Hej!
Har en Thermia Diplomat G2 från 2010. Jag har upptäckt att det läcker köldbärarvätska på vad jag tror är retursidan. Det verkar komma från någon form av krimpkoppling, där pilen pekar på bilden. Går det att åtgärda en sådan läcka, eller måste hela delen bytas ut?

• IMG_3978-EDIT.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3981-EDIT.jpg
    Skapa konto
E etxctiv skrev:
Hej!
Har en Thermia Diplomat G2 från 2010. Jag har upptäckt att det läcker köldbärarvätska på vad jag tror är retursidan. Det verkar komma från någon form av krimpkoppling, där pilen pekar på bilden. Går det att åtgärda en sådan läcka, eller måste hela delen bytas ut?
Du får släppa ut KB och ( gärna då i dunkar och återanvända det ) lossa koppligarna och lina om,då blir det tätt. Lite pyssel blir det. Kan finnas ventiler att stänga, fär att inte tappa förmycket i slingan ut. På cirkpumpen kan det finna avstängare och kanske efter läckande delen med.

J jonaserik skrev:
Du får släppa ut KB och ( gärna då i dunkar och återanvända det ) lossa koppligarna och lina om,då blir det tätt. Lite pyssel blir det. Kan finnas ventiler att stänga, fär att inte tappa förmycket i slingan ut. På cirkpumpen kan det finna avstängare och kanske efter läckande delen med.
Hittade några bilder på Thermias reservdelar. Är mässingsdelen gängad i den rostfria klämdelen ?

• brine-pipe-2.jpg
    Skapa konto
  • brine-pipe-3.jpg
    Skapa konto
E etxctiv skrev:
Hittade några bilder på Thermias reservdelar. Är mässingsdelen gängad i den rostfria klämdelen ?
Jepp själv slangen har en gänga i ena änden och för klämring i den andra änden, samt att den äe gängad direkt in på en klämmringskoppling med invändig gänga, som visas på fotona.
Det finns olika varianter på slangarna och olika längder. Det med reservdelar från Thermia, kolla in på olika ställen var det finns att köpa och det ska vara en med blå rand på, som är för kallvatten. Finns för varmvatten med och har en röd rand på sig.
Det heter Flexslang vatten, när du söker, priserna varierar rätt kraftigt

Flexslangar kan åldras och läcka, men på köldbärarsidan finns en svag punkt till och det är klämringsmuttrarna på KB-ut. Orsaken är att kondensvatten kan spränga dom när dom fryser.
Det är ingen raketforskning att fixa detta själv.
Förhoppningsvis har du avstängningsventiler att stänga ut mot slingan och då blir det bara ett par liter som rinner ut så man behöver inte tänka på att samla upp det utan bara fylla på motsvarande mängd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.