En takfläkt som drar ner varmluft från taket till golvhöjd borde få det lite varmare, men den får kämpa mot fysiken.
Ett fulknep skulle kunna vara att sätta en fläkt som blåser kalluft på termostaten.
Ett fulknep skulle kunna vara att sätta en fläkt som blåser kalluft på termostaten.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det borde finnas möjlighet att få sin egen trivseltemperatur i en lägenhet. I en bostadsrätt kan det finnas en fastighetsskötare som kan finjustera temperaturen något upp eller ner. Vägrar fastighetsskötaren att göra det så får man prata med styrelsen och få förklarat vad som gäller. Går det inte att få sin trivseltemperatur den vägen så kan man börja med en motion till årsstämman med ett väl formulerat förlag. Troligen så är man inte ensam om att inte trivas i 20 grader termometertemperatur. Mäter en vanlig termometer 20 grader så gör kallras och ventilation att det känns kallare.
Vill styrelsen uppnå petimeterrättvisa så får man hitta något sätt att debitera lite extra för förhöjd temperatur. Eller så kan man få majoritet för att t ex 22 eller 23 grader ska vara normaltemperatur inomhus vintertid och så delar alla på kostnaden för önskvärd komfort. Det finns ingen naturlag som säger att 20 grader inomhus vintertid är det rätta för alla hus och alla boende.
Vill styrelsen uppnå petimeterrättvisa så får man hitta något sätt att debitera lite extra för förhöjd temperatur. Eller så kan man få majoritet för att t ex 22 eller 23 grader ska vara normaltemperatur inomhus vintertid och så delar alla på kostnaden för önskvärd komfort. Det finns ingen naturlag som säger att 20 grader inomhus vintertid är det rätta för alla hus och alla boende.
Det är skitenkelt redan nu!T TommyC skrev:Det borde finnas möjlighet att få sin egen trivseltemperatur i en lägenhet. I en bostadsrätt kan det finnas en fastighetsskötare som kan finjustera temperaturen något upp eller ner. Vägrar fastighetsskötaren att göra det så får man prata med styrelsen och få förklarat vad som gäller. Går det inte att få sin trivseltemperatur den vägen så kan man börja med en motion till årsstämman med ett väl formulerat förlag. Troligen så är man inte ensam om att inte trivas i 20 grader termometertemperatur. Mäter en vanlig termometer 20 grader så gör kallras och ventilation att det känns kallare.
Vill styrelsen uppnå petimeterrättvisa så får man hitta något sätt att debitera lite extra för förhöjd temperatur. Eller så kan man få majoritet för att t ex 22 eller 23 grader ska vara normaltemperatur inomhus vintertid och så delar alla på kostnaden för önskvärd komfort. Det finns ingen naturlag som säger att 20 grader inomhus vintertid är det rätta för alla hus och alla boende.
Bara sätta in lämpligt antal el-element & ställa in valfri temp...
Det torde vara sista utvägen. Bäst komfort och lägst kostnad uppnås när befintliga radiatorer används så att önskad temperatur uppnås. Det lär krävas en extra elradiator vid varje fast installerad vattenradiator för att uppnå jämn temperatur. Ska elradiatorerna stå fritt på golven framför respektive vattenradiator eller hur ska det gå till?
Underställ i ullfrotte är mitt bästa tips. Men det är skillnad när man själv kan välja hur mycket man vill lägga på uppvärmning.
Här har jag låtit fläkten ovanför kaminen gå, 18C° är lagom i sovrum, vid 15C° tar jag till värmeelement.
Här har jag låtit fläkten ovanför kaminen gå, 18C° är lagom i sovrum, vid 15C° tar jag till värmeelement.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Jag har raderat tjafs, 23 inlägg.
/Moderator
/Moderator
Antagligen har de passat på att spara pengar i samband med elementbytet och sänkt den generella temperaturen.
Klaga regelbundet hos styrelsen att det är kallt.
Tillslut kommer de tröttna och låta dig höja temperaturen till hur det var innan.
Klaga regelbundet hos styrelsen att det är kallt.
Tillslut kommer de tröttna och låta dig höja temperaturen till hur det var innan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
