15 245 läst ·
64 svar
15k läst
64 svar
Värme: Intressant bergvärme vs. luft/vatten
Kolla med din pumplevrantör vad skilnaden blir om du går upp en storlek på pump. jag vet att många instalerar små pumpar & då får man mycke eltilskott, presis som du får med en luft vatten, där av så skiljer inte så mycke som du märkt, men om du dimensionerar som jag så skiljer det mycke, då min pump jobbar helt utan eltillskott
Jag kan konstatera, som så många gånger förrut här på forumet, att den som valt att göra på ett visst sätt är övertygad om att det va det bästa sätter, inte bara för personen själv utan för alla andra också (jag är väl sådär halvmåttligt imponerad av folk som tjajar om att dom fått världens bästa grej installerad nästan gratis och som dessutom inte drar nån el alls).
Med en dåres envishet går jag tillbaka till det jag ville diskutera: nämligen att skillnaden mellan bergvärme och luft/vatten som spargris är mindre än jag trodde, och troligen mindre än vad många andra tror (även sådana som investerat 150.000 i bergvärmeanläggning).
I mitt fall skulle jag å ena sidan slippa borra för (läs nu noga CarMan) mellan 50.000 kronor och 70.000 kronor. Vi snackar cirka 160 m borrhål. Å andra sidan förlorar jag 2.000 kronor - 4.000 kronor per år på att välja luft/vatten istället för bergvärme.
Nästa sak eller faktor är givetvis vad luft/vattenhistorian går loss på i pengar (detta beror på märke, effekt, använda befintlig panna eller inte, köpa VP-modul/elpanna, köpa acktank osv). Det måste man ju också ta hänsyn till såklart.
Med en dåres envishet går jag tillbaka till det jag ville diskutera: nämligen att skillnaden mellan bergvärme och luft/vatten som spargris är mindre än jag trodde, och troligen mindre än vad många andra tror (även sådana som investerat 150.000 i bergvärmeanläggning).
I mitt fall skulle jag å ena sidan slippa borra för (läs nu noga CarMan) mellan 50.000 kronor och 70.000 kronor. Vi snackar cirka 160 m borrhål. Å andra sidan förlorar jag 2.000 kronor - 4.000 kronor per år på att välja luft/vatten istället för bergvärme.
Nästa sak eller faktor är givetvis vad luft/vattenhistorian går loss på i pengar (detta beror på märke, effekt, använda befintlig panna eller inte, köpa VP-modul/elpanna, köpa acktank osv). Det måste man ju också ta hänsyn till såklart.
har jag nånstans skrivit att det bästa för dig är bergvärme? läs mina inlägg igen !
jag skrev så tydligt jag kunde även i denna tråd presis som jag gjort i så många andra trådar. Att man måsta räkna utifrån sin egen sitruation.
hur tolkar du det?
Jag skrev också att du kanske redan hade en panna att docka mot o då slipper du ju investera i nåt att docka mot.
vad den texten också svår att förstå?
nämde ävan att skilnaden är lite om man tittar kortsiktigt & framförallt om man tar en liten markvärmepump.
sen försvarade jag bara mitt utalande " det blir brakförlust" & förklarade vad som skiljer om man tänker långsiktigt.
jag har ju inte ens sagt att du ska ha bergvärme, du har inte räknat på ytjordvärme? det är ju var jag oftast föreslår! men läsar man bara melanraderna så är det u svårt att se det.
----------------------
om man borar 150m i minta rtakter så räcker 40 000:- & då ingår alla kostnader runt ikring. går säkert att bora billigare också!
varför gynna företagen på orten om dom nästan tar det dubbla priset?
jag skrev så tydligt jag kunde även i denna tråd presis som jag gjort i så många andra trådar. Att man måsta räkna utifrån sin egen sitruation.
hur tolkar du det?
Jag skrev också att du kanske redan hade en panna att docka mot o då slipper du ju investera i nåt att docka mot.
vad den texten också svår att förstå?
nämde ävan att skilnaden är lite om man tittar kortsiktigt & framförallt om man tar en liten markvärmepump.
sen försvarade jag bara mitt utalande " det blir brakförlust" & förklarade vad som skiljer om man tänker långsiktigt.
jag har ju inte ens sagt att du ska ha bergvärme, du har inte räknat på ytjordvärme? det är ju var jag oftast föreslår! men läsar man bara melanraderna så är det u svårt att se det.
----------------------
om man borar 150m i minta rtakter så räcker 40 000:- & då ingår alla kostnader runt ikring. går säkert att bora billigare också!
varför gynna företagen på orten om dom nästan tar det dubbla priset?
Kan ju dra ett exempel nu när ni ändå vart sura på mig.
jag har bara nibes siffror här så jag kalkulerar med dom.
säg att det behövs 45 gradit vatten vid +7 grader ute
med dessa sifror så ger een luft/vatten ett cop på 3,4 mot en markvärme pump som ger 4,3 eller 3,5 beroende på hur mycke du snålat på kolektorslangen.
är det kallare ute får du lägre cop på luft/vatten värmepumpen, men markvärmepumpen håller ungefär kvar på samma.
är det varmare ute får du högre cop på luft/vattenvärmepumpen, men när är det det går åt mest energi? är det vtd kallare äller varmere än +7 grader?
& som om inte det var nog så stängs luft/vattenvärmepumpen helt av vid kallare än -10 grader, då kör du på din gammla panna istället.
jag har bara nibes siffror här så jag kalkulerar med dom.
säg att det behövs 45 gradit vatten vid +7 grader ute
med dessa sifror så ger een luft/vatten ett cop på 3,4 mot en markvärme pump som ger 4,3 eller 3,5 beroende på hur mycke du snålat på kolektorslangen.
är det kallare ute får du lägre cop på luft/vatten värmepumpen, men markvärmepumpen håller ungefär kvar på samma.
är det varmare ute får du högre cop på luft/vattenvärmepumpen, men när är det det går åt mest energi? är det vtd kallare äller varmere än +7 grader?
& som om inte det var nog så stängs luft/vattenvärmepumpen helt av vid kallare än -10 grader, då kör du på din gammla panna istället.
Det är inte 08-or som borrar i 08-land. Borrgubbar vallfärdar tvärts över landet för att borra här, tack vare att efterfrågan är så stor. Dom som borrade här för två år sedan kom tex från Gotland och borrade som tokar under högsäsong, sedan åkte man hem och räknade pengarna.....CarMan skrev:
Angående trådens ämne: Köpte jag anläggning idag, eller om en stund, skulle jag allvarligt fundera över luft/luft pumpar med möjlighet att värma ordentligt med vatten. Den tekniken verkar ha mognat ordentligt på väldigt kort tid.
Godkväll! Ja, jordvärme är i allra högsta grad kört. Liten tomt med berg i dagen i tättbebyggt område... Det jag nu funderar på är om jag med luft/vattenpump ska behålla bef panna eller skaffa en ny ack (Euronoms Exotank) / eplanna (CTC:s Ecoel). De offerter jag fått pekar på 80-90 för komplett luft/vatten med ny ack/eplanna, 45-55 om jag bara tar utedelen och dockar mot befintlig panna, och 140-160 för komplett bergvärmeinstallation. Även om jag skulle välja en komplett luft/vatten-lösning med ack/elpanna så kan jag inte räkna hem en bergvärmeanläggning eftersom den troligen blir 50-60 dyrare och eftersom den endast innebär en besparing på 2-4 per år. Vad gäller borrare så vet jag inte vad borrfolket kommer ifrån som borrar i Sthlm men jag vet vad det kostar att borra i Stockholm. Vi snackar utbud och efterfrågan (kött och fiskkurvor för den som läst ekonomi). Stor efterfrågan är bara förnamnet = högt pris. Föga tröst att det är billigare nån annanstans i landet, även om jag inte missunnar någon ute på vischan att göra en bra deal.
tycker jag är värt att upprepasJag kan konstatera, som så många gånger förrut här på forumet, att den som valt att göra på ett visst sätt är övertygad om att det va det bästa sätter, inte bara för personen själv utan för alla andra också (jag är väl sådär halvmåttligt imponerad av folk som tjajar om att dom fått världens bästa grej installerad nästan gratis och som dessutom inte drar nån el alls).
och hur kommer man fram till skillnaden 2-4000 kr ?
jag tog en snabbtitt igår på NIBEs och IVT hemsidor och jag hittade inte underlag för att tex kunna göra en någotsånär realistisk beräkning vid något verkligt fall som avviker från EN 255 mätpunkterna + 7 grader resp + 50 grader., dvs där de marknadsförda COP-värdena är mätta.
Att någon installerad värmepump skulle pricka just de värdena är som att vinna på lotto
jag efterlyser kurvor på hur värmefaktorn varierar med olika temperaturer för de olika modellerna, åtminstone för någon modell
skulle också vilja se tydligare effektförbrukning fläkt och cirkpump, det är inte heller helt klar i vissa fall, osv
går dylikt att hitta någonstans ???
finns det mera info på de sidor där man behöver logga in ???
(fult, men har någon lösen så tackar :-[)
det är ju nästan så att man börjar tro att eftersom det inte går att hitta så är det inte så "bra" info, so to say
kom nu inte med nåt dravel om att svenson ändå inte förstår, nej det gör han inte och skall inte heller behöva, men om han ber någon om hjälp så skall det gå att få fram underlag
Alltså ska vi ta det ena eller det andra - det borde vara en fråga i två steg; teknik och sedan kalkyler - men det verkar mest vara marknadsföring med klyschor
...kaffet var dåligt i morse >
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
;D
och det är sämre än så i verkligheten
ty få äro de anläggningar hvilka kunna uppvisa en COP-faktor på 3 på årsbasis
det var någon som sa för länge sen typ
" ....och du kan lika gärna fortsätta att betala elräknigen för det system du har idag"
det var någon som sa för länge sen typ
" ....och du kan lika gärna fortsätta att betala elräknigen för det system du har idag"
[quote author=Yondalar link=board=VVS;num=1126687584;start=20#26 date=09/16/05 kl 14:24:25];D
quote]
Dom jag vet av som satt in vp har ett cop på 2-2,5 = bara lite drygt el halverad elförbrukning o dessa anläggningar har kostat 130-170000:- ..
Det är i äldre villor..
quote]
Dom jag vet av som satt in vp har ett cop på 2-2,5 = bara lite drygt el halverad elförbrukning o dessa anläggningar har kostat 130-170000:- ..
Det är i äldre villor..
Jaja. Nu är ni inne på min linje. Är oxå mycket skeptisk till alla glädjekalkyler ang. värmepumpar. Det är ju knappt att man kan räkna hem bergvärmepump på 10år. Jag skulle vilja att investeringen ska vara betald på hälften.
Enkelt räknat så tjänar en normalvilla ca 10K per år. Det ska väl ställas i relation till de 120-130K PLUS ränta som det kostar.
Enkelt räknat så tjänar en normalvilla ca 10K per år. Det ska väl ställas i relation till de 120-130K PLUS ränta som det kostar.
Jag har siffror på vad nibes 1210 & 1215 pumpar har för värden i olika förhållanden, jag mailade bara nibe o fråga, så svara dom o bifoga en PDF
när jag räknar cop räknar jag alltid in KB pumpen, men räknar inte in VB pumpen, då ingen annan värme anläggning räknar in VB pumpen...
Läser man på o förstår hur en anläggning fungerar så kan man vara med o bästamma hur man vill ha det = billigast är sällan bäst.
Jag har ett års cop på ca 4.0 eller mer.
Fast min anläggning har ett optimerat radiatorsystem så det är långt ifrån en medel kåk.
när jag räknar cop räknar jag alltid in KB pumpen, men räknar inte in VB pumpen, då ingen annan värme anläggning räknar in VB pumpen...
Läser man på o förstår hur en anläggning fungerar så kan man vara med o bästamma hur man vill ha det = billigast är sällan bäst.
Jag har ett års cop på ca 4.0 eller mer.
Fast min anläggning har ett optimerat radiatorsystem så det är långt ifrån en medel kåk.
Du kan inte räkna COp på din elförbrukning, du har ju viss el som är hushåls el & den lär inte förendras bara för att du instalerar en värmepump.2an skrev:
Det normala är att men (om man har elvärme) minstar sin totala elförbrukning till hälften & det inebär att man minskat sina uppvärmnings kostnader till en tredjedel av vad det var innan. detta är inga glädje siffror, det har vi kunnat konstatera på ett annat forum, utifrån dom siffror vi fott in av dom som kör markvärmepumpar på deta forum.
att man som jag minskar uppvärmningskostnaden till mindre än en fjärde del, det hör till ovanligheten, men det är inge svårt att göra det. allt nänger på ditt radiatorsystem!