En takfläkt som drar ner varmluft från taket till golvhöjd borde få det lite varmare, men den får kämpa mot fysiken.

Ett fulknep skulle kunna vara att sätta en fläkt som blåser kalluft på termostaten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Var föreningens syfte med bytet att spara energi/ pengar får man ju tro att du nu får sätta på dej par brallor om du inte gillar sakernas tillstånd..
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
okay du är mest med för att käfta. någon reell hjälp är inte det primära målet.
lycka till
Lägg av. Det var tydligt att han bor i en brf. Du tog fel, erkänn misstaget och gå vidare. Det är inte TS som käftar.
 
  • Gilla
orutti och 5 till
  • Laddar…
Den tråkiga sanningen är att det kan vara att gilla läget. För föreningen finns pengar att spara på att minimera värmekostnader och att hålla värme för att gå i shorts är inte att minimera värmekostnader.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
G
Bara går runt och snacka med grannarna tycker majoriteten att det är för kallt med 20*C så får dom höja lite.

Dock så började ju tas upp som en motion på stämman så du får nog frysa ett tag till tyvärr.
 
Det borde finnas möjlighet att få sin egen trivseltemperatur i en lägenhet. I en bostadsrätt kan det finnas en fastighetsskötare som kan finjustera temperaturen något upp eller ner. Vägrar fastighetsskötaren att göra det så får man prata med styrelsen och få förklarat vad som gäller. Går det inte att få sin trivseltemperatur den vägen så kan man börja med en motion till årsstämman med ett väl formulerat förlag. Troligen så är man inte ensam om att inte trivas i 20 grader termometertemperatur. Mäter en vanlig termometer 20 grader så gör kallras och ventilation att det känns kallare.

Vill styrelsen uppnå petimeterrättvisa så får man hitta något sätt att debitera lite extra för förhöjd temperatur. Eller så kan man få majoritet för att t ex 22 eller 23 grader ska vara normaltemperatur inomhus vintertid och så delar alla på kostnaden för önskvärd komfort. Det finns ingen naturlag som säger att 20 grader inomhus vintertid är det rätta för alla hus och alla boende.
 
  • Gilla
Ninashka och 2 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Det borde finnas möjlighet att få sin egen trivseltemperatur i en lägenhet. I en bostadsrätt kan det finnas en fastighetsskötare som kan finjustera temperaturen något upp eller ner. Vägrar fastighetsskötaren att göra det så får man prata med styrelsen och få förklarat vad som gäller. Går det inte att få sin trivseltemperatur den vägen så kan man börja med en motion till årsstämman med ett väl formulerat förlag. Troligen så är man inte ensam om att inte trivas i 20 grader termometertemperatur. Mäter en vanlig termometer 20 grader så gör kallras och ventilation att det känns kallare.

Vill styrelsen uppnå petimeterrättvisa så får man hitta något sätt att debitera lite extra för förhöjd temperatur. Eller så kan man få majoritet för att t ex 22 eller 23 grader ska vara normaltemperatur inomhus vintertid och så delar alla på kostnaden för önskvärd komfort. Det finns ingen naturlag som säger att 20 grader inomhus vintertid är det rätta för alla hus och alla boende.
Det är skitenkelt redan nu!
Bara sätta in lämpligt antal el-element & ställa in valfri temp...
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Det torde vara sista utvägen. Bäst komfort och lägst kostnad uppnås när befintliga radiatorer används så att önskad temperatur uppnås. Det lär krävas en extra elradiator vid varje fast installerad vattenradiator för att uppnå jämn temperatur. Ska elradiatorerna stå fritt på golven framför respektive vattenradiator eller hur ska det gå till?
 
T TommyC skrev:
Det torde vara sista utvägen.
Om nu inte långbyxor är det.
 
  • Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om nu inte långbyxor är det.
App, app. Inte döda diskussionen så där enkelt. Vill du sabba hela idén med internet?
 
  • Haha
  • Gilla
Intet och 5 till
  • Laddar…
Långbyxor, tjock tröja och mössa inomhus kan krävas för den som fryser vid 20 grader och kallras från fönster och ventilation. De flesta vill nog inte gå klädda så inomhus.
 
Underställ i ullfrotte är mitt bästa tips. Men det är skillnad när man själv kan välja hur mycket man vill lägga på uppvärmning.

Här har jag låtit fläkten ovanför kaminen gå, 18C° är lagom i sovrum, vid 15C° tar jag till värmeelement.
 
  • Digital termometer visar 18,2°C och 47% luftfuktighet, placerad på röd yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag har raderat tjafs, 23 inlägg.

/Moderator
 
  • Gilla
orutti och 4 till
  • Laddar…
Foliehatten3
returen returen skrev:
problemet är att du valt hyresrätt
hyresvärden ställer in efter lägsta möjliga och mäter temp i huvudhöjd
du kommer aldrirg få den temp som du vill ha om du inte flyttar eller sätter in egna element
Läs inlägget igen. Han bor i en Hsb bostadsrättsförening.
 
Unikt namn
Antagligen har de passat på att spara pengar i samband med elementbytet och sänkt den generella temperaturen.

Klaga regelbundet hos styrelsen att det är kallt.
Tillslut kommer de tröttna och låta dig höja temperaturen till hur det var innan.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.