 för luft/vatten och 114 för berg så talar mycket för berg. Problemet är att det, i min värld, inte är en skillnad på 24.000 utan avsevärt mer. Det va liksom det som var poängen med att jag startade denna tråd.
synpunkter skrev:
ja priserna verkar variera en del över landet. jag & kompisen instalera samtidigt, jag tog bergvärme & han luft/vatten då han inte fick borrtillstånd (bor på vattentäckt)
Fick offerter på Lu/vattenpump och bergvärme.
uppvärmning 140 kvadrat ca 25'kWh plus att vi vill börja värma källaren:
Sanyo lu/va 105'
CTC ecoair till bef panna med oljetankar kvar 65'
Bägge lu/va kräver uppsäkring.
Thermia bervgärmepump 115'-120'
IVT bergvärmepump 125'
Det blir bergvärme, har inte bestämt installatör än.
Jag får dessutom ett hobbyrum i källaren,
vet inte hur man ska prissätta det. Garage har jag, men inte värmt.
uppvärmning 140 kvadrat ca 25'kWh plus att vi vill börja värma källaren:
Sanyo lu/va 105'
CTC ecoair till bef panna med oljetankar kvar 65'
Bägge lu/va kräver uppsäkring.
Thermia bervgärmepump 115'-120'
IVT bergvärmepump 125'
Det blir bergvärme, har inte bestämt installatör än.
Jag får dessutom ett hobbyrum i källaren,
Jag tror han menar att om man investerar samma summa pengar i t.ex. fonder eller annat sparande så får man ut en vinst av sina pengar där också, som man kan ta med i beräkningen på lång sikt. 140000kr * 10% kapitalökning per år från investering (återinvesteras) * 30 år är rätt stor påse pengarCarMan skrev:
OlaF skrev:
vist kan man spela på lott o för pengarna & fortsätta betala den dura uppvärmningen, har man tud så kanska man vunnit mer än man förlorat på 30 år, men det är ju inte så säkert sätt att tjäna pengar på.
vist är fonder lite säkrare, men vinsten lär ätas upp av det dyra uppvärmningskostnaden som man fortfarande betlar.
om du instalerar bergvärmepumpen så är det ju ren vinst när investeringen är betald. väljer du att köpa fonsder så kommer du ju i all faramtid att betala den dyra uppvärmningskostnaden..
det är ungeför som att tro att man tjänar mer på att ha hyreslägenhet än att köpa en bostadsrätt.
Jag har sparat i fonder i många år och gör *minst* 10% kapitalökning per år. Inte som att spela på lotto så det var bara en tramsig jämförelse. Räkna själv på vad 140000 investerade till 10% årlig kapitalökning och återinvesterat över 30 år. Tror nog att du kan se att det blir rätt mycket pengar att betala elräkningar för. Använder man kapitalvinsten rakt av blir det ju bara det knappt 2000 per månad att köpa el för (30% av vinsten avgår ju i skatt).
Tycker man inte om att ta med kapitalvinster i beräkningen så kan man i alla jämföra med att amortera av motsvarande på lånet. Just nu är det ganska ynkliga pengar att tjäna eftersom räntorna är så låga, men de kommer ju stiga. 5-7% är nog inte så dumt att räkna på som bottenlånssnitt över 30 år.
Sedan att jag tycker att energisparande investeringar är bra ur miljösynpunkt är en annan sak, men man ska inte glömma bort kapitaldelen i kalkylen. Oftast när man räknar på kronor/mil för en bil så tar man ju med kapitaldelen i kalkylen.
Tycker man inte om att ta med kapitalvinster i beräkningen så kan man i alla jämföra med att amortera av motsvarande på lånet. Just nu är det ganska ynkliga pengar att tjäna eftersom räntorna är så låga, men de kommer ju stiga. 5-7% är nog inte så dumt att räkna på som bottenlånssnitt över 30 år.
Sedan att jag tycker att energisparande investeringar är bra ur miljösynpunkt är en annan sak, men man ska inte glömma bort kapitaldelen i kalkylen. Oftast när man räknar på kronor/mil för en bil så tar man ju med kapitaldelen i kalkylen.
MagnusS:
Det jag kom fram till efter att ha pratat med installatörer och andra i branschen ( jobbar i kylbranschen själv) var:
För luft/vatten ligger CTC mycket bra till, verkningsgrad och styrsystem, Sanyo som alternativ men dyrt och ett frågetecken för CO2 systemet (högre tryck och smörjning).
För bergvärme: Nibe kör fortfarande med kolvkompressor
. De får inte vara med på offert ens.
Scroll kör numera Thermia och IVT med, bägge är gamla i värmepumpsbranschen. 180 000 totalt installerade resp 300 000 totalt installerade.
Varför lämnade de kolvkompressorn?
På stora installationer regerar scrollkompressorn. Fokuset på utvecklingen ligger hos scroll. Ju kallare det blir i brine in desto större skillnad i verkningsgrad.
Det jag kom fram till efter att ha pratat med installatörer och andra i branschen ( jobbar i kylbranschen själv) var:
För luft/vatten ligger CTC mycket bra till, verkningsgrad och styrsystem, Sanyo som alternativ men dyrt och ett frågetecken för CO2 systemet (högre tryck och smörjning).
För bergvärme: Nibe kör fortfarande med kolvkompressor
Scroll kör numera Thermia och IVT med, bägge är gamla i värmepumpsbranschen. 180 000 totalt installerade resp 300 000 totalt installerade.
Varför lämnade de kolvkompressorn?
På stora installationer regerar scrollkompressorn. Fokuset på utvecklingen ligger hos scroll. Ju kallare det blir i brine in desto större skillnad i verkningsgrad.